Patrick Andre De Hillerin: Dacă ați deschis Internetul mai devreme sau dacă, deloc întâmplător, deschideți în mod frecvent Cațavencii, ați observat interesul pe care ni l-a stârnit, de o bună bucată de vreme, Ilie Bolojan, fostul primar erou al Oradiei, actualmente președinte al CJ Bihor și etern prezidențiabil wannabe al PNL-ului.

Atât de mult am citit, în ultimii foarte mulți ani, cât de competent, minunat, genial și frumos este domnul Bolojan, încât am vrut să vedem dacă este adevărat.

Este adevărat doar în măsura în care milioanele de euro cheltuite de Asociația pentru Promovarea Turismului din Oradea și Regiune pot transforma în adevăr niște minciunele demne de o cauză mai bună. De fapt, în spatele imaginii lui Ilie Bolojan nu se află neapărat rezultate, cât, mai degrabă, un PR deșănțat, făcut pe bani foarte mulți (minimum un milion de euro pe an în ultimii șapte ani), o ambiție nemăsurată și niște planuri de mărire care nu țin cont de nici o realitate.

Tot în categoria ambiții prostești și planuri nerealiste se încadrează și încăpățânarea lui Bolojan de a sparge bani publici complet aiurea, cu înființarea unei companii aeriene care are drept unic rol acela de a vitaliza aeroportul din Oradea.

Salariul mediu în județul Bihor este de doar 3.700 și ceva de lei, cu aproximativ 800 de lei mai mic decât salariul mediu la nivel național. Cu banii ăștia, bihorenilor nu le prea arde să călătorească prea des cu avionul.

De aia, și nu numai de aia, pe aeroportul din Oradea nu mai zboară acum decât TAROM, care operează doar curse spre și de la București. Celelalte companii care zburau din Oradea spre destinații nu neapărat atractive din punct de vedere turistic s-au retras încet-încet, din motive de rentabilitate. Atunci când CJ Bihor nu a mai putut sau nu i s-a mai permis să plătească subvenții, companiile aeriene au renunțat la rutele nerentabile de la Oradea.

Bolojan și primarul Oradiei actual, Florin Birta, au găsit, însă, o soluție: au înființat propria companie aeriană a CJ Bihor și a Primăriei, Air Oradea.

Doar că Air Oradea nu are avioane, nu are bani să închirieze unele și nici nu va avea vreodată. Așa că a făcut o licitație și a angajat o altă companie aeriană, HiSky, care să opereze zboruri de pe aeroportul din Oradea în numele Air Oradea. Zboruri spre București, unde mai există deja o companie care zboară, și trei zboruri pe săptămână înspre Londra.

Probabil că HiSky, companie moldovenească deținută de doi băieți cu probleme penale la Chișinău, după ce au devalizat Air Moldova, va zbura de la Oradea până când va termina de cheltuit capitalul social al Air Oradea, care ajunge pe la trei milioane de euro. După aia va mai zbura doar dacă se vor mai găsi bani, ceea ce este greu de crezut.

Dar pentru că zborurile înspre București și Londra nu-i ajung lui Bolojan, CJ Bihor caută acum o firmă care să opereze zboruri regulate înspre Varșovia. De ce Varșovia? Să fie orădenii îndrăgostiți de capitala Poloniei? Să fie polonezii îndrăgostiți de Oradea, unde vin în număr mare în fiecare an? Nu. Dar cică Varșovia este mare hub aerian european, iar de acolo orădeanul zburător poate lua avionul spre toată lumea.

Dar din Oradea se zboară deja spre un hub, chiar dacă mai mititel: București. Bolojan nu e mulțumit, vrea mai mult. Chiar dacă zborurile spre Varșovia nu vor fi rentabile, Ilie Bolojan le vrea cu tot dinadinsul.

Patru zboruri pe săptămână pe care este dispus să le plătească din bugetul CJ Bihor, dacă nu se găsesc și pasageri. De unde are CJ Bihor bani să susțină niște zboruri nerentabile? Păi, a spus Bolojan, a economisit șase milioane de euro din concedierea unor angajați ai CJ-ului. Nu-i treaba noastră cum își aleg bihorenii liderii, dar un om care preferă să concedieze angajații unor instituții de cultură, să pună pe liber redacția celei mai vechi reviste românești din Ardeal și așa mai departe, ca să plătească niște avioane care vor zbura goale, ar merita să fie votat de avioane. Că de ele îi pasă, măcar. (catavencii.ro)

Articolul precedentA fost făcut public proiectul pentru bugetul de stat 2024. Ce venituri și cheltuieli și-a programat Guvernul (DOCUMENT)
Articolul următorIoan Mang. Despre testele PISA și prioritățile sistemului de educație din România