Flavius Bunoiu: Conform datelor documentate, 46% din cifra de afaceri a ziarului Bihoreanul pe anul 2021 este formata din venituri din bani publici. In anul anterior, 2020, ponderea banilor publici in cifra de afaceri a acestei firme era de doar 33%.


In 2021, firma Bihor Media a incasat de la PMO (Primaria Municipiului Oradea) – si de la alte cateva dintre companiile si institutiile subordonate sau la care este actionar: OTL (Oradea Transport Local), ADP (Administratia Domeniului Public), Termoficare SACAO (Compania de Apa Oradea), RERAPTOR (Asociatia pentru Promovarea Turismului din Oradea si Regiune), ADLO (Agentia de Dezvoltare Locala Oradea) – 341 921 lei.

  • In acelasi an, alte contractele publice au adus ziarului Bihoreanul inca 218 140 lei. Acestea au fost incheiate cu Asociatia pentru Promovarea Turismului din Baile Felix si 1 Mai – 126 000 lei si 42 000 lei, Regia Autonoma Aeroportul Oradea – 34 800 lei si 14 500 lei, Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului – 840 lei).
  • Firma a mai beneficiat insa si de fonduri constand in granturi pentru capital de lucru acordate IMM-urilor in valoare de202 697 lei.Linkaici.
  • Total incasari din aceste surse:762 758 leiDin1 656 762 lei, cifra de afaceri Bihor Media in 2021. Procent 46%

De alte finantari – pe care nu le-am luat insa in calcul pentru calcularea acestui procent – au beneficiat si alte firme ale celor 2 ziaristi (sau ale apropiatilor lor):

  • 30 199 lei pentru Bihor Net – actionari Mircea Chirila si Florin Ciucas. Link aici.
  • 58 067 lei pentru Extaz Media – actionar Florin Ciucas. Link aici
  • 9 670 lei Bihor Press, actionar Raluca Avram, ziarist Bihoreanul. Link aici.

In 2020, firma Bihor Media a incasat de la PMO (Primaria Municipiului Oradea) – impreuna cu cateva dintre companiile si institutiile subordonate sau la care este actionar: OTL (Oradea Transport Local), ADP (Administratia Domeniului Public), Termoficare SACAO (Compania de Apa Oradea), RERAPTOR (Asociatia pentru Promovarea Turismului din Oradea si Regiune), ADLO (Agentia de Dezvoltare Locala Oradea) – 328 156 lei.

  • In acelasi an, alte contractele publice au adus ziarului Bihoreanul inca 4 700 lei. Acestea au fost incheiate cu Grupul de Actiune Locala Valea Velj – 1600 lei, GAL Tara Beiusului – 1600 lei, Primaria Diosig – 1500 lei).
  • Firma a mai beneficiat insa si de campanii de publicitate Covid in valoare de266 665 lei.Aceste fonduri au fost acordate de Guvernul Orban prin OUG 63/20201, modificată prin OUG 86/2020, peste 200 de milioane de lei pentru presa din Romania in contextul Covid.

Total incasari din aceste surse:599 521 lei. Din1 790 365 lei, cifra de afaceri Bihor Media in 2020. Procent 33%.


Precizare: Sumele de mai sus nu reprezinta toti banii publici incasati de aceasta firma de la autoritati, companii si institutii publice din Oradea si judetul Bihor. Acestea, in general, nu publica liste de plati lunare iar a obtine de la fiecare toate aceste informatii este un efort aproape imposibil. Procentele de mai sus pot fi deci, in realitate, mai mari, acestea fiind calculate luand in calcul doar platile certe, documentate de la companiile si institutiile mentionate  (fara a tine seama de firmele terte pe le detin cei doi ziaristi).

In aceste calcule nu sunt cuprinse nici UAT-urile din judetul Bihor care au inceput sa cumpere din 2020 publicitate in ziarul Bihoreanul. In 2020 numarul advertorialelor era de 2, in 2021 – 25 iar in 2022 (pana in luna septembrie) – 37. UAT-urile mentionate sunt Astileu, Abram, Alesd, Auseu, Balc, Beius, Budureasa, Cefa , Ceica, Ciumeghiu, Copacel, Draganesti, Dragesti, Finis, Gepiu, Husasau de Tinca, Ineu, Lazareni, Magesti, Marghita, Nojorid, Pocola, Remetea, Rosia, Sacadat, Sarbi, Tamaseu, Tarcaia, Tauteu, Tetchea, Tileagd, Tinca, Tulca, Vadu Crisului.

