Clujul are cea mai mare densitate de cafenele și restaurante din țară, evoluție determinată de apariția unei noi clase de mijloc formate în mare parte din IT-iști. Administratorii cafenelelor clujene au introdus o regulă împotriva celor care i-au ajutat să se dezvolte. Se întâmplă în toată țara.

Remus Florescu: Începând cu recesiunea din 2008, numărul de cafenele și restaurante din România a crescut constant și nici măcar pandemia de COVID-19 nu a încetinit această expansiune. Cea mai nare creștere din țară (66%) s-a înregistrat în Cluj-Napoca, care are cea mai mare densitate în raport cu populaţia de astfel de localuri – 1,32‰ – comparativ cu media de 0,45 ‰ în România, arată sociologii Norbert Petrovici și Vlad Bejinaru.

Evoluția „industriei” cafenelelor în Cluj-Napoca este legată de apariția unei noi clase de mijloc formată din profesioniști și manageri. Unul dintre „motoarele” dezvoltării din această zonă au fost IT-iștii, care au devenit clienți fideli ai cafenelelor din centrul orașului, permițându-și să plătească mai mult pentru produse de calitate.

O parte dintre proprietarii de cafenele din oraș au adoptat o măsură care pare „un abuz” pentru mulți clienți: interzic folosirea laptopului în weekenduri sau chiar și în timpul săptămânii.

Lectorul universitar Dragoș Vana, care are aproape tot timpul laptopul cu el, a povestit, pe Facebook, ce a pățit în centrul orașului.

„Cafenelele din centrul Clujului frizează ridicolul. <Case in point> astăzi la Olivo Bistro, unde mai nou nu poți să ai nici măcar o întâlnire de business. Dacă cumva ai avut tupeul să deschizi laptopul chiar și pentru o secundă, imediat vine un ospătar supărat la tine să-ți atragă atenția asupra greșelii monumentale pe care ai făcut-o”, a povestit el.

Ce spun reprezentanții cafenelei: „Vrem să scăpăm oamenii de grija task-urilor și a email-ului”

Tânărul este deranjat de faptul că în timp ce clienții nu au voie cu laptopul, managerul cafenelei lucrează pe laptop la altă masă.

Ok, hai că înțeleg că nu vrei să-ți vină IT-iști și să tragă 3 ore de o consumație, deși pe spatele lor ți-ai construit business-ul de poți să ceri 20 de lei pe o cafea, dar nici să fii ipocrit cu clienții“, a susținut Vana.

Activistul clujean Dumitru Cornel Vîlcu a criticat dur decizia administratorilor. „Se zvoneşte <prin târg> că le interziceţi clienţilor să-şi deschidă laptopurile pe prea-preţioasa dvs. terasă din centru. Există vreo limită de neruşinare/ abuz pe care nu vă simţiţi pregătiţi s-o treceţi?”, a scris el pe pagina de Facebook a cafenelei.

Reprezentantul cafenelei a răspuns: „Intenția noastră este să creăm un loc unde oamenii se pot bucura de o masă și de o cafea bună fără a avea constant grija taskurilor sau a e-mailurilor și, din punctul nostru de vedere, acest lucru este chiar contrar oricărei limite de nerușinare/abuz pe care am întrecut-o.”

„Fain mod de a scuza un abuz grotesc. Mă bucur că n-am fost niciodată în situația de a bea vreo cafea la Dvs. și că am aflat tot ce trebuie ca să nici nu <poposesc> vreodată acolo”, a replicat Vâlcu.

„Este o parte din filosofia noastră”

Un alt reprezentant al unei cafenele din centrul Clujului a susținut, într-o știre pentru Euronews„Este o parte din filosofia noastră, în weekenduri încercăm să-i convingem pe oameni să nu folosească laptopuri pentru că este un timp care le este dedicat lor și ni s-ar părea o risipă de timp să își completeze exceluri.”

Replica lui Vana a fost: „Din păcate, patronii mor de grija altuia, cel puțin oficial. Aștept cu nerăbdare reîntoarcerea semnelor: <Ne rezervăm dreptul de a ne selecta clientela!> și <Toaleta este doar pentru clienți!>”.

Ce spun clienții: „Prețurile și <experiența> în Cluj au devenit ridicole”

Majoritatea celor care au comentat la postările lui Dragoș Vana sunt împotriva interzicerii laptopului în cafenele. 

„Păi să stea și angajații cafenelelor acasă cu familia, să nu facă cafele în weekend, că doar e <risipă de timp>” – a comentat Atena.

Aaron Roberts, un fotograf din Anglia care locuiește în Cluj-Napoca, a susținut: „Ei bine, aceste locuri sunt obsedate să câștige cât mai mulți bani. Dacă stai jos și te distrezi în localul lor… probabil că nu cheltuiești atât de mult pe cât și-ar dori ei. În general, prețurile și „experiența” în Cluj au devenit ridicole. Chiar nu știu cât timp poate continua această mentalitate”.

„Pățit și în București. Aveam de făcut ceva urgent în adminul site-ului, m-am așezat la cafenea fix să scot laptopul că era mai eficient. Aș fi terminat rapid, băut rapid cafeaua și plecat. Mi-au cerut să îl închid după ce comandasem și plătisem deja cafeaua. Am rezolvat și de pe telefon, dar mi-a luat de 3 ori mai mult, timp în care le-am ținut masa ocupată. Ghinion”, a comentat și Elena.

Vine din convingerea că toți oamenii sunt la fel, adică au aceleași preocupări, aceleași emoții și pretenții de la viață. Iar pe de altă parte, este și obiceiul <tradițional> (deja) românesc de a îți depăși atribuțiile profesionale. E ca atunci când intri în primărie să întrebi unde este registratura, iar portarul te întreabă de ce vrei să ajungi acolo. Ce treabă au ei despre cum vrea fiecare sã își bea cafeaua, atâta timp cât le faci consumație și nu le deranjezi afacerea?!”, a intervenit Nicoleta.

Există și clienți care dau dreptate administratorilor de cafenele. Vlad a susținut: „Le interzic pentru că toți <antreprenorii> și freelancerii folosesc cafeneaua pe post de birou și o ard 5 ore pe un latte și o apă plată. Toți mari afaceriști, dar n-aveți 200 de euro pe lună pentru un scaun la un co-working space”. (adevarul.ro)

Articolul precedentAdio masterat, salut meserie? Tinerii dau năvala către meserii tot mai bănoase cum ar fi electrician, instalator sau sudor, care au ajuns să fie plătite mult mai bine decât aproape orice job ar obţine după studii superioare
Articolul următorBeatrice Mahler: Există o legătură directă între poluare și tuberculoză, boli de inimă, diabet (VIDEO)