Guvernul britanic interzice telefoanele mobile în școli. Elevii nu le mai pot folosi nici în pauze.
În România, această interdicție există deja în legea învățământului, doar că majoritatea directorilor recunosc că n-au reușit să-i dezlipească pe copii de mobile, măcar în timpul orelor.
În ultimele luni, măsuri similare au fost introduse în Brazilia și Spania pentru a preveni „dependența digitală”. 97% dintre elevii de liceu pleacă spre școală cu telefonul mobil, au arătat englezii. Majoritatea îl țin în bancă, deschis, și au un comportament numit „glancing”. Altfel spus, aruncă un ochi spre ecran, la fiecare 3-4 minute, iar atenția se mută imediat de la ce spune profesorul, la ce rulează pe telefon.
Elev: „Dacă mi se pare ora plictisitoare, da, deschid telefonul și mă uit”.
Elev: „Mai stau și pe TikTok”.
Ancuța Vaida, profesor de limba română: „Este o problemă cu care ne confruntăm în cadrul activității didactice. Atenția le e distrasă imadiat. Interesul copiilor se îndreaptă în special spre jocuri”.
Guvenul englez, care implementează deja interdicția de a veni cu telefonul la școală, speră că elevii se vor concentra mai ușor la cursuri.
Gillian Keegan, secretar de stat în Educație: „Nouă, ca adulți, ne este distrasă atenția de telefoanele mobile, iar asta li se întâmplă și mai ușor copiilor, ceea ce le afectează dezvoltarea și integrarea socială”.
Directorii au primit permisiunea să facă și percheziții corporale, ca să găsească mobile ascunse – o decizie contestată inclusiv de o parte a profesorilor. Folosirea dispozitivelor digitale aduse de acasă e interzisă și în România, cu excepția unor spații și momente cuprinse în regulamentul fiecărei școli. De pildă, în laboratorul de informatică, ori la lecții, când profesorul cere acest lucru.
Noua lege a învățământului le permite profesorilor să „preia” echipamentele digitale de la elevii care nu respectă regulile, urmând să le predea părinților. Sunt puțini profesori care fac acest lucru. Unii cred că e o luptă pierdută, alții nu vor să muncească în plus. E nevoie de procese verbale și de întâlniri cu părinții copilului.
Mult mai stricte sunt unele școli private. Elevii lucrează la cursuri cu tabletele instituției, pe care nu pot instala aplicații.
Nicoleta Bercaru, directorul unei școli private: „Când ajunge să stea mult timp, probabil că are niște competențe digitale. Atenție, nu înseamnă că știe să scrie în Word, să lucreze într-un Power Point, care sunt competențe digitale. Vorbim de un drog. Văd telefonul pus în mâna copilului și în cărucior. Nu mai conectează nici cu ce mănâncă. Dacă îi pui tableta la masă, nici nu știe ce-i bagi în mână”.
Profesorii le cer părinților să aplice același control și acasă.
Sursa: Pro TV