Cine, cat a platit?

Peste 3 milioane de lei (mai exact 3 071 290 lei) au platit in total PMO si celelalte companii si institutii publice mentionate anterior doar catre presa scrisa din Oradea intre anii 2015 (final) si 2021, un interval cu 3 ani electorali (2016, 2019, 2020). 

Pentru comparatie, iata cum s-au impartit sumele intre cei trei mari competitori din piata media locala (detinatori de presa tiparita + online):

  • 2 028 168 lei (66 % din totalul platilor) – ziarul Bihoreanul
  •    786 420 lei (25,6 % din totalul platilor) – ziarul Jurnal Bihorean
  •    256 702 lei (8,3 % din totalul platilor) – ziarul Crisana

Desi sumele au variat de la an la an, cu cresteri in anii electorali, “partea leului” a revenit ziarului Bihoreanul iar ecartul dintre cele 3 ziare s-a mentinut aproape neschimbat pe perioada celor 7 ani monitorizati, cu mici variatiuni. Ceea ce nu poate fi decat o senzationala coincidenta.

Topul platitorilor in perioada 2015-2021 catre Bihoreanul:

  • RER – 799 680 lei
  • CAO – 502 989 lei
  • ADP – 326 093 lei
  • OTL – 128 440 lei
  • PMO – 94 203 lei
  • APTOR – 87 824 lei
  • Termo – 74 540 lei
  • ADLO – 14 399 lei

Ce cumpara aceste companii/institutii de la Bihoreanul?

Conform declaratiilor acestora: anunturi diverse, publicitate, advertoriale, felicitari de Paste, felicitari de Craciun, invitatii, etc. Nomenclatorul serviciilor si produselor cumparate este extrem de divers. Toate acestea prin achizitii directe, sume relativ mici, direct cu factura sau prin proceduri de achizitie directa din catalogul electronic de pe SICAP (30 de contracte de achizitii publice in valoare de 860 480 lei, link aici). 

RER, de exemplu, plateste pentru un supliment in editia tiparita a ziarului. Compania de Apa, Termoficarea, ADP, etc pentru anunturi in privinta avariilor sau alte informatii. Anunturile sunt distribuite in cateva rubrici greu de localizat, in footer-ul site-ului Bihoreanul.

Investigatia Recorder a reusit, pentru scurt timp, sa puna pe agenda publica un subiect important: bani publici care ajung ca subventie la partidele politice si-apoi in presa. Recorder nu a abordat insa si situatia din “provincie”, acolo unde subventia partidelor politice nu ajunge sau, in rarele cazuri cand filialele locale primesc totusi ceva, sumele repartizate sunt doar firimituri de la “masa bogatilor”. Cu toate acestea, asa cum arat in acest articol, banii publici ajung si in presa locala.

In mod expres m-am abtinut de la a face aprecieri personale in acest articol despre oportunitatea sau scopul cheltuirii acestor sume din bani publici si am preferat sa las sa vorbeasca informatia, cifrele. De altfel, am aratat deja anterior cum s-au cheltuit bani publici pentru advertoriale care au fost prezentate cetatenilor ca si continut jurnalistic, semnat si asumat de diversi ziaristi, in perioada de debut a pandemiei, inaintea campaniei electorale. Articol aici.

Ziarul saptamanal Bihoreanul (inclusiv site-urile eBihoreanul.ro si www.bihorel.ro) este “detinut si administrat de societatea Bihor Media SRL, cu sediul în Oradea, avand ca asociati, in mod egal, pe Mircea Chirila si Florin Ciucas.

sursa – bunoiu.ro

Articolul precedentAleșd. După ce s-a dat în spectacol în Instanță, Bolojan a obținut, temporar, permisiunea de a construi nu o centură, ci o stradă privată!…
Articolul următorSorin Cîmpeanu, acuzat de plagiat, și-a anunțat în sfârșit demisia din funcția de ministru al Educației