Un bărbat de 70 de ani din județul Botoşani a murit după o supradoză de paracetamol. Acesta a încercat să se trateze singur, acasă, de COVID-19, dar a luat prea multe pastile. Medicul Radu Țincu a explicat la Digi24 cum i-a fost afectat bărbatului ficatul din cauza cantității prea mari de medicamente. De asemenea, medicul avertizează că paracetamolul nu trebuie luat preventiv, pentru că nu protejează împotriva infectării cu COVID-19.

„Paracetamolul, chiar dacă e un medicament uzual pe care îl folosim cu toții și e fără prescripție medicală, poate determina toxicitate. Ea poate să apară chiar și la doze uzuale, dacă avem o boală hepatică cronică sau dacă îl combinăm cu alte medicamente care se metabolizează hepatic sau dacă luăm o supradoză. Înțeleg că acea persoană a luat două comprimate la 4 ore, asta înseamnă mai mult de 6 grame de paracetamol. Doza toxică e pe undeva pe la 4 grame la o persoană adultă și, pentru că a luat mai multe zile, asta a determinat hepatită acută toxică cu insuficiență hepatică fulminantă. Cel mai probabil, aceasta a fost cauza decesului”, a explicat medicul.

„Paracetamolul trebuie să-l folosim doar cu supraveghere medicală și trebuie să ne informăm măcar medicul de familie că vrem să folosim acest medicament, dacă avem boli cronice hepatice trebuie să luăm doze mai mici. Și, ce este foarte important, sunt mulți pacienți care combină mai multe medicamente cu aceeași substanță activă, dar cu alte denumiri. Au fost pacienți care au luat mai multe tipuri de medicamente care conțineau paracetamol și și-au supradozat această substanță”, a spus Țincu.

Medicul a spus că de cele mai multe ori vedem prea târziu că am luat o cantitate prea mare de medicamente.

„Hepatita acută toxică se dezvoltă insidios până când se distruge ficatul, până când apare insuficența hepatică cu apariția imposibilității epurării și vine starea de comă. Nu sunt semne preexsistente decât atunci când situația devine cu adevărat gravă și când rămâne prea puțin ficat, din punctul de vedere al țesutului, pentru a putea face față funcțiilor fiziologice”, a explicat medicul.

Țincu mai spune că paracetamolul nu trebuie luat preventiv, pentru că nu ne protejează de infectarea cu COVID-19 și, pe termen lung, poate avea efecte negative.

„Nu are efect antiviral, e doar analgezic și antitermic. Folosirea pe termen lung nu face decât să epuizeze capacitatea ficatului. Mulți dintre acești pacienți au și altă medicamentație, mulți consumă și alcool, această combinație poate să determine heptatita toxică”, a spus medicul. (digi24.ro)

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.