Sub pretextul interesului public, Primăria Oradea demolează garajele aflate pe domeniul public și face loc unor afaceri controlate chiar de directorii din instituția condusă de primarul Florin Birta. Cazul garajelor demolate de pe strada Andrițoiu din cartierul Velența ridică numeroase suspiciuni și arată un grav conflict de interese. În data de 15.02.2021 Primăria Oradea a transmis o adresă proprietarilor de garaje de pe strada Alexandru Andrițoiu din Velența prin care îi informa că trebuie să-și dărâme garajele deoarece în locul acestora se vor executa lucrări de interes public!

Nimeni nu bănuia atunci că sub deviza ”interesului public” administrația PNL a orașului ascunde, de fapt, afaceri care nu au nicio legătură cu interesele orădenilor, ci strict cu foamea de bani a unor oameni de afaceri bine conectați la vârful administrației locale, unii dintre ei chiar cu funcții chiar în Primăria Oradea. Ciudat, imoral și cu un puternic caracter penal!

În cazul garajelor demolate de pe strada Andrițoiu, ”lucrările de interes public” anunțate aici de Primărie înseamnă, în realitate, nu doar amenajarea de parcări și spații verzi, dar și dezvoltarea unei spălătorii auto, spălătorie auto pe care, deloc întâmplător, o va construi chiar un director din Primăria Oradea!

Spălătorie privată din interes public!

În perioada 05.04.2021 – 19.04 2021, Primăria Oradea invita cetățenii să facă observații cu privire la un plan urbanistic de detaliu (PUD) privind amplasarea unei spălătorii auto ecologice de tip self-service în zona străzii Seleușului. Doar că surpriză! Spălătoria auto se va construi pe fostul amplasament al garajelor de pe str. Andrițoiu, unde, în februarie, Primăria anunțase ”lucrări de interes public”!

Locatarii de pe str. Andrițoiu au devenit suspicioși și au început să bănuiască interese comerciale ascunse atunci când au citit răspunsul Primăriei Oradea la observațiile Asociației de proprietari ”Omega” privind Planul urbanistic propus.

Sub semnătura primarului Florin Birta, a arhitectului șef, Radu Foriș și a directorului executiv adjunct, Adriana Lipoveanu, la mijlocul lunii Mai, Primăria Oradea își însușește fără nicio ezitare – vom vedea imediat și de ce – toate argumentele societății comerciale PACT EXIM S.R.L., cea care a inițiat noul plan urbanistic în vederea construirii spălătoriei auto. În documentul primăriei, de fapt al SC PACT EXIM SRL, se precizează că viitoarea spălătorie auto respectă distanța minimă de la construcție până la ferestrele locuințelor și că nu va exista poluare pentru că spălătoria va fi una ecologică și ”silențioasă”. Mai mult, primăria promite că va amenaja și un spațiu verde pentru a ”îmbunătăți microclimatul urban”.

La observația pertinentă ridicată de locatari cum că pe strada Seleușului (în imediata vecinătate) funcționează deja trei spălătorii auto, Primăria nu a mai catadicsit să dea niciun răspuns, închizând rapid discuția.

Fără privilegii pentru riverani, spălătorie auto pentru directorul din Primărie

Oricum, răspunsul dat Asociației de proprietari ”Omega” era o formalitate, pentru că între timp, pentru a se asigura că demolările garajelor nu vot fi blocate de riverani, Primăria a pregătit deja o procedură de demolare a tuturor garajelor de pe domeniul public din oraș, deci inclusiv a celor de pe strada Andrițoiu. Proiectul inițiat de Direcția Patrimoniului Imobiliar (DPI) a fost adoptat în Consiliul Local Oradea cu votul consilierilor PNL şi UDMR, fiind motivat cu eliminarea favoritismului în utilizarea spațiului urbei de către orădeni.

