De vreo 4-5 saptamani – scria acum câteva zile orădeanul Liviu Sav, se discuta “pe surse” prin Oradea ca Bolojan isi face companie aeriana. Ieri a aparut si anuntul oficial cu regulamentara conferinta de presa.

Am vazut pe FB o gramada de oradeni extaziati de aceasta idee, prin urmare am parasit ieri Oradea, inainte de a scrie aceasta postare ca sa nu fiu linsat pentru ca ma opun din nou dezvoltarii locului de bastina. Asa ca nu ma cautati prin oras. Am plecat.

As incepe cu o scurta istorie, atat pentru oradenii care cunosteau aceste amanunte, dar le-au uitat pe parcurs sau le ignora acum, cat si pentru fanii Bolojan din restul tarii care inteleg putin spre deloc din ceea ce se petrece in Oradea.

In ultimul mandat de primar al lui Bolojan, 2016-2020, printre singurele esecuri politice si administrative pe care acesta si le-a asumat, de o maniera nuantata, au fost lipsa controlului asupra aeroportului din Oradea si absenta curselor externe. Insa, intre timp a pus gheara pe aeroportul din Oradea, a numit managerii “exceptionali” cu care ne-a tot amenintat si rezultatul sunt niste curse low-cost amarate, dar si acestea sunt o ciorba reincalzita cu o gramada de bani de la buget, Ryanair revenind la Oradea dupa plecarea cu scandal din 2018. Nu a aparut nici o companie noua, iar zborurile Ryanair sunt in mare aceleasi cu cele pe care le-a intrerupt anterior, poate chiar mai rare.

Prin comparatie cu aeroporturile din Cluj sau Graz, orasul in care locuiesc in prezent, aeroportul din Oradea este o autogara prafuita din care se zboara de maxim 4-5 ori pe zi, Clujul avand mai multe zboruri pe zi doar catre Bucuresti. Pe langa asta, la Cluj aterizeaza aeronave ale unor companii de linie importante din Europa (Lufthansa, Turkish Airlines, LOT si, recent, British Airways) care asigura legaturi catre hub-uri majore din Europa, precum Frankfurt, Munchen, Istanbul, Varsovia sau London–Heathrow. In plus, alte companii (Blue Air, Wizzair, flydubai, etc) fac legatura catre alte hub-uri importante: Amsterdam, Paris–Charles de Gaulle, Roma, Viena, Barcelona, Madrid, Dubai, Dublin. La Graz nu zboara nici o companie low-cost, ci doar Austrian Airlines, KLM, Lufthansa, Swiss sau Turkish. Oradea nu sta mai bine nici daca facem o comparatie cu Sibiu, oras mai mic, dar pe al carui aeroport aterizeaza Austrian Airlines si Lufthansa, iar Ryanair a anuntat ca din toamna va zbura de la Sibiu catre Milan-Malpensa sau Liverpool, cu toate ca este concurat si de Wizzair.

Si totusi, de ce Bolojan nu reuseste sa aduca zboruri catre orase semnificative din Europa?

Multa lume invoca faptul ca Oradea este strivita in triunghiul de aeroporturi Cluj, Timisoara, Debrecen si de apropierea de aeroportul din Budapesta. Cu toate acestea, distantele Oradea-Cluj si Sibiu-Cluj sunt comparabile, la fel distanta intre Oradea si Budapesta e similara cu distanta dintre Sibiu si Bucuresti.

Mai mult, Satu Mare, un oras mult mai mic decat Oradea si aflat cam la aceeasi distanta de Cluj ca si Oradea, a reusit sa aduca zboruri catre Frankfurt sau Roma, hub-uri majore din Europa.

Realitatea este una mult mai crunta pentru oradeni, bihoreni si Bolojan. Cu toate investitiile publice facute in epoca Bolojan, Oradea nu a devenit mai atractiva, nici din punct de vedere economic, nici turistic, iar pozitia companiilor aeriene de a ocoli Oradea vine si transmite tocmai acest mesaj. Iar acest mesaj este cu atat mai suparator cu cat vine intr-o perioada in care exista in mod evident o gramada de aeronave tinute la sol si companiile aeriene ar face orice pentru a le utiliza.

Spre deosebire de 2018-2019, cand companiile aeriene nu aveau suficiente aeronave si personal, acum nu au suficiente rute. Si cu toate ajutoarele pe care Bolojan e dispus sa le dea companiilor aeriene pentru a zbura catre Oradea, se pare ca aritmetica economica nu iese.

