Romaqua Group, cel mai mare producător român de băuturi, cu peste 2.000 de angajați în 7 fabrici, și având în portofoliu branduri precum Borsec, Stânceni, Giusto și Albacher, a cerut în instanță suspendarea sistemului de garanție – returnare (SGR) a ambalajelor. Compania susține că proiectul, lansat de Ministerul Mediului înainte să fie finalizată infrastructura de care are nevoie, prezintă o serie întreagă de disfuncționalități și nereguli, care aduc costuri suplimentare semnificative pentru tot lanțul din industrie, de la producător la distribuitor și magazin, și au început să se regăsească deja în prețurile produselor la raft.

Emil Popescu: “România are nevoie de un astfel de proiect, dar nu în această formă, nu o improvizație. Am semnalat anul trecut toate problemele SGR, prin multe mail-uri, atât către RetuRO, cât și Ministerului Mediului, fără niciun răspuns. Noi suntem deschiși la dialog, dar ca să venim la dialog, trebuie să ne cheme cineva, iar ei nici măcar nu răspund la mail. Nici dezbatere publică nu a fost”, spune pentru Profit.ro Radu Lăzăroiu, director general al Romaqua Group și președinte al Patronatului din industria apelor minerale APEMIN.

Romaqua susține că operatorul sistemului ar fi trebuit să fie, potrivit ghidului Comunității Europene, o organizație nonprofit, nu o societate pe acțiuni – ca RetuRO -, care urmărește obținerea de profit. Totodată, ar fi trebuit să fie o structură independentă, dar în acționariatul RetuRO se regăsesc toți marii concurenți Romaqua: “Cum mă poți tu pe mine obliga prin lege, HG, OU, să fac contract cu o firmă comercială care are acționari toți concurenții mei? Nu este vorba despre o firmă de stat care să aibă monopol, ci de o SA”.

Alte condiții care nu ar fi respectate se referă la autofinanțarea RetuRO și la infrastructură, în condițiile în care sistemul lansat la 30 noiembrie funcționează cu un singur centru regional de colectare din cele 17 proiectate.

Pentru că lipsesc aceste centre, ambalajele sunt transportate pe distanțe de sute de kilometri, de exemplu de la un mic magazin din sudul României la singurul centru deschis, cel din Bonțida, județul Cluj, iar potrivit legislației PET-urile trebuie returnate întregi și nu sunt compactate imediat ce au fost colectate, astfel că ocupă un spațiu mare și parcurg distanțe apreciabile, ceea ce implică valori ridicate ale costurilor de transport.

Mai departe, aceste costuri mari, calculate oricum netransparent, se vor regăsi într-o creștere a taxei de administrare impusă de RetuRO comercianților și producătorilor, care trebuie să suporte și alte cheltuieli legate de SGR, precum cele cu aparatele de colectare (RVM), cu refacerea etichetelor sau cu plata garanțiilor până la eventuala rambursare din partea RetuRO, potrivit sursei citate.

Contactați de Profit.ro, reprezentanții RetuRO nu au dorit să-și comunice poziția referitoare la declarațiile directorului general al Romaqua.

“Pentru ianuarie, noi am plătit 9 milioane de lei garanții. Am achitat 1,7 milioane de lei taxa de administrare la RetuRO și, deoarece RetuRO se ocupă doar de sticle, dopuri și etichete, pentru restul materialelor (folie strech, ambalajul paletului, ambalajul baxului, mânere, cartoane, separatoare etc) am plătit încă 1,3 milioane la OIREP-uri), astfel încât cheltuielile noastre – fără garanții – sunt de 4 ori mai mari decât aveam înainte, când lucram doar cu OIREP-urile”, spune Lăzăroiu cu referire la organizațiile care preiau pentru companii obligațiile de mediu ale acestora privind deșeurile.

Schimbarea etichetelor, care trebuie să poarte sigla sistemului SGR, a necesitat, la rândul lei, costuri de 200.000 de euro.

Romaqua susține că, așa cum a fost gândit SGR, cele mai afectate vor fi magazinele mici din mediul rural, care vor plăti din banii lor garanțiile și vor fi rambursate doar parțial, pentru că nu toate sticlele vor fi acceptate la verificarea din centrul regional.

Vor fi, astfel, magazine care se vor închide, fiind decapitalizate, vor renunța să mai vândă băuturi sau vor cere facilități la plată distribuitorilor, astfel că problemele se vor propaga pe tot lanțul comercial până la producător.

citiți mai multe pe profit.ro

Articolul precedentAtenție la consumul unui aliment: Provoacă cel mai mare risc pentru boli de inimă, au descoperit savanții
Articolul următorIohannis s-a decis: ”Intru în competiție pentru funcția de secretar general al NATO”