Temu a schimbat termenii unei oferte de cadouri în bani, după ce mai mulți clienți și-au exprimat îngrijorarea cu privire la respectarea datelor personale, relatează BBC.
Mai precis, comerciantul chinez Temu oferea până la 50 de lire sterline celor care își dădeau acordul să predea permanent cantități considerabile de date personale.
După ce a declarat că aceștia sunt „termenii și condițiile standard”, compania Temu „a ajustat” termeni pentru că erau „prea largi”.
Cu toate acestea, autoritatea de supraveghere a datelor din Marea Britanie, reprezentată de Biroul Comisarului pentru Informații, care a analizat preocupările legate de oferta Temu, a declarat că „va continua să analizeze preocupările exprimate“.
Lansat în 2022 în SUA și în 2023 în Marea Britanie, Temu are și numeroși clienți din România. Experții în retail au descris aplicația ca un fel de „Amazon pe steroizi”, aceasta atrage numeroși clienți prin comercializarea de produse la prețuri foarte mici.
În timp, compania a primit numeorase critici, iar o investigație a guvernului american a constatat un „risc extrem de ridicat” ca produsele de pe Temu să fi fost realizate prin muncă forțată.
Oferta capcană
Concret, utilizatorii noi ai aplicației de shopping online aveau 24 de ore pentru a distribui un link altor persoane care să se înscrie pe Temu. Li se promitea că vor primi între 40 și 50 de lire sterline, fie în conturile PayPal, fie sub fomă de credite pentru cumpărături pe Temu. Și cei care aveau deja cont puteau să participe la această promoție. Astfel, linkurile au fost distribuite intens pe rețelele de socializare.
Însă, exprimându-și acordul cu termenii și condițiile ale ofertei, clienții își vindeau datele personale companiei chineze. Mai precis, Temu obținea consimțământul de a utiliza și publica „fotografia, numele, imaginea, vocea, opiniile, declarațiile, informațiile biografice și/sau orașul și statul de origine” în scopuri publicitare sau promoționale, scriu jurnaliștii BBC. Mai mult decât atât, acest lucru se putea întâmpla pentru orice fel de conținut media din întreaga lume, pe o perioadă nedifinită de timp.
Practic, vocea, fața, numele și alte date colectate puteau fi folosite pentru realizarea de filmulețe deepfake, pentru a promova campanii publicitare sau chiar de propagandă.
După ce mai multe persoane au atras atenția asupra regulilor campaniei, Temu a modificat termenii și condițiile „pentru a clarifica faptul că folosim numele de utilizator și pozele de profil în această promoție doar pentru funcționalitatea de recomandare și anunțarea câștigătorilor“.
“Termenii și condițiile anterioare erau prea largi și includeau, fără să vrea, utilizări promoționale pe care Temu nu le face.Încrederea și satisfacția clienților se află în centrul Temu, iar noi nu vindem și nu vom vinde datele clienților.“, a adăugat compania.
Înainte, un reprezentant al companiei de shopping online menționase că astfel de practici sunt ceva obișnuit în domeniul comerțului online.
„Dacă acești termeni și condiții standard pentru activitățile promoționale standard sunt demne de știre, atunci vă îndemnăm să fiți corecti și să raportați despre utilizarea lor de către alte companii, în loc să identificați Temu”, transmisese anterior compania.
Siguranța în mediul online
Experții și-au exprimat, la rândul lor îngrijorarea cu privire la condițiile ofertei.
„Aceste oferte devin virale pe rețelele de socializare, inclusiv pentru tineri, dar consumatorii ar trebui să se gândească cu siguranță dacă se simt confortabil să dea aceste date sensibile în schimbul banilor”, spune Lisa Webb, expert în dreptul consumatorilor
Autoritatea de reglementare a datelor, Biroul Comisarului pentru Informații, a transmis anterior că este „la curent cu rapoartele despre Temu” și că „ia în considerare preocupările exprimate”. Iar după modificările regulilor de către Temu, a adăugat:
„Organizațiile trebuie să fie clare și transparente cu privire la modul și motivele pentru care colectează și utilizează informațiile personale ale oamenilor și să se asigure că aceștia pot lua o decizie în deplină cunoștință de cauză cu privire la predarea datelor lor. Suntem conștienți de rapoartele despre Temu și de actualizările ulterioare ale termenilor și condițiilor și continuăm să luăm în considerare preocupările exprimate.”
Îngrijorile cu privire la colectarea datelor din mediul online sunt din ce în ce mai prezente. Temu nu este singura companie chinezească acuzată că folosește datele clienților. Și securitatea aplicației TikTok este pusă la îndoială în multe țări, iar unele state nu mai permit utilizarea platformei pe dispozitivele guvernamentale. Experții se tem că datele utilizatorilor pot ajunge în mâinile chinezilor. (adevarul.ro)