Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a emis un nou ordin, menit să îmbunătățească accesul consumatorilor vulnerabili la servicii bancare esențiale.

ANPC a emis Ordinul 787/2024, care pune în aplicare prevederile Legii 258/2017 privind comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plăți, schimbarea conturilor de plăți și accesul la conturile de plăți cu servicii de bază. Legea din 2017 se aplică conturilor de plăți prin care consumatorii pot să efectueze cel puțin următoarele operațiuni: a) să depună fonduri într-un cont de plăți; b) să retragă numerar dintr-un cont de plăți; c) să execute și să primească operațiuni de plată, inclusiv transferuri de credit, către și de la terți. 

Ordinul emis de ANPC este menit să îmbunătățească accesul consumatorilor vulnerabili la servicii bancare esențiale.

Consumatorul vulnerabil financiar, salariu de 3.000 lei net

Conform acestuia, consumatorul vulnerabil financiar este persoana al cărei venit lunar nu depășește 60% din salariul mediu brut pe economie, conform ultimei prognoze macroeconomice.

Câştigul salarial mediu brut pe economie în luna iulie 2024 a fost 8.580 lei, potrivit datelor INS, ceea ce înseamnă că persoana considerată consumator vulnerabil financiar este ce al cărei venit lunar nu depășește 5.148 lei brut, respectiv 3.032 lei net.

Informații clare și accesibile

Ordinul stabilește că instituțiile de credit trebuie să ofere informații clare și accesibile despre:

  • drepturile și obligațiile consumatorilor vulnerabili financiar;
  • terminologia specifică sectorului financiar-bancar;
  • detalii despre conturile de plăți cu servicii de bază, inclusiv tarife și proceduri;
  • comisioanele percepute și condițiile de utilizare a conturilor de plăți;
  • informații de la ANPC;
  • modalități de soluționare a litigiilor în mod extrajudiciar;
  • faptul că accesul la un cont de plăți cu servicii de bază nu presupune achiziționarea de servicii suplimentare.

Astfel, băncile vor fi obligate să afișeze, începând cu 25 octombrie, aceste informații în interiorul unităților lor, într-un mod vizibil și ușor de înțeles, „pe un suport video – ecran TV sau, în cazul în care acesta nu există, pe o plachetă realizată prin grija instituției de credit”. De asemenea, trebuie să asigure că informațiile sunt actualizate zilnic și că sunt în concordanță cu oferta de pe site-ul oficial al instituției.

Aceste informații trebuie să fie accesibile și persoanelor cu deficiențe de vedere, prin intermediul mijloacelor audio, fizice sau digitale. (sursa)

Articolul precedentMarcel Ciolacu a anunțat data de la care românii vor călători fără viză în Statele Unite ale Americii
Articolul următorPrognoza meteo pe patru săptămâni: temperaturi mai ridicate decât cele normale și mai puține ploi