Carmen Moraru, secretar de stat în Ministerul Fondurilor Europene informează că rata de absorbție a României pentru acest exercițiu bugetar a atins 36%, România fiind aproape de media Uniunii Europene, de 39%. Astfel, după ce ani de zile ni s-a indus mereu ideea că România nu atrage bani europeni, aflăm acum că suntem aproape de media UE.
Desigur, informația furnizată de secretarul de stat nu ține loc de autostrăzi sau de alte lucruri ce ne lipsesc în România, dar ne ajută să punem lucrurile într-un context relevant și apropiat de adevăr și, mai ales, ne ajută să ne vedem pe noi înșine mult mai corect. Mai avem enorm de muncă, dar nu suntem nici ultima țară din Europa! Suntem în medie și trebuie să luptăm să o depășim. Pentru actuala perioadă de programare (2014-2020), România a dispus de o alocare de 22,4 miliarde euro prin Politica de Coeziune.
În ceea ce priveşte viitoarea perioadă de programare, 2021-2027, conform propunerii Comisiei Europene, România ar urma să aibă alocate aproximativ 30,6 miliarde de euro.
Pe de altă parte – și este cu adevărat revoltător, premierul Ludovic Orban spune că ”nimeni nu poate ști astăzi câți bani vom avea din fonduri europene, pentru infrastructură de transport și care este lista proiectelor care vor fi finanțate din fondurile europene, alocate de UE, în exercițiul financiar multianual 2021-2027”, potrivit Mediafax. Asta în contextul în care doamna Adina Vălean, membră PNL, a fost susținută de Ludovic Orban pentru a deveni comisar european. LA TRANSPORTURI! Desigur, comisarii europeni nu au nicio legătură oficială cu guvernul din țara de origine și nu îi reprezintă interesele, dar NIMIC nu interzice discuțiile instituționale.
Desigur, însă, dacă domnul Orban ar avea habar de ceea ce face. În schimb, domnia sa e cu anticipatele și cu tururile…