Un tronson de circa 30 de kilometri din Autostrada Transilvania, început inițial tocmai de pe vremea Bechtel, a ajuns din nou într-un blocaj, după ce în urmă cu cinci ani a mai trecut printr-o reziliere. Noul constructor acuză diferențe în teren față de expertiza lucrărilor deja efectuate pe care a făcut-o CNAIR. Între timp, lucrările deja executate se pierd între buruieni. „Peisaj dezolant pe cei 28,5 km ai lotului Biharia-Chiribiș din #AutostradaTransilvania: terasamente degradate pline de buruieni și culturi agricole, aliniament abia vizibil uitat de negura timpurilor și pile cu armături ruginite răsărite din loc în loc ca într-un film post-apocaliptic”, scrie Asociația Pro Infrastructura.

„Nu e ficțiune, ci realitate cruntă: lucrări demarate în 2004 de Bechtel, reziliere cu americanii în 2013 (la 50% stadiu pe Suplacu de Barcău-Borș), apoi în 2015 re-contractare cu spaniolii de la Corsan-Corviam și… iar reziliere în 2016 pentru că noul-vechi antreprenor n-a făcut practic nimic”, notează Asociația.

ONG-ul amintește că tronsonul a fost relicitat în 2017 și abia după alți trei ani s-a semnat contractul cu românii de la Trameco/Selina: 6 luni proiectare și 18 luni execuție, totul pentru circa 326 milioane RON plus TVA.

„Dar drama halucinantă a acestui tronson blestemat este departe de deznodământ! Actualul constructor spune că diferențele din teren față de expertiza CNAIR sunt majore și cere peste 130 milioane de lei pentru lucrări suplimentare (40% din contract)”, scrie API.

„Ne întrebăm, retoric, când a ofertat la 72% din prețul estimat de CNAIR și ulterior a semnat, oare nu putea să anticipeze problemele? Culmea coincidenței, 326 milioane (valoarea contractului) plus 130 (suplimentarea invocată) înseamnă 456 milioane, adică practic costul estimat de CNAIR în licitația din 2017”, precizează Pro Infrastructura.

Potrivit asociației, în momentul de față ar exista două soluții înafară de o eventuală reziliere:

– Antreprenorul renunță la (o parte din) pretenții și se ajunge la o sumă de compromis care poate fi adiționată legal la contract
– Se execută ce s-a licitat (cu unele modificări nesemnificative) și celelalte lucrări se scot separat la (încă o) licitație.

„Sau, desigur, se reziliază. A treia oară. Urmând, evident, încă niște ani de birocrație și degradări care vor crește și mai mult prețul final! Cerem responsabililor din Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere și Ministerul Transporturilor si Infrastructurii România să tranșeze situația în cel mai scurt timp ca să putem finaliza acest segment blestemat până în 2024, la 20 (douăzeci) de ani de la prima lopată!”, avertizează API.

A3 Biharia – Chiribiș

Lungime: 28,5 km
Constructor: ASOCIEREA TRAMECO SA – VAHOSTAV -SK A.S. – DRUMURI BIHOR SA – DRUM ASFALT SRL – EAST WATER DRILLINGS SRL
Valoare: 326.51 MIL. LEI FARA TVA
Contract semnat: august 2020
Termen de finalizare: august 2022
Stadiu (iunie 2021): 0,5%

sursa: HotNews.ro

Articolul precedentDin Oradea, la New York. Cum a ajuns o afacere făcută de un tânăr român să valoreze milioane de euro şi să îşi deschidă birouri şi în America
Articolul următorManagerul spitalului de copii din Iași, după incendiul de la ATI: „Am trecut pe lângă o catastrofă”