La început de an, Media9 îți propune o analiză care îți spune câți kilometri din Autostrada Transilvania sunt dați în circulație, câți sunt în lucru, stadiul fizic de execuție a lucrărilor, dar și termenele de predare potrivit contractelor.

Tudor Știrbu: Pentru asta plecăm din Târgu Mureș spre Oradea – Borș (deoarece lotul Brașov – Târgu Mureș a fost scos din proiectul A3).

438 de kilometri este lungimea (aproximativă) a autostrăzii A3 de la București la Borș.

Autostrada A3 (numită și Autostrada Transilvania pe porțiunea Brașov – Borș) face legătura dintre București și ieșirea spre Ungaria prin Borș. Tronsonul Brașov – Târgu Mureș a fost scos din planurile autostrăzii A3, fiind înlocuit de autostrada A10 Sebeș – Turda.

Stadiu execuție Autostrada Transilvania

  • în exploatare: 46%;
  • în execuție: 16%;
  • planificată: 38%.

Tronsonul Târgu Mureș – Gilău (103,5 kilometri)

Așadar, plecăm în excursia noastră virtuală de la Târgu Mureș spre granița cu Ungaria (la Borș). Tronsonul Târgu Mureș – Gilău (jud. Cluj, în lungime de 103,5 kilometri) este deschis integral circulației, după ce în decembrie 2023 a fost dat în trafic „ciotul” de 15,7 kilometri Chețani – Câmpia Turzii, până atunci veriga lipsă între Târgu Mureș – Cluj direct pe autostradă.

Tronsonul Gilău – Borș (162,52 kilometri)

Tronsonul este împărțit în trei secțiuni:

  • Secțiunea 3A Gilău (Cluj-Napoca Vest) – Mihăiești (26,27 km);
  • Secțiunea 3B Mihăiești – Suplacu de Barcău (aproximativ 76 km);
  • Secțiunea 3C Suplacu de Barcău – Borș (60,25 km).

Secțiunea 3A Gilău – Mihăești (26,27 kilometri)

  • 3A1 Gilău – Nădășelu (9,47 km) este deschisă circulației din septembrie 2018;
  • 3A2 Nădășelu – Mihăiești (16,80 km) – câștigător desemnat în septembrie 2020: asocierea Spedition UMB s.r.l. – Tehnostrade s.r.l. – Electromontaj s.a., perioada de proiectare 12 luni, perioada de execuție 24 de luni, preț (împreuna cu secțiunea Mihăiești – Zimbor): 1,39 miliarde lei fără TVA. Contract semnat în septembrie 2020. Termen deschidere: 2025.

Subsecțiunea 3 A2 Nădășelu – Mihăiești și subsecțiunea 3 B1 Mihăiești – Zimbor

  • Lungime: 24,59 kilometri;
  • Stadiul actual fizic: 71,15%;
  • Stadiul financiar: 66,58%;
  • Data începerii: 25 ianuarie 2021;
  • Data finalizării20 mai 2025;
  • An deschidere: 2025;
  • Valoarea lucrărilor: 1.495.907.000 de lei (fără TVA);
  • Constructor: asocierea s.c. Spedition UMB s.r.l. – s.c. Tehnostrade s.r.l. – s.c. Electromontaj s.a.

Secțiunea 3B, subsecțiunea 3B2: Zimbor – Poarta Sălajului

  • Lungime: 12,24 kilometri;
  • Stadiul actual fizic: 41,15%;
  • Stadiul financiar: 35,65%;
  • Data începerii: 31 mai 2021;
  • Data finalizării18 iulie 2025 (conform ultimului program de execuție);
  • An deschidere (estimat): 2024;
  • Valoarea lucrărilor: 836.899.000 de lei fără TVA;
  • Constructor: asocierea s.c. SA&PE Construct s.r.l. – s.c. Spedition UMB s.r.l.- s.c. Tehnostrade s.r.l.

Pe secțiunea din PNRR Nădășelu – Poarta Sălajului, traseul actual va fi deviat, iar la Nădășelu și Topa Mică, unde au fost alunecări de teren, vor fi construite două viaducte cu o lungime de peste 3 kilometri. Lucrările la cele două viaducte pot fi scoase la licitație, după ce contestația turcilor de la Ictas a fost respinsă în decembrie 2023.

