În ţara cu cele mai multe accidente rutiere din Europa, a apărut propunerea ca permisul de conducere să fie obţinut de la 17 ani. Sigura condiţie este ca atunci când se urcă la volan, să fie însoţiti.
Specialiştii cred că experienţa le-ar prinde bine tinerilor, dacă adulţii care stau în dreapta lor sunt bine pregătiţi. În caz contrar, am putea asista la şi mai multe tragedii pe şosele.
În prezent, adolescenţii care au împlinit 16 ani pot obtine permisul de conducere pentru categoria B1, adică pot conduce doar autoturisme care nu dezvoltă mai mult de 20 de cai putere. Noua lege nu mai ţine cont de forţa maşinii, însă are alte conditii pentru minori
Permisul auto ar putea fi obţinut de la 17 ani în România
Ana Grigore, reporter Observator: Până la împlinirea vârstei de 18 ani, tinerii şoferi nu vor putea să iasă cu maşinile în trafic dacă nu sunt însoţiţi de un adult cu o experienţă la volan de cel puţin 10 ani. Totodată, în cazul în care şoferul încalcă regulile de circulație, adultul va răspunde în mod egal cu acesta.
Chiar dacă se vor afla pe scaunul din dreapta, însotitorii vor putea fi testaţi inclusiv pentru alcool şi droguri.
Cristian Ichim, iniţiator: Proiectul prevede răspunderea solidară. Şi avem acum instructori auto care sunt solidari, examinatorul. Amenda nu va veni că ai încălcat o regulă de circulaţie în sine, va fi stabilită după gravitatea faptei, de către agentul constatator.
O astfel de legislaţie există deja în unele state membre UE, cum ar fi Germania sau Austria, iar statisticile arată că a avut un impact pozitiv asupra sigurantei rutiere.
Reporter-tineri: Aţi face asta la anul, când veţi avea 17 ani?
– Sigur că da!
– Mi se pare ok însă ar trebui părinţii să aibă grijă ce copii lasă să dea de permis, pentru că mulţi dintre ei nu au discernământ sau încredere în ei şi traficul din Bucureşti este oricum foarte aglomerat şi foarte periculos.
– Cum vezi tu toată treaba asta, te încântă?
– Nu prea, este puţin inconştientă din punctul meu de vedere. Tot copilul este la volan, nu e ca la şcoala auto să aibă si celălalt din dreapta pedale.
Cristian Ichim, iniţiator: Scopul este experienţa pe care poţi să o câştigi în acest interval de timp. Asta înseamnă recomandările în sine, posibilitatea şi obligaţia celui care stă lângă tânărul conducător auto să îl îndrume, să îl atenţioneze.
28.000 de accidente rutiere
Specialiştii cred că proiectul are două tăişuri.
Titu Aur, expert conducere defensivă: Dacă adultul respectiv face parte din această categorie de şoferi nepregătiţi sau insuficient pregătiti care nu constientizează cu adevărat pericolul. Este inutil în dreapta.
Titi Cocean, instructor auto: Intervenţia este minimalizată. Nu poate decât să tragă frâna de mână sau să tragă de volan, dar nu are pedale să intervină, este foarte limitat.
În anul 2022, în ţara noastră au fost înregistrate peste 28.000 de accidente rutiere. Din totalul şoferilor implicaţi, 7000 aveau sub 20 de ani, iar 136 dintre ei si au pierdut viata (sursa)