Primii kilometri de drum expres din Ardeal sunt în grafic pentru 2023. Am filmat, scrie asociația Pro Infrastructura, toți cei 19 km ai legăturii Centura Oradea-Autostrada A3: https://youtu.be/K646gD-Fqw4.

Hartă interactivă: https://bit.ly/3ziXdu5.

Antreprenorul Strabag, spune Asociația, este foarte bine mobilizat și are șanse mari să inaugureze cei aproximativ 13 kilometri de drum expres veritabil (DEx11) dintre Autostrada A3 și DN1 (Calea Borșului) în decembrie 2023, cu 3 luni înainte de termenul contractual actual, martie 2024.

Din păcate, ceilalți ~6 km dintre Calea Borșului și girația Sântandrei a Centurii Oradea sunt blocați de problema de la kilometrul 6, acolo unde autoritățile locale insistă cu modificarea soluției tehnice licitate și contractate, chiar dacă toate demersurile birocratice sunt făcute pentru soluția sensului giratoriu cu bretele de acces în Str. Augustin Maior.

Este posibil să se ajungă la un litigiu complicat și de durată în instanță.

Așadar, în loc să avem o conexiune directă și completă între A3 și Centura Oradea la finalul acestui an, sunt șanse din ce în ce mai mari ca șoferii să intre tot prin oraș între Centura Oradea și noul nod DN1-DEx11, aglomerând inutil străzile din oraș și pierzând minute bune în trafic.

De zgomot, poluare sau siguranță rutieră nici nu mai vorbim – mai spune Asociația Pro Infrastructura.

Decembrie 2022

Moftul lui Bolojan a ținut blocat un șantier peste cinci săptămâni, prin ’’dispoziție verbală.’’

Asociația Pro Infrastructură: CJ Bihor ”insistă cu solicitările inoportune, aberante, fără bază tehnică, ba chiar ilegale de eliminare a girațiilor”

proinfrastructura.ro: Sâmbătă, 10.12.2022, am fost pe drumul de legătură dintre Autostrada A3 (Biharia) și Centura Oradea (Sântandrei): https://youtu.be/MfsWKNhJl6M. Hartă interactivă: https://bit.ly/3ziXdu5.

Cei de la Strabag își mențin determinarea de a da în folosință toți cei 18,96 kilometri (din care aproximativ 13 km de drum expres veritabil) dintre A3 și Centura Oradea la sfârșitul anului 2023, înainte de termenul contractual din martie 2024. Estimăm că șantierul este în prezent la un stadiu fizic de ~40%, aproape toate structurile au elevații în faze finale și avem asfalt pe zone întinse. Dacă Strabag continuă în același ritm, în decembrie 2023 se va putea circula.

Dar stați, la noi nu e niciodată așa simplu, iar românul este expert în a se împușca singur în picior! În continuare autoritățile locale insistă cu solicitările inoportune, aberante, fără bază tehnică, ba chiar ilegale de eliminare a girațiilor de la km 3 și km 6.

Soluția corectă în cazul de față este construirea drumului conform ofertei, contractului, proiectului aprobat și autorizațiilor/avizelor emise deja, astfel încât șoferii să poată folosi din 2023 toți cei 19 kilometri, inclusiv conexiunile locale, și să evite complet traversarea orașului pe această rută. Iar ulterior, la km 6 și km 3, se pot licita separat soluțiile de denivelare a intersecțiilor (pasaje subterane sau supraterane și nodul cu DEx11/A11 spre Arad).

Fără a intra în detalii tehnice și juridice, pusul de-a curmezișul în acest moment nu ajută pe nimeni. Ne vom alege cu un blocaj complet, iar șoferii vor fi nevoiți în continuare să intre prin oraș, pierzând cel puțin 15-20 de minute, în loc să “piardă” câteva secunde în girațiile mult disputate de la km 6 și km 3. Bonus, orădenii din zonă vor inhala în continuare noxe degeaba.

Așa cum scria și BihorNews.ro încă de anul trecut, ce nu s-a putut pentru cetățenii din Cheriu, se poate pentru Ilie Bolojan

Conform unor surse BihorNews.ro, lucrările la drumul care va lega centura Oradea de viitoarea (!) autostradă Transilvania, în valoare de 545 de milioane de lei, fără TVA, sunt blocate de aproape cinci săptămâni în urma unei dispoziții verbale a președintelui CJ Bihor, penelistul Ilie Bolojan, deși realizarea acestuia este asigurată din fonduri UE, prin Programul Operațional Infrastructura Mare!

Motivul? Bolojan ar vrea pur și simplu să desființeze un sens giratoriu, în zona satului Sântion, prevăzut în proiectul inițial, care ar asigura și accesul într-o zonă industrială. Conform surselor citate, Ilie Bolojan face presiuni, personal, inclusiv la CNAIR, pentru modificarea proiectului deja aprobat, pe lângă directorul general, penelistul Cristian Pistol, fost consilier al lui Florin Cîțu.

Sursele noastre susțin că și firma executantă ar fi fost supusă la presiuni și amenințări repetate. Baiul e faptul că sensul giratoriu respectiv se află într-o stare avansată de realizare și ar fi înghițit deja undeva la 300.000 de euro! O nimica toată pentru Ilie Bolojan care, recent, tocmai ce a impus zeci de exproprieri în zona Cheriu, când o mică modificare de traseu, la costuri minime, ar fi rezolvat întreaga problemă și nu ar fi afectat viețile a zeci de proprietari, afaceri și angajați.

Este totuși interesant cum Ilie Bolojan care, așa cum am mai scris și noi, se duce pe la procesele în care sunt implicate exproprieri și cere instanțelor îngăduință pentru a continua lucrările (așa cum este cazul străzii din Aleșd denumită centură!…), își permite acum să țină blocat un șantier întreg, finanțat din bani europeni, pentru un nou moft, când tocmai el susținea sus și tare, în cazul Cheriu, că astfel de proiecte nu pot fi modificate!…

Articolul precedentAm trecut la ora de vară. Duminică e cea mai scurtă zi
Articolul următorSăptămâna de lucru de patru zile va veni inevitabil peste noua generaţie: lumea va fi plătită ca să stea acasă, dar să consume bunuri şi servicii, ceea ce aplicaţiile, roboţii şi chatboţii nu pot să facă