Un uriaș s-a strecurat pe nesimțite în e-commerce-ul occidental și zguduie din temelii concurența: platforma chinezească de e-commerce Temu.

Dintr-un jucător mic, firma chinezească a ajuns să amenințe platforma Amazon și, în numai 2 ani, să ajungă la peste 45 de milioane de utilizatori doar în statele UE.

Temu e pe cale să facă în e-commerce-ul european ceea ce a făcut TikTok în social-media americană: era prea târziu pentru a mai aduce uriașul sub control.  

Financial Times pune lupa pe Temu, Forbes numără deja prejudiciile din piață, Federația Organizațiilor Consumatorilor Germani nu reușește să impună măsuri de protecție, iar Uniunea Europeană, trezită de Raportul privind Piața Unică, al lui Letta, abia acum își pune problema unui jucător care trece peste reguli ca să crească într-o lună cât alții într-un an.

O promovare costisitoare și agresivă, o navigare dincolo de regulile occidentale de protecție a consumatorilor, mergând pe prețuri de dumping potrivit regulilor chinezești de a face comerț global
și cu linii de aprovizionare care o iau pe scurtătura lanțurilor globale care-i încurcă concurența, Temu amenință astfel piața unică și face concurență neloială jucătorilor europeni și români, care respectă regulile comerțului și ale protecției consumatorilor.

Financial Times scrie despre mecanismele prin care uriașul chinez a luat cu asalt, prin promovare agresivă şi penetrând regulile comerțului occidental, piața americană și europeană.

Când vorbim de jucătorii români din e-commerce, vorbim de un adevărat hub regional, pe locul 3 în statele ECE, care produc anual peste 3% din PIB.

În privința Temu, să începem din România

Temu în România

  • Deși vinde produse în România, calitatea acestora, locul de proveniență, dar și controlul asupra comenzii nu poate fi verificat de un consumator român.
  • În ciuda faptului că platforma vinde în România, autoritățile din domeniu comunicării digitale consideră că Temu nu poate fi verificată că face doar e-commerce.
  • Chiar și Consiliul Concurenței ar trebui sesizat de o companie care vinde pe platformă pentru a începe o investigație. Cum Temu vinde produse made in China, acest lucru pare imposibil.
  • Urmarea, clientul român al platformei nu se poate apără deloc în fața Temu, în caz că el consideră că a fost nedreptățit. Am contactat reprezentanții platformei Temu, dar până acum nu am primit niciun răspuns.
  • Ceilalți concurenți din piața e-commerce din România consideră că pasivitatea autorităților poate duce la concurență neloială și la afectarea sectorului.

Postările de promovare pe Facebook, pe Instagram ale platformei de e-commerce chinezești Temu sunt la fel de dese ca și postările cu pisici. Site-ul și aplicația Temu oferă românilor produse de orice fel, în special îmbrăcăminte sau produse textile, la prețuri foarte mici. Dar pe platformă se găsesc și produse sau dispozitive care pot fi considerate medicale.

Platforma Temu este deținută și operată de PDD Holdings, care deține și Pinduoduo, o platformă comună de comerț online în China.

PDD Holdings a fost înregistrată inițial în Insulele Cayman, înainte de a-și muta locul de constituire la Dublin în 2023. Platforma Temu a intrat în funcțiune pentru prima dată în Statele Unite în septembrie 2022.

În România, Temu a intrat în toamna anului 2023. Acum, pagina de Facebook are peste 104.000 de următori, iar contul de Instagram are 5.000 de urmăritori.

„Prețuri de dumping” în comerțul european

Prețurile ultra-mici reprezintă principalul mesaj de promovare al Temu.

Costul de achiziție pentru orice produs de pe platformă este foarte ieftin, „de dumping” cum ar spune concurența lor din țara noastră. În România, platforma poate fi accesată desktop la adresa Temu.com/ro, iar aplicația poate fi descărcată pe telefon din magazinele virtuale Google și Apple.

Pentru un consumator român, problema nu este prețul foarte mic, ci faptul că el „este lipsit de orice apărare în fața promovării acestei platforme din România”, ne spune Sorin Mierlea, președintele unei organizații specializate în Protecția Consumatorului – InfoCons. 

Din momentul când acceptă să-și deschidă un cont sau să comande un produs, consumatorul român stă la mână bunăvoinței reprezentanților platformei Temu. 

Comenzile neonorate

Cine intră prima dată pe Temu este atras de prețurile ultra-mici: de la 10 lei pentru un tricou până la 100 de lei o cameră web. În plus, și transportul este gratuit. Trebuie doar ca o comandă să fie de minimum 80 de lei.

După ce se face comanda, urmează normal plata produsului. Din acest moment, consumatorul român nu mai are niciun control asupra comenzii și asupra recuperări banilor.

Curs de Guvernare a consultat pagina de Facebook a platformei, ultimele mesaje găsite au fost de genul:

„Bună ziua, de unde pot să iau un număr de telefon. Am dat comanda, am plătit, dar nu mi-a venit comanda. La cine să apelez, vă mulțumesc frumos pentru înțelegere?”, este un mesaj postat de Mirela Abrudean pe pagina în limba română de Facebook a platformei Temu.

„Dați-mi un număr de telefon?”, scrie și Iuliana Maria Adam.

Sunt și mesaje pozitive, care laudă platforma. „Eu am comandat multe de pe Temu şi nu am avut probleme deosebite! Mulțumesc, Temu! Sunteți mai serioși decât multe site-uri din țară! Eu una sunt super mulțumită de produsele şi serviciile voastre!”, scrie cea care are profilul Daniela Jasmine.

Dar, din nou, fără să le cauți, revin postările negative sau măcar pesimiste.

„Și eu am făcut 2 comenzi cu mai multe produse, sper să îmi ajungă!”, comentează Gelu Magda.

„Și eu am comandat mai multe produse, dar mi-a venit unul singur din cele 30 comandate… Dacă vine cate unul, pana la vara ajung ele!”, a scris și Daniela-Stelian Iagaru.

„Mi-ar plăcea să existe opțiunea : Plata la livrare”, Adriana Florența Croitoru.

Pentru orice comandă în România, Temu estimează că produsele vor fi livrate între 7 și 14 zile calendaristice. 

Chiar dacă acest termen este respectat sau nu, consumatorul român nu este protejat în această situație. 

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) nici nu are un reprezentant al platformei cu care poate comunica în cazul unor sesizări, așa cum ne-a precizat chiar unul dintre comisarii regionali ai instituției.

Câteva ore mai târziu de la discuție, Autoritatea pentru Protecția Consumatorilor a anunțat că tocmai întreprinde o verificare a mai multor platforme de e-commerce, printre care și Temu.

Citeşte integral analiza Metoda TikTok: Cum a intrat platforma chinezească Temu în UE și în România și cum face ravagii în comerțul online fără ca cineva să o poată verifica pe Curs de Guvernare

Articolul precedentParlamentul European a adoptat „dreptul la reparare” – producători obligați să repare bunul la un preț rezonabil, după perioada de garanție
Articolul următorPutem fi în pericol fără să ne dăm seama când mâncăm aceste alimente. Medicii trag un semnal de alarmă