Secțiunea 3B Mihăiești – Suplacu de Barcău (aprox. 76 de kilometri)

  • 3B1 Mihăiești – Zimbor (13,26 km). Câștigător desemnat în septembrie 2020: asocierea Spedition UMB s.r.l. – Tehnostrade s.r.l. – Electromontaj s.a., perioada de proiectare 12 luni, perioada de execuție 24 de luni, preț (împreună cu secțiunea Nădășelu – Mihăiești): 1,39 miliarde lei fără TVA. Contract semnat în septembrie 2020. Termen deschidere: 2025
  • 3B2 Zimbor – Poarta Sălajului (13,26 km). Constructor: asocierea SA&PE Construct s.r.l. – Spedition UMB s.r.l. – Tehnostrade s.r.l. Preț: 680.405.395,28 lei fără TVA. Durata: 12 luni pentru proiectare, 24 luni pentru execuție. Contract semnat în iunie 2020. Termen de deschidere: 2024.
  • 3B3 Poarta Sălajului – Zalău (15,14 km), care cuprinde și tunelul pe sub Meseș – în curs de licitare;
  • 3B4 Zalău – Nușfalău (25,84 km) – în curs de licitare;
  • 3B5 Nușfalău – Suplacu de Barcău (13,55 km)Secțiune deschisă în septembrie 2023. Contract semnat în septembrie 2020. Constructor selectat: Nurol Insaat Ve Ticaret AS. Pret: 384.138.887,89 lei fără TVA. Durata: 6 luni pentru proiectare, 18 luni pentru execuție.

Sectiunea 3C Suplacu de Barcău – Borș (60,25 kilometri)

  • 3C1 Suplacu de Barcău – Chiribiș (26,35 km). Câștigător desemnat în septembrie 2023: Construcții Erbașu s.a., preț 884.123.669,17 lei fără TVA; durata: 6 luni pentru proiectare, 18 luni pentru executie. Termen de deschidere: 2025.
  • 3C2 Chiribiș – Biharia (28,55 km). Contract semnat în iunie 2020, dar reziliat în mai 2022. Constructor nou desemnat în iunie 2023: asocierea Precon Transilvania s.r.l. – Citadina 98 s.a.; pret: 785,21 milioane lei fără TVA; termen de proiectare: 6 luni, termen de execuție: 18 luni.
  • 3C3 Biharia – Borș (5,35 km)Secțiune deschisă circulației în septembrie 2020. Contract semnat în decemberie 2018 cu asocierea Trameco s.a. – Vahostav-SK a.s. – Drumuri Bihor s.a. – Drum Asfalt s.r.l. – East Water Drillings SRL, cost 134,22 milioane lei (fără TVA).

La acestea se adaugă și două proiecte conexe, care le vor fi de mare ajutor șoferilor. Practic, vor avea rolul de centuri ocolitoare pentru Turda și Oradea.

Drumul expres Turda – Dej (DEx4 – legătura care face conexiunea dintre A3 și DN1 în dreptul localității Tureni)

  • Lungime: 4,95 kilometri;
  • Stadiul actual fizic: 5,50%;
  • Stadiul financiar: 0%;
  • Data începerii: 21 august 2023;
  • Data finalizării17 februarie 2025;
  • An deschidere (estimat): 2024 (CNAIR: Ținând cont de faptul că antreprenorul trebuie să finalizeze în februarie, acesta intenționează să finalizeze asfaltul, marcajele și elementele de siguranță rutieră până în noiembrie 2024);
  • Valoarea lucrărilor: 562.613.000 de lei fără TVA;
  • Constructor: asocierea s.c. Dimex 2000 Company s.r.l. (lider) – s.c. Autotehnorom s.r.l. – s.c. OPR Asfalt s.r.l. – s.c. Obras Publicas Y Regadios s.a. – s.c. Con-A Operations s.r.l.

Legătura Centura Oradea (girația Sântandrei) – Autostrada Transilvania A3 (Biharia)

  • Lungime: 18,96 kilometri;
  • Stadiul actual fizic: 89,45%;
  • Stadiul financiar: 72%;
  • Data începerii: 27 septembrie 2021;
  • Data finalizăriiaprilie 2024 (conform programului de execuție);
  • An deschidere (estimat): 2024;
  • Valoarea lucrărilor: 545.900.000 de lei fără TVA;
  • Constructor: s.c. Strabag s.a. (sursa – media9.ro)
Articolul precedentOrașul din România care va avea apă de izvor la robinete. Proiectul va fi finalizat în 2024
Articolul următorSuspendarea de la catedră pentru șapte ani în cazul profesorilor prinși că fac pregătire cu elevii de la clasă. Ce alte abateri sunt sancționate la fel de drastic