Este posibil ca Ucraina să se apropie de o etapă de reconstrucție majoră, iar lucrările de infrastructură din România care ar putea ajuta logistic la această reconstrucție sunt în plină derulare, în special pe relația trenuri – porturi. 

Fostul ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu, declara că Portul Constanța “trebuie să devină principalul hub logistic pentru reconstrucția Ucrainei”.

Investiții rutiere și conexiuni interne în port

Administrația Porturilor Maritime Constanța tocmai a semnat contractul de finanțare pentru extinderea la patru benzi a drumului dintre Poarta 7 și nodul rutier de la km 0+540 al Canalului Dunăre–Marea Neagră, până la drumul dintre Poarta 9 și Poarta 8, spre zona de nord a portului, relevă datele Profit.ro.

Proiectul, cu o valoare totală de 291,63 milioane lei, este finanțat din fonduri europene prin Programul Transport 2021–2027 și cofinanțare de la bugetul de stat și din surse proprii.

Obiectivul este îmbunătățirea accesului rutier intern, parte a dezvoltării unei rețele TEN-T sigure, durabile și intermodale.

Modernizarea infrastructurii feroviare din Port

Pe 5 martie 2025, CFR Infrastructură a semnat cu asocierea Bawi – Swietelsky Construct un contract de 524,5 milioane lei pentru Etapa II a modernizării căilor ferate din Portul Constanța, finanțată din fonduri CEF, buget de stat și surse proprii.

Lucrările, cu termen total de 37 de luni (7 luni proiectare, 30 execuție). Lucrările vizează creșterea vitezei de circulație la 120–160 km/h, electrificarea completă (25 kV) și mărirea capacității de tranzit.

32 de linii la Valul Lui Traian

Este deja în lucru la Valu lui Traian, o grupă de așteptare strategică pentru trenurile de marfă, situată la circa 15 km de port. Proiectul, cu o valoare de 347,76 milioane lei, include 32 de linii de primire-expediere, electrificare integrală, centralizare electronică unificată și modernizarea instalațiilor de semnalizare și telecomunicații.

Stadiul fizic al lucrărilor este de 6%, cu finalizarea demontării infrastructurii vechi și pregătirea pentru reconstrucție.

Legătura cu reconstrucția Ucrainei

Poziția și infrastructura Portului Constanța, combinate cu proiectele feroviare și rutiere aflate în derulare, îl transformă într-un nod logistic regional capabil să susțină fluxuri mari de mărfuri necesare reconstrucției Ucrainei.

Conectarea rapidă la rețeaua TEN-T și modernizarea facilităților intermodale permit operarea eficientă a transporturilor masive de echipamente, materiale și produse agricole.

Prin investițiile planificate și cele deja în execuție, România își consolidează rolul de coridor strategic între Marea Neagră și Europa Centrală, pregătind Portul Constanța să fie unul dintre principalele centre logistice pentru Ucraina post-conflict. (profit.ro)

Articolul precedentCum vrea Ucraina să obțină garanții din partea lui Trump. Oferta presupune inclusiv achiziții de arme americane de 100 de miliarde de dolari, finanțate de Europa
Articolul următorBătălia crucială pentru viitorul Mării Negre. De ce este noua frontieră a Eurasiei esențială pentru strategia lui Putin