Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Bihor și ACTA European Centre, în parteneriat internațional cu alte 8 țări, implementează proiectul ,,Consolidarea inovației sociale și a competențelor antreprenoriale la elevii de liceu prin inițierea unui nou sistem de învățare – InnoSchool”, cofinanțat din fondurile Uniunii Europene prin Programul Transnațional Dunărea.
În data de 16 iunie 2021, CJRAE Bihor, cu sprijinul tuturor partenerilor proiectului InnoSchool, a organizat și găzduit conferința transnațională InnoSchool. În cadrul acestui eveniment online au participat peste 160 de profesori, elevi, reprezentanți ai școlilor, inspectoratelor școlare, guvernului, organizațiilor non-guvernamentale și alte părți interesate pentru a descoperii mai multe despre sistemul inovativ de învățare InnoSchool, jocul educațional digital, pilotarea InnoSchool și rezultate acesteia. Participanți au avut ocazia să afle toate aceste informații de la o parte din reprezentanții partenerilor proiectului: Lucie Noswitz, managerul proiectului și reprezentant DEX Innovation Centre, Arnold Gutmayer, reprezentant al Consiliului de Educație din Viena, Frantisek Janke, Universitatea Tehnică din Kosice, Vojtech Jira DEX Innovation Centre, Csaba Bede, Agenția Centrală de Inovare Regională Transdanubiană și Cristina Mang, Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Bihor.
În a doua parte a conferinței a avut loc o discuție moderată pe tema „InnoSchool – viitorul antreprenoriatului social” la care au participat prof. dr. Adrian Hatos, senator în Parlamentul României, președinte al Comisiei de știință, inovare și tehnologie, membru al Comisiei de educație, tineret și sport; doamna Adela Popa-Ghițulescu, director executiv al Charitas Eparhial Oradea; Anca Albu, profesor la Colegiul Național „Emanuil Gojdu” Oradea; Aleksandra Stevanović, profesor la Școala a V-a de Economie Belgrad și Ruxandra Băltățescu, elevă la Colegiul Național „Emanuil Gojdu” Oradea.
Ce este InnoSchool?
Obiectivul general al InnoSchool este de consolida inovarea socială și spiritul antreprenorial al elevilor de liceu prin dezvoltarea, testarea și introducerea unui sistem inovativ de învățare, intitulat simbolic ,,InnoSchool”. Astfel, InnoSchool îmbină elemente noi și atractive adresate adolescenților cu scopul de a spori interesul acestora pentru învățare, dar și de a optimiza întregul sistem educațional.
Proiectul InnoSchool introduce patru elemente inovative de bază: jocul digital, axat pe simularea în mediul online a inovației sociale și a antreprenoriatului, combinat cu prelegeri, îndrumări și sesiuni de reflecție susținute de profesori pentru a maximiza impactul educațional, prin intermediul unui proces experiențial de învățare; schimbul de idei online (social media) și competiția interșcolară pentru creșterea atractivității sistemului de învățare; dezvoltarea sistemului educațional InnoSchool în mod participativ, prin implicarea organelor de decizie, a liceelor, a organizațiilor din sfera afacerilor și a serviciilor sociale; dezvoltarea unor Planuri de acțiune pentru a include sistemul de învățare InnoSchool în curriculum, asigurându-se astfel sustenabilitatea sa și impactul semnificativ în societate.
,,InnoSchool abordează nevoia de schimbare a sistemului, pentru a sprijini o cultură antreprenorială slab dezvoltată, dar și pentru a crește implicarea în inovarea socială, începând din perioada adolescenței. Vârsta de 16-17 ani, când adolescenții sunt elevi de liceu, este o perioadă crucială pentru a motiva și stimula interesul lor, acest fapt având un impact major în viitoarele lor decizii legate de alegerea unui loc de muncă și a unei cariere. Este necesară așadar o nouă abordare care vine în sprijinul educației liceale, atât pentru viitorii angajați, cât și pentru viitorii antreprenori.”, precizează Cristina Mang, manager de comunicare în cadrul proiectului.
InnoSchool a fost implementat în acest an școlar în 83 de școli, din 9 țări europene. Acest concept extrem de inovator a ajutat școlile, profesorii și, în special, cei 1767 de elevi implicați, să dobândească noi cunoștințe, abilități și experiență despre antreprenoriatul social. În România, pilotarea InnoSchool a avut loc în primul semestru al anului școlar 2020-2021 în 9 din cele 10 școli selectate în județul Bihor (Colegiul Național ,,Emanuil Gojdu” Oradea, Liceul Vocațional Pedagogic ,,Nicolae Bolcaș” Beiuș, Colegiul Tehnic ,,Traian Vuia” Oradea, Liceul Teoretic ,,Lucian Blaga” Oradea, Colegiul Național „Mihai Eminescu” Oradea, Liceul Tehnologic nr. 1 Salonta, Liceul Teoretic German ,,Friederich Schiller” Oradea, Colegiul Național ,,Samuil Vulcan” Beiuș, Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu“ Oradea). Datorită situației pandemice care a generat măsuri și restricții în sistemul de învățământ, din numărul total de studenți înscriși la început (350), 211 au finalizat cu succes activitatea de pilotare.
”În următoarea parte a proiectului ne propunem să ducem această nouă pedagogie inovativă în toate școlile din România și să susținem implementarea jocului educațional digital și a sistemului educațional InnoSchool în curriculumul națională”, a concluzionat managerul de comunicare InnoSchool.
Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Bihor