Grupul de State împotriva Corupției (GRECO), un organism al Consiliului Europei, consideră că eforturile României în combaterea corupției sunt insuficiente.
Raportul GRECO, publicat miercuri, 5 mai, menționează că țara noastră a reușit să pună în aplicare “în mod satisfăcător” doar 5 dintre cele 18 recomandări.
“Trebuie să amintim că, în raportul de evaluare, GRECO a adresat 13 recomandări României. În Raportul interimar de evaluare, GRECO a concluzionat că patru recomandări (recomandările v, vii, x şi xii) au fost implementate satisfăcător.
Trei recomandări (ii, viii şi xi) au rămas implementate parţial, iar şase (i, iii, iv, vi, ix şi xiii) au rămas neimplementate. Regulamentul 34 a adăugat alte cinci recomandări, dintre care una (recomandarea iv) a fost implementată satisfăcător în evaluarea efectuată după raportul privind Regulamentul 34. Restul recomandărilor (i, ii, iii şi v) nu au fost implementate (…)
În general, autorităţile par a fi determinate să inverseze sau să abandoneze multe dintre reformele judiciare controversate, o evoluţie salutată foarte mult şi susţinută de GRECO.
Totuşi, dat fiind că două proiecte legislative importante sunt într-o etapă iniţială de dezvoltare şi având în minte faptul că cele mai multe recomandări formulate de GRECO în privinţa membrilor Parlamentului nu au fost abordate, GRECO poate doar să evidenţieze că gradul de conformare rămâne foarte scăzut. Doar cinci dintre cele 18 recomandări au fost implementate satisfăctor sau au fost abordate în mod satisfăcător”, se arată în document.
Recomandările GRECO
În precedentul raport de evaluare, GRECO a făcut 13 recomandări Românii cu privire la prevenirea corupției.
„- îmbunătăţirea transparenţei procesului legislativ (i) prin dezvoltarea încontinuare a regulilor privind dezbaterile, consultările şi audierile publice,incluzând criterii pentru un număr limitat de circumstanţe în care să fie ţinuteşedinţe secrete şi asigurarea implementării acestora în practică; (ii) prinevaluarea practicii existente şi revizuirea în consecinţă a regulilor pentru a asigura publicitatea în timp util a proiectelor legislative, amendamentelor la aceste proiecte, precum şi a agendelor şi rezultatelor şedinţelor comisiilor, și pentru a asigura termene adecvate amendamentelor și (iii) prin luarea măsurilor corespunzătoare pentru ca procedura de urgenţă să fieaplicată cu titlu de excepţie într-un număr limitat de circumstanţe (recomandarea i).
– (i) dezvoltarea unui cod de conduită pentru membrii Parlamentului şi (ii)asigurarea existenţei unui mecanism de respectare a acestuia atunci când este necesar (recomandarea ii);
– adoptarea de măsuri pentru (i) a clarifica implicaţiile pentru membrii Parlamentului ale prevederilor existente în materia conflictelor de interese indiferent dacă un astfel de conflict poate fi pus în lumină şi de către declaraţiilede avere şi de interese şi (ii) a extinde definiţia dincolo de interesele financiare personale şi (iii) a introduce o cerinţă de dezvăluire ad-hoc atunci când un conflict între anumite interese private ale unui membru al Parlamentului poate apărea înraport cu o chestiune aflată în lucru în procedurile parlamentare – în plen sau încomisii – sau în altă activitate legată de mandatul acestuia (recomandarea iii)
– stabilirea unui set robust de restricţii cu privire la cadouri, ospitalitate, favorurişi alte beneficii pentru parlamentari şi asigurarea că un astfel de sistem esteînţeles şi aplicat în mod corespunzător (recommandarea iv)
– introducerea de reguli privind modul în care membrii Parlamentului săinteracţioneze cu lobby-işti şi alţi terţi care urmăresc să influenţeze procesul legislativ (recomandarea vi)
– autoritatea parlamentară să înfiinţeze pentru membrii săi (i) un sistem deconsiliere prin care parlamentarii să poată solicita sfaturi în materie de integritate şi (ii) să ofere formare specializată şi regulată cu privire la implicaţiile normelorexistente şi a celor care vor fi adoptate în materia prezervării integrităţii parlamentarilor, inclusiv viitorul Cod de conduită (recomandarea ix).
– GRECO a recomandat analizarea și îmbunătățirea sistemului de imunități al parlamentarilor în exercițiu, inclusiv al acelora care sunt și actuali sau foști membriai Guvernului, inclusiv prin reglementarea unor criterii clare și obiective privinddeciziile de ridicare a imunității și prin renunțarea la necesitatea ca organele de urmărire penală să înainteze întregul dosar.
– GRECO a recomandat ca sistemul de justiţie să răspundă mai bine riscurilor deintegritate ale judecătorilor şi procurorilor, în special prin (i) abordarea de cătreConsiliul Superior al Magistraturii şi Inspecţia Judiciară a unui rol mai activ în materie de analiză, informare şi îndrumare şi (ii) consolidarea rolului şi eficienţei titularilorfuncţiilor de conducere din fruntea instanţelor şi parchetelor, fără a fi afectatăindependenţa judecătorilor şi procurorilor.
– GRECO a recomandat ca procedura pentru numirea în şi revocarea din funcţiile celemai înalte din parchet, cu excepţia Procurorului General, prevăzută de art. 54 dinLegea nr. 303/2004, să includă un proces care să fie atât transparent cât şi bazat pecriterii obiective, iar Consiliului Superior al Magistraturii să i se dea un rol maiimportant în această procedură”. (sursa)