Liderii comerţului alimentar, respectiv Lidl, Kaufland, Carrefour, Profi şi Metro, au adunat afaceri de peste 80 mld. lei (16 mld. euro) în 2023, un an marcat în continuare de inflaţie ridicată şi de consum prudent.

Cristina Roșca: Fiecare dintre aceste companii a postat un ritm de creştere de două cifre, adică de peste 10%, asta în contextul în care la finalul anului trecut inflaţia anunţată de INS coborâse sub 7%. Asta înseamnă că la creşterea vânzărilor şi-au pus umărul şi alţi factori, precum expansiunea şi atragerea de noi clienţi de la concurenţă.

Este interesant de remarcat faptul că în 2023, când românii au cumpărat mai puţin, mai ieftin sau mai rar, iar retailerii s-au luptat în oferte şi promoţii, în comerţul alimentar, pentru prima dată, cinci companii au raportat afaceri de peste 10 mld. lei fiecare.

Nu există schimbări în acest clasament care are discounterul german Lidl pe locul întâi, urmat fiind de compania-soră Kaufland şi de grupul francez Carrefour. Pe poziţiile următoare se găsesc Profi şi Metro.

Dintre cei cinci, Metro este singurul jucător de tip cash&carry, adică se adresează companiilor şi nu persoanelor fizice. El este totodată singurul actor care nu şi-a publicat rezultatele pe 2023 încă. Totuşi, ZF a estimat pentru companie o creştere de două cifre a vânzărilor, pe baza evoluţiei anterioare şi a declaraţiilor oficialilor grupului care au spus în repetate rânduri că 2023 a fost un an foarte bun pentru Metro.

Un avans de peste 10% îi va fi permis companiei să intre în clubul ìselectî al celor care au afaceri de peste 10 mld. lei.

Dincolo de comerţul alimentar, energia este singurul domeniu unde mai există cinci jucători a căror cifră de afaceri sare de pragul de 10 mld. lei (2 mld. euro).

În ceea ce priveşte reţelele de magazine, liderul pieţei – Lidl – are afaceri de 21,8 mld. lei, valoare care momentan îi asigură o poziţie confortabilă, fiind despărţit de următorii clasaţi de 2,8 mld. lei. Totuşi, în această piaţă, pe final de 2023, a avut loc o tranzacţie care poate schimba regulile jocului. Grupul Ahold Delhaize, proprietarul Mega Image, a cumpărat Profi, acord care acum se află spre analiză la Consiliul Concurenţei.

Nu există momentan date despre cum ar putea fi operate cele două lanţuri, dacă businessul va fi integrat sau ele vor fi păstrate separat. Spre exemplu, gigantul german Schwarz controlează şi Lidl şi Kaufland, iar ele sunt operate independent. Dacă ar fi puse laolaltă, Profi şi Mega Image adună afaceri de aproape 23 mld. lei anul trecut, aşa că lupta la vârf ar fi şi mai dură.

De regulă, când o companie face achiziţii, o face pentru a integra businessul în cel existent. Aşa a făcut Carrefour, care a operat multiple preluări în România, cel mai recent în 2023, grupul a cumpărat Cora. Asta i-a permis să ajungă la afaceri de 17,6 mld. lei, plus 53%. Cora a contribuit doar parţial la această creştere. (ZF.ro)

Articolul precedentPSD propune amenzi de zeci de milioane de euro pentru magazinele care scot produsele românești de la raft în favoarea unora mai scumpe, din import
Articolul următorGuvernul aprobă azi “Programul naţional pentru transformarea digitală a autorităţilor publice locale”