„Fabricile care lucrează pentru branduri britanice se confruntă cu probleme majore, au redus numărul de salariaţi şi pentru că nu mai au comenzi se gândesc chiar să închidă din 2021.“
România este unul dintre principalii furnizori din Europa ai marilor branduri britanice de modă Debenhams, Topshop, Dorothy Perkins sau Wallis, care în ultima săptămână au anunţat închiderea magazinelor sau intrarea în incapacitate de plată. Astfel, aceste probleme generate de pandemie, dar nu numai, se răsfrâng asupra producţiei locale de textile, unele fabrici din România lucrând exclusiv cu grupuri britanice. În total, peste 50 de fabrici locale de haine şi pantofi riscă să rămână fără comenzi, iar 10.000 de salariaţi şi-ar putea pierde jobul din cauza lipsei comenzilor.
Printre aceste fabrici se numără şi cele ale Alison Hayes şi Oztasar, unele dintre cele mai mari din România, dar şi altele mai mici. Impactul este major însă indiferent de mărimea unităţii de producţie.
„Fabricile care lucrează pentru branduri britanice se confruntă cu probleme majore, au redus numărul de salariaţi şi pentru că nu mai au comenzi se gândesc chiar să închidă din 2021. Britanicii aveau multe branduri care îşi lucrau colecţiile în România. Piaţa de textile resimte punctual efectele acestor falimente şi insolvenţe (Debenhams şi Arcadia – n.red.), dar mai mult efectele Brexitului“, spune designerul Irina Schrotter, care are la rândul său două fabrici de textile.
România era unul dintre principalii furnizori ai grupului Debenhams, circa 4% din produsele din magazine purtând pecetea „made in Romania“, conform celor mai recente date. Compania a anunţat recent că închide şi ultimele magazine după ce discuţiile privind găsirea unui investitor salvator au eşuat.
În cazul Arcadia, grup ce deţine branduri precum TopShop, Topman, Dorothy Perkins, Wallis şi Miss Selfridge, 50 dintre cele peste 1.000 de fabrici partenere sunt din România. Grupul britanic, unul dintre cele mai mari nume din moda mondială, a anunţat că intră în insolvenţă şi nu se ştie ce urmează. Aceste nume erau clienţi majori pentru fabricile de textile din România.
„Din cauza acestei pandemii, activitatea noastră s-a redus substanţial pe partea de producţie şi exporturi. Având experienţă şi know-how pe partea de achiziţii şi producţie, am început proiectul de producţie de măşti medicale de unică folosinţă (adulţi, copii) cu filtru de carbon N95 şi halate medicale“, spuneau oficialii de la Alison Hayes acum câteva luni pentru ZF.
Grupul Alison Hayes este doar un exemplu de producător de textile care s-a confruntat cu probleme din cauza pandemiei, deşi cu siguranţă sunt multe altele.
„Piaţa de textile în ansamblul său este profund afectată de pandemie, se resimt şi se vor mai resimţi efectele. Consumul a scăzut peste tot în Europa, iar producătorii locali de haine şi încălţăminte exportă în special în UE. Retailul are probleme mari, în Italia spre exemplu 50% dintre businessurile de profil sunt închise“, adaugă Irina Schrotter.
România produce haine, fibre textile şi încălţăminte în valoare de 22 mld. lei (4,4 mld. euro) anual, adică echivalentul a 2% din PIB, industria având o pondere similară (circa 1,3-1,4%) în totalul cifrei de afaceri a mediului de bussiness local în 2019. În total, e vorba de peste 10.000 de companii. (zf.ro)