Ministerul Economiei (MEAT) se laudă, miercuri, că Schame HoReCa „a demarat ieri cu succes”, deși o parte dintre firme s-au confruntat cu probleme în procesul de înscriere la ajutoarele de stat în valoare totală de până la 500 de milioane de euro.

Schema HoReca – ajutor de stat de 20% din diferența cifrelor de afaceri din 2019 și 2020 a demarat ieri cu succes, la această oră fiind finalizate 2.000 de aplicații în platforma de înscriere. Schema prezintă un mod facil de aplicare și se desfășoară exclusiv online” – susține Ministerul Economiei într-un comunicat.

În schimb, o serie întreagă de aplicanți s-au plâns de problemele întâmpinate în Schema HoReCa.

Una dintre problemele cel mai des reclamate de aplicanți este defalcarea rezultatelor firmelor pe fiecare cod CAEN al firmei solicitante. Practic, în raportul de expertiză pe baza căruia se stabilește baza de calcul a ajutorului de stat, trebuie menționate toate codurile CAEN ale firmei, indiferent dacă sunt eligibile sau nu. Pe baza acestora se constituie toată cifra de afaceri a firmei solicitante.

Aplicanții nemulțumiți spun acum că ei nu au știut de la bun început acest amănunt și că Ministerul Economiei a făcut puublică această informație abia cu o zi înaintea deschiderii schemei, într-un tutorial video.

Oamenii cer acum Ministerului Economiei posibilitatea remedierii situației prin proceduri de clarificare ulterioare depunerii cererilor de finanțare.

O altă problemă semnalată de o parte dintre firmele care au încercat ieri să aplice este legată de identificarea expertului contabil sau a auditorului care a certificat diferența de cifră de afaceri pentru codurile CAEN, din anii 2020 și 2019.

În sistemul electronic pe care se aplică la ajutoarele HoReCa, oamenii sunt puși să selecteze acolo datele de identificare ale experților contabili sau auditorilor financiari care s-au ocupat de documentele lor pentru certificarea bazei de calcul a ajutorului.

Sute de beneficiari s-au plâns că nu au găsit în sistemul Ministerului Economiei experții cu care au lucrat ei, motiv pentru care oamenii nu puteau aplica la ajutoarele de stat.

Ministerul Economiei dă acum vina pe baza de date de la asociația profesională a contabililor CECCAR, care a fost integrată de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) cu sistemul electronic de aplicare la granturi.

Ministerul spune că „a descoperit împrenă cu conducerea Corpului experților contabili că baza de date cu experți contabili pusă la dispoziție inițial de CECCAR omitea un număr de aproximativ 2.500 de experți contabili”.

„Acești experți contabili vor fi introduși în baza de date a platformei de înscriere, printr-o actualizare care va avea loc în noaptea de miercuri spre joi. În fiecare noapte la ora 23:00 se actualizează baza de date a experților contabili și auditorilor din platformă” – a dat asigurări Ministerul Economiei.

Între timp, ministerul le ceruse aplicanților și experților membri ai Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din Romania (CECCAR) și Camera Auditorilor Financiari din România (CAFR) să furnizeze ei, la o adresă de mail a Ministerului Econmiei, CNP-urile și alte date de identificare a experților respectivi, ca să fie introduse în sistemul de aplicare la Schema HoReCa.

Apoi, Ministerul Economiei s-a plâns că adresa de mail respectivă ar fi cedat sub avalanșa de mesaje și i-a pus pe oameni să transmită datele de identificare a experților CECCAR și CAFR la telefon, la un număr de call center.

De asemenea, Ministerul Economiei reclamă și „o altă eroare, cauzată de un separator în baza de date a auditorilor, furnizată de CAFR”, dar aceasta a fost corectată miercuri, dimineața.

Ce mai spune Ministerul Economiei:

  • „Informăm aplicanții că, chiar dacă au contract cu o firmă de contabilitate sau de audit, nu pot selecta în aplicație firme de audit sau de contabilitate din baza de date. Trebuie să selecteze numele expertului contabil sau al auditorului financiar care semnat digital raportul aferent aplicării la măsură.
  • Toate cererile de adăugare în baza de date sunt centralizate de operatorii call-center și sunt verificate cu CECCAR și ASPAAS – CAFR pentru a ne asigura ca cei care nu se regasesc în platformă sunt autorizați.
  • Perioada în care firmele pot aplica se încheie în data de 20 iulie. Firmele pot aplica oricând în această perioadă, pentru că la finanțare nu contează numarul de ordine. Schema este pro-ratată, iar numărul de ordine la înscriere nu confera niciun avantaj. Măsura HoReCa reprezintă un ajutor de stat finanțat integral de la bugetul național pentru firmele din domeniu”.

Ajutorul reprezintă 20% din diferența de cifră de afaceri din 2019 și 2020, a firmelor din HoReCa.

Bugetul schemei este de 2,5 miliarde de lei (credite de angajament), iar creditul bugetar curent este de 1 miliard de lei.

Potrivit Ministerului Economiei „este estimat să aplice un numar de aproximativ 30.000 de firme”. În schimb, în ordonanța de urgență prin care s-a instituit schema este estimat un numpr maxim de 74.000 de aplicanți.

Miercuri, în jurul orei 20.20, erau înscrise la finanțare 2.040 de firme, la Schema HoReCa. (startupcafe.ro)

Articolul precedentAvertisment: ”Va urma o CRIZĂ de nedescris!”
Articolul următorJumătate dintre consumatorii casnici de gaze și electricitate vor achita facturi semnificativ mai mari începând de astăzi!