Bolojan pare ca nu intelege sau nu accepta specificul judetului Bihor. Bihorul ocupa un loc la coada clasamentului intre judetele tarii din punct de vedere al salariului mediu net.

In plus, din punct de vedere al domeniilor de activitate cu ponderea semnificativa regasim transportul de marfa, constructiile, productia de tip lohn, activitatile logistice si distributia en-gross, adica domenii care nu necesita relatii stranse si frecvente cu parteneri exerni. Ponderea activitatilor de productie, servicii si industrii creative este redusa, iar Bihorul nu are in prezent antreprenori locali majori in domenii productive sau inovative. Bihorul nu se poate compara nici macar cu judetul Alba din acest punct de vedere care are cateva afaceri antreprenoriale extrem de puternice, precum Albalact, Transavia, Supremia, Jidvei, ca sa le enumar pe cele mai mari, ce sa mai vorbim de comparatii cu Cluj, Timis, Brasov, Iasi sau Sibiu.

Specificul activitatii din Bihor si Oradea influenteaza atat incoming-ul potential, cat si outgoing-ul potential si indiferent ca ne place sau nu, numarul de pasageri potentiali ai aeroportului din Oradea este mai mic decat ne-am dori noi sa fie.

Si atunci? Atunci, Bolojan face ce stie cel mai bine, da jos din pod abordarea „My way or highway”, cea care l-a facut celebru si care “a functionat” de atatea ori, se decide sa infiinteze o companie aeriena pentru ca el stie mai bine si crede ca “Rămânerea totală la hazardul pieţei aeronautice în actualele condiţii nu este o soluţie pentru dezvoltarea oraşului Oradea şi a judeţului Bihor. Prin urmare, am decis că este oportun să preluăm modele din alte oraşe şi să înfiinţăm această companie locală”.

Si iata ca ajungem sa povestim despre modelul preluat de Bolojan. “Un model pe care noi l-am identificat ca fezabil este în Danemarca. Asigură conectarea unui oraş mai mic cu Copenhaga” asta a declarat Bolojan la conferinta de presa de ieri. Iar eu, un necredincios ce sunt, m-am apucat sa-i verific spusele. Cu ajutorul Goagal si Wikipedia, cred ca am reusit sa identific misteriosul model si as vrea sa il dezbat putin.

Se pare ca este vorba de oraselul danez Sønderborg, cu 27.000 de locuitori (aproape de 10 ori mai mic decat Oradea), care in anul 2013 a ramas fara nici o legatura aeriana cu Copenhaga. WOW! Ce mai asemanare! Dar parca Oradea are zboruri catre Bucurestl, cel putin deocamdata. Si ia ghiciti, ce a facut primaria din Sønderborg? Si-a facut companie aeriana! FALS!

Intr-adevar a aparut un operator aerian care asigura zborurile intre Sønderborg si Copenhaga. Este vorba despre Alsie Express, o companie aeriana virtuala. Cum vine companie aeriana virtuala? Adica o companie aeriana care externalizeaza mai toate serviciile necesare pentru desfasurarea activitatii. Si totusi, cine detine aeronavele cu care se zboara intre Sønderborg si Copenhaga? Air Alsie detine cele 2 aeronave ATR 72-500, similare cu cele utilizate de TAROM pentru zborurile interne. Si cine este Air Alsie? Este o companie care detine business jet-uri si isi are baza pe aeroportul Sønderborg. Altfel spus, Air Alsie opereaza o flota de 17 private jet-uri si s-a gandit sa faca un bine comunitatii in care isi desfasoara activitatea.

Peste tot vad doar asemanari intre situatia din Sønderborg si cea din Oradea. Iar misteriosul model danez se potriveste ca o manusa pentru ceea ce Bolojan viseaza. Pe semne BOLO AIR se pregateste, in final, sa concureze Tiriac Air si sa devina lider de piata in Romania pe acest segment…

In concluzie, ce pot sa spun in concluzie?

Bolojan a fost timp de un mandat si jumatate un primar performant. Apoi a devenit un primar al proiectelor megalomane pe bani moca, scuzati nerambursabili. Iar acum, este pe cale sa devina o combinatie intre Michael O’Leary, CEO-ul Ryanair, si Nassim Taleb, ala cu lebada neagra, adica omul care reinventeaza industria aviatica si care ne va prezenta noua lebada neagra a industriei, o companie aeriana profitabila, devenita model pt toate orasele lumii si detinuta de un oras dintr-un colt al Romaniei si care va da lovitura de gratie atat operatorilor de linie, cat si celor low-cost, devenind noul standard al industriei.

Ce bine ca am plecat la timp din Oradea… (sursa)

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.