Ultimii trei ani au fost foarte provocatori pentru piața forței de muncă din România. Numărul angajaților din industrie a urcat constant, un studiu realizat de ABSL arătând că anul acesta procentul ar fi o creștere de 10-30%.
Cea mai însemnată creștere a numărului de angajați a fost în domeniul serviciilor, cele mai multe joburi ocupate fiind în IT, suport clienți, finanțe și contabilitate. Cele mai mari creșteri salariale din industrie s-au înregistrat în București și Transilvania – Banat, în timp ce salariile au stagnat sau au crescut mai puțin în Muntenia și Moldova.
Anul viitor vor fi cu 10% mai multe angajări
Deși se anunță un an greu pentru angajatori, se pare că piața forței de muncă încă mai are potențial.
Pentru 2023 ABSL estimează un trend asemănător anilor trecuți, adică o creștere de cca 10%.
Pandemia a crescut loialitatea angajaților, rata medie a plecărilor din companie fiind de 22% anul trecut si 18% la sfârșitul lui iulie anul acesta, comparativ cu rata medie de 26% înregistrată în 2019.
„Costul și disponibilitatea forței de muncă rămân în continuare provocatoare, inducând o mobilitate excesivă între angajatori.
Din acest motiv, multe companii din industrie și-au regândit modelul de business, către unul mai sustenabil care să nu se mai bazeze doar pe creșterea numărului de angajați, ci pe productivitatea ridicată a acestora.
Implementarea tehnologiei avansate, optimizarea proceselor și orientarea către servicii cu valoare adăugată mai mare sunt noile pârghii spre care se orientează companiile”, a spus Cătălin Iorgulescu, Vice – Președinte ABSL
Cum îi va stimula anul viitor să fie mai productivi, având în vedere creșterea salariului minim
Sectorul serviciilor de afaceri este în topul industriilor din punctul de vedere al automatizării muncii, de la procese simple (79% dintre companiile industriei), până la automatizarea prin procedee complexe, RPA – 29%, 26% automatizare cognitivă – machine learning, procesare informații în diferite limbi. Acest tehnologii ajută când vine vorba de eficiență.
Automatizarea proceselor și orientarea către servicii cu valoare adăugată mare presupune însă angajați cu experiență, cu competențe tehnice și digitale mai bune, cu o anumită vechime în câmpul muncii, iar acestea necesită investiții semnificative în pregătirea si retenția personalului.
La aceste eforturi se adaugă și o atenție sporită a companiilor cu privire la starea de bine a angajaților și la ceea ce îi motivează. Pachetele salariale și de beneficii sunt unele dintre cele mai competitive de pe piață. Oportunitățile de carieră, de dezvoltare profesională și de a lucra cu tehnologii foarte noi pot fi factori stimulatori importanți
70% dintre companiile industriei apreciază că vor înregistra o creștere a cifrei de afaceri în perioada următoare și 94% dintre companii apreciază că România oferă numeroase oportunități de investiții în acest sector, iar creșterea salariului minim nu ne afectează întrucât salariul mediu înregistrat in industria noastră este cu mult superior.
Cei mai ”vânați” angajați
Treptat, companiile din industrie vor face trecerea de la servicii de bază (tranzacționale) la servicii mai complexe și cu valoare adăugată mare, de aceea angajații cu competențe tehnice ridicate și cei care cunosc mai multe limbi străine vor fi mai căutați. Cele mai bine plătite limbi străine în acest an au fost chineza, ceha și suedeza.
Prestarea activității într-o limba străină poate aduce un bonus salarial. În funcție de cât de „exotică” și greu de găsit e limba străină și de ce alte abilități sunt necesare de la aceeași resursă, bonusul poate varia. De exemplu este mai greu de găsit un inginer care sa vorbească limba suedeza in comparație cu un operator de call center care vorbește engleza astfel ca este greu sa cotam cifre exacte. (ziare.com)