Începând din 2 august 2021 vor intra în vigoare noile cărți de identitate electronice, în conformitate cu reglementările Uniunii Europene. Acestea vor fi eliberate începând cu vârsta de 12 ani, vor avea dimensiunea unor carduri bancare și vor conține o serie de elemente de identificare, pe un cip electronic.
Din 2021, toți românii vor putea primi o nouă carte de identitate, în conformitate cu reglementările din Uniunea Europeană. Noul document va avea dimensiunile unui card bancar, va conține un cip electronic, cu o serie de informații despre titular, și va putea fi eliberat înainte de împlinirea vârstei de 14 ani.
Legea 162/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative care cuprind dispoziții privind evidența persoanelor și actele de identitate ale cetățenilor români a fost promulgată de președintele Klaus Iohannis pe 3 august 2020.
Actul normativ pune în aplicare un regulament al Uniunii Europene obligă autoritățile române să schimbe cărțile de identitate, valabile în prezent, începând cu 2 august 2021. Acesta vor fi aliniate la standardele din Uniunea Europeană.
De menționat că actualele cărți de identitate vor rămâne valabile și vor permite titularilor să călătorească pe teritoriul altor state UE până la expirarea lor.
Ce va conține noua carte de identitate
Cartea electronică de identitate, cu cip electronic, care va deveni obligatorie începând cu luna august a anului viitor va putea fi eliberată de la vârsta de 12 ani, la solicitarea părinților. Spre deosebire de cărțile actuale, noile documente vor conține mai multe informații despre titular, inclusiv amprentele digitale și vor putea fi utilizate la diferite instituții, în locul altor documente.
„Cartea electronică de identitate permite titularului autentificarea în sisteme informatice ale Ministerului Afacerilor Interne și în sisteme informatice ale altor instituții publice sau private, precum și utilizarea semnăturii electronice, în condițiile legii”, se arată în lege.
Astfel, titularul va putea să utilizeze semnătura electronică, care va fi inclusă în noul document, ca să se autentifice online în sistemele informatice ale instituțiilor publice și private, pentru a beneficia de servicii electronice bancare, fiscale, în relația cu ANAF, sociale, financiare, educaționale sau de altă natură. În plus, noul buletin va putea include și domiciliul în străinătate.
În sensul legii, prin autentificare se înțelege procedura prin care i se permite unei persoane ce posedă legal un anumit set de date create în acest scop să se identifice într-un sistem informatic, în interes propriu sau în relația sa cu persoane juridice de drept public ori de drept privat.
Legea permite și eliberarea cărților simple
Legea stipulează şi posibilitatea unui cetățean de a opta pentru eliberarea unei cărţi de identitate simple, ca și cele de acum, care nu va conţine nici un cip. Acestea, însă, nu vor permite titularilor să mai circule liber în Uniunea Europeană, doar în baza actului de identitate. Ei vor avea nevoie de un pașaport valabil dacă vor dori să călătorească în afara granițelor.
Cetăţenii români cu domiciliul în România, dar care se află în străinătate pot cere eliberarea actului de identitate la misiunea diplomatică sau oficiul consular al României din țara în care se află, în cazul în care, din motive obiective, nu se pot deplasa la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor de la locul de domiciliu sau reşedinţă.
Termenul de valabilitate al noilor cărți de identitate
Conform legii, cărțile de identitate simple şi cărțile electronice de identitate se vor elibera cu următoarele termene de valabilitate:
2 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0 şi 14 ani;
4 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani;
10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani;
nelimitată, după împlinirea vârstei de 60 de ani, pentru cartea de identitate simplă. (evz.ro)