Se lucrează în aproape toată țara la drumurile mult așteptate, cu ajutorul cărora distanțele vor fi parcurse în timpi mult mai rezonabili. O bună parte dintre proiecte sunt condiționate de PNRR.

De-a lungul timpului, la nivelul Guvernului s-a discutat despre oportunitatea construirii autostrăzilor, în detrimentul drumurilor expres (DEx) și viceversa. În anumite situații, au existat critici din societatea civilă în legătură cu drumurile expres. „De ce să nu facem autostrăzi?”, susțin unii. Important de menționat, există diferențe între cele două, precum:

Numărul și lățimea benzilor: o autostradă presupune minimum două benzi pe sens, câte o bandă de urgență pe sens, spre deosebire de drumurile expres – neprevăzute cu benzi de urgență, doar cu acostament; de asemenea, benzile autostrăzilor sunt mai late, spre deosebire de cele ale drumurilor expres.

Separatorul: De regulă, în cazul autostrăzii, se montează un parapet metalic, în timp ce pentru drumurile expres se optează, în general, pentru parapet de beton, „New Jersey”. Autostrăzile au parapet metalic și pe margine, detaliu care în cazul drumului expres e opțional.

Limitele de viteză: viteza maximă admisă pe autostradă este de 130 km/h, iar pe drum expres, de 120 km/h în câmpie – viteza maximă scade în funcție de zona de relief, până la 100 km/h, chiar 80 km/h în zonele montane. Pentru șoferii începători, care conduc de maximum 1 an de zile, limita maximă este cu 20 km/h mai mică, pe aceste drumuri de mare viteză.

Costurile de realizare: realizarea unui drum expres e mai ieftină cu 20-30% față de o autostradă.

De ce se construiesc drumuri expres, în detrimentul autostrăzilor

Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR, a oferit mai multe informații pe marginea acestui subiect. El atrage atenția și asupra beneficiilor pe care investițiile în infrastructură le vor aduce în economia românească.

„Utilitatea drumurilor expres este similară autostrăzilor, deoarece ambele sunt drumuri de mare viteză. Economia din zonele tranzitate se dezvoltă exponențial inclusiv pentru că firmele mari sunt interesate să investească în zone cu infrastructură dezvoltată.

Singurele diferențe între autostradă și drum expres sunt date de lățimea benzii, care la autostradă este de 3,75 m, iar la DEx este de 3,5 m, și de lățimea benzii de urgență, care la autostradă este de 2,5 m, iar la DEx este de 1,5 m. Automat, viteza pe autostradă este mai mare (130 km/h), iar pe DEx este de 120 km/h. Dar asta nu afectează în niciun fel deplasarea autovehiculelor mari, care oricum au regim maxim de viteza de 90 km/h.

În general, drumurile expres sunt construite pe distanțe de maximum 150 km, acolo unde, deși este nevoie de infrastructură de mare viteză, valorile de trafic nu sunt atât de mari încât să poată fi obținută finanțare europeană pentru construcția unei autostrăzi. Dar avantajele drumurilor expres sunt că ulterior pot fi upgradate și transformate în autostrăzi, în cazul în care se constată creșteri ale valorilor de trafic”, a declarat oficialul CNAIR, pentru Ziare.com.

Autostradă vs. drum expres. Asemănări

Atât în cazul autostrăzilor, cât și al drumurilor expres, nu există intersecții directe cu nicio altă rută de transport, feroviară sau rutieră. Intersecțiile se realizează sub formă de poduri sau pasaje.Pe autostrăzi sau pe drumurile expres este interzisă circulaţia pietonilor, a autovehiculelor cu gabarite sau mase depăşite, fără autorizaţie specială de transport eliberată de administratorul drumului public, conform reglementărilor în vigoare, a vehiculelor cu tracţiune animală, a animalelor, a vehiculelor trase sau împinse cu mâna, a bicicletelor, trotinetelor electrice şi mopedelor, a tractoarelor agricole sau forestiere şi a maşinilor autopropulsate pentru lucrări agricole, precum şi a vehiculelor care, prin construcţie sau din alte cauze, nu pot depăşi viteza de 50 km/h.Se interzice circulaţia, oprirea sau staţionarea autovehiculelor pe banda de urgenţă sau acostament, cu excepţia cazurilor justificate, precum şi a autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritar.Circulaţia autovehiculelor destinate transportului public de persoane sau de mărfuri se efectuează, de regulă, numai pe banda marginală din partea dreaptă a autostrăzii sau a drumului expres, în sensul de mers. (ziare.com)

Articolul precedentFlorian Bodog: Un an politic crucial pentru viitorul României
Articolul următorRupere de nori la Aleșd, în Bihor. Șuvoaiele de apă au intrat în case și au acoperit drumurile (VIDEO)