- Anul școlar 2022-2023 va avea o structură nouă, în premieră pentru România, cu 5 module de învățare și 5 vacanțe.
La finalul ședinței de guvern de miercuri, ministrul Sorin Cîmpeanu a declarat că s-a ajuns ”la un consens confirmat de către orice expert cu minimum de noțiune în pedagogie modernă”, mai exact la ”alternarea modulelor de învățare cu cele de repaos”.
Subiectul fusese discutat anterior cu partenerii de dialog social.
Ministrul a precizat că anul școlar viitor se va derula astfel:
- ”Un prim modul de învățare – din 5 septembrie
- Între 24-30 octombrie, prima vacanță pentru toții elevii
- Urmează modulul 2 de învățare, până în preajma sărbătorilor de iarnă.
- A doua vacanță – 23 decembrie – 8 ianuarie
- Modul 3 – din 9 ianuarie, până în februarie, când va fi a treia vacanță de o săptămână, care se va acorda în săptămâna din lună în care va decide inspectoratul școlar
- Urmează un al patrulea modul, apoi vacanță în perioada 8-23 aprilie
- După această vacanță va fi ultimul modul de învățare – 5 -, apoi va începe vacanța de vară din 17 iunie până în prima zi de luni din septembrie”
Ministrul Educației a mai precizat că ”alături de Școala Altfel, va fi introdusă în structura anului școlar și Săptămâna Verde, în modulele 4 și 5 de învățare”.
Elevii au şanse să scape de teze
În ceea ce privește eliminarea tezelor, ministrul a invocat noua structură a anului școlar și a anunțat: ”Intenționăm să revizuim regulamentul, în sensul renunțării la obligativitatea tezelor semestriale”.
De asemenea, Sorin Cîmpeanu a mai declarat că, în schimb, ”vor fi evaluări standardizate la început și final de an școlar”, care vor fi ”digitalizate”.
Sorin Cîmpeanu a mai spus că vor fi medii încheiate la finalul anului şcolar, pentru că cele încheiate până acum la final de semestru nu au avut relevanţă şi nu au fost folosite.
Întrebat când se vor încheia mediile, dacă nu se vor mai da teze semestriale, ministrul a răspuns: „Sigur vom avea medii la finele anului școlar. Mediile încheiate la final de semestru aș vrea să vă atrag atenția asupra faptului că nu au avut nici relevanță și nici nu au fost folosite, deci se va libertate profesorilor să-și organizeze evaluările pe parcurs în funcție de calendar, de ritmul de predare a materiei”.
El a spus că există un plan în ceea ce privește componența mediilor, dar că aceasta va fi anunțat după ce va fi certificat de experții în educație.
Peste 70% dintre elevii care au răspuns unui chestionar lansat de Consiliul Național al Elevilor vor eliminarea tezelor, iar dintre cei peste 10.000 de elevi care au răspuns, cei mai mulți „ar fi de acord cu introducerea unor evaluări unitare, cu subiect unic la nivel național, la începutul și sfârșitul anului școlar”, se arată într-o postare publicată marţi pe pagina oficială a organizației.
CNE precizează că 70% dintre respondenți au cerut „eliminarea tezelor și înlocuirea acestora cu mijloace de evaluare sumativă, axate pe feedback”.
”Suntem cu toții conștienți că evaluarea din România și-a pierdut relevanța, fără să pună accent pe necesitatea însușirii unor competențe-cheie atât de necesare în rândul absolvenților. Reforma în evaluare nu mai suportă amânare!
Consiliul Național al Elevilor solicită ferm Ministerului Educației să respecte voința elevilor și să implementeze modificări de substanță în sistemul de evaluare, astfel încât acesta să devină unul obiectiv și, mai ales, calitativ”, mai susțin reprezentanții elevilor. (sursa)