În raportul de specialitate întocmit de Direcția Patrimoniului Imobiliar și semnat de directorul Popa Dan-Lucian se spune că situația existentă în prezent în municipiul Oradea în privința garajelor de pe domeniul public ”ne arată că unii cetățeni sunt mai avantajați decât alții, beneficiind de exclusivitate pe o parte a domeniului public, fapt ce deranjează majoritatea cetățenilor”. Soluția propusă: „trebuie atacată problema exclusivităților în ceea ce privește utilizarea domeniului public, situație ce a fost generată de-a lungul timpului și cu contribuția municipalității, fiind necesară schimbarea imaginii orașului din acest punct de vedere. Aceste sarcini nu sunt greu de rezolvat, dar impun organizare, muncă și implementarea unor exemple de bună practică deja uzitate în alte zone din oraș, prin aplicarea unor măsuri concrete și fără rezerve, rezultatele reamenajării domeniului public în favoarea tuturor cetățenilor văzându-se cu ochiul liber”.

Punctul de vedere al Direcției Patrimoniului Imobiliar și al directorului Popa au fost întărite inclusiv de primarul Florin Birta care a declarat presei că ”în ultimii 12 ani am tot demolat garaje şi vom demola în continuare, nu pentru că vrem, ci pentru că trebuie, având în vedere criza locurilor de parcare“.

Doar că intențiile prezentate public de către conducerea executivă Primăriei nu se potrivesc cu intențiile reale.

Afaceri profitabile pentru directorul Popa

Regulamentul de demolări inițiat de Direcția Patrimoniului Imobiliar al Primăriei Oradea nu a apărut întâmplător fix în perioada în care garajele de pe strada Andrițoiu trebuiau demolate pentru a face loc unei spălătorii auto.

Societatea Pact Exim SRL, cea care vrea să construiască noua spălătorie auto este deținută de nimeni altul decât Popa Dan-Lucian, directorul Direcției Patrimoniu Imobiliar din Primăria Oradea și coleg de partid în PNL cu primarul Birta! Această informație pune în cu totul altă lumină inițiativa primăriei de a demola garajele orădenilor! Aici nu mai e vorba de vreun interes public, ci strict de interesele comerciale ale firmei directorului Popa. Conform datelor din Registrul Comerțului, Popa Dan-Lucian este asociat unic la societatea PACT EXIM SRL, deținând 100% capitalul de 137.870 lei. Până în 2015, Popa a fost administratorul direct societății, dar de când a ajuns mare șef în Primărie și inițiază regulamente de dărâmare a garajelor, controlează societatea prin omul său de încredere, Gondos Gabor, administrator al PACT EXIM SRL din 09.06.2015.

Societatea are ca domeniu principal de activitate servirea băuturilor și barurile – având trei puncte de lucru în centrul istoric al municipiului Oradea, pe strada Republicii nr. 8, str. Madach Imre nr. 1-5 și Piața Unirii nr. 2-4 – însă are autorizate o sumedenie de alte coduri CAEN. În ultimii trei ani, activitatea companiei a fost una cât se poate de profitabilă, înregistrând o cifră de afaceri de peste 2,7 milioane lei și un profit de peste 270.000 lei.

Un conflict de interese mare cât Primăria Oradea

Parafrazându-l pe primarul Florin Birta, în cazul garajelor de pe strada Andrițoiu, putem spune că Primăria Oradea nu a vrut, dar a trebuit să oblige locatarii să-și dărâme garajele pentru a face loc viitoarei spălătorii auto a directorului Popa Dan-Lucian. Așadar, în spatele intențiilor declarate ale conducerii Primăriei Oradea descoperim, de fapt, interesul privat al unui director din primărie care și-a dorit cu orice preț, inclusiv prin încălcarea legii, ca din cârciumar să ajungă patron de spălătorie auto. Un caz mai evident de conflict de interese nici în ghidurile Agenției Naționale de Integritate nu am putut găsi. Curat murdar, coane Popa!

Articolul precedentIoan Mang: USR şi PNL au fraudat votul la moțiunea simplă!
Articolul următorGestul viral al lui Cristiano Ronaldo a produs prăbuşirea la bursă a Coca Cola. Pierderi de 4 miliarde de dolari