Unul din loturile de pe Autostrada Transilvania A3 unde lucrează constructorul român a primit o nouă extensie de timp pentru finalizare: anul 2025. Asta în ciuda mobilizării foarte bune a constructorului. Pe un lot unde UMB a început în forță încă din primele zile, și a continuat cu motoarele turate, problemele generate de alunecările de teren și viteza lentă de reacție a autorităților privind schimbarea soluțiilor din proiect au făcut ca acest tronson să riște să nu respecte chiar și termenul limită pentru finanțarea PNRR: anul 2026 pentru finalizare.
Tronsonul A3 de la Nădășelu la Zimbor, circa 30km, este contractat încă din 2020 – un tronson dificil, cu zeci de poduri și viaducte, iar chiar din primele zile din 2021 UMB a intrat în forță în teren cu o mobilizare incredibilă. Lucrurile nu au stat însă bine pentru că pe anumite porțiuni au început să aibă loc alunecări masive de teren, iar lucrările au fost sistate până când au putut fi agreate noi soluții tehnice, ba chiar și schimbarea de traseu în anumite locuri.about:blank
Deși problemele deja erau cunoscute și modificarea soluțiilor era practic impusă, autorizarea lor de autorități a durat foarte mult, iar acum practic și termenul de finalizare (2024) a fost mutat.
„Ne vedem la Zimbor în vara lui 2025?!”, scrie Asociația Pro Infrastructura care a filmat din dronă toți cei 30,06 kilometri ai Autostrăzii A3 dintre Nădășelu și Zimbor:
„Constructorul UMB a fost în vacanță săptămâna trecută, deci de aceea nu veți vedea mișcare. De ieri a revenit pe toate șantierele pe care le are în lucru”, scrie Asociația care menționează că s-a ajuns la un stadiu fizic de aproximativ 55%.
Probleme, schimbare de traseu și modificări de proiect: „CNAIR a întârziat nepermis de mult cu aprobarea”
„În 2022, oficialii CNAIR au întârziat nepermis de mult aprobarea modificării soluțiilor tehnice în două zone cu alunecări masive, la Nădășelu (viaduct peste cimitir în loc de debleu) [01:02 în video – n.red] și Topa Mică (tunel cut&cover tot în loc de debleu) [04:39 în video – n.red.]. Mai mult, au apărut și alte câteva puncte cu probleme majore”, potrivit Pro Infrastructura.
„Prin urmare, în noiembrie 2022 antreprenorul a primit extensie de timp până în aprilie 2025 și în decembrie a mai primit una. Momentan, graficul de execuție actualizat aprobat indică data de 13.07.2025 pentru finalizarea lucrărilor!
Dar situația se complică și mai mult. Se pare că soluția nouă de la Topa Mică nu ține în teren, așa că încă se dezbate o alta care implică schimbare de traseu și costuri adiționale semnificative”, potrivit asociației.
„Așadar, probabil se va ajunge la scoaterea din contract și licitarea lucrărilor pe cele două puncte (Nădășelu și Topa Mică), așa cum s-a întâmplat și în alte cazuri. Solicităm responsabililor CNAIR să clarifice situația și să ia o decizie rapidă deoarece acest tronson este finanțat din PNRR și trebuie terminat până la sfârșitul lui 2026!”, avertizează Pro Infrastructura.
Prima din autostrăzile finanțate prin PNRR
Autostrada de la Nădășelu la Zimbor este una din primele autostrăzi din România pe care ar urma să intre fonduri din Planul Național de Redresare și reziliență (PNRR).
În afară de cei 30 de kilometri de la Nădășelu la Zimbor, UMB mai are contractată și porțiunea de 12 km de la Zimbor la Poarta Sălajului, în total cei 42 de kilometri care sunt incluși la finanțare prin PNRR.
A3 Nădășelu – Zimbor:
Sector: SECTIUNEA 3A SI SECTIUNEA 3B, SUBSECTIUNEA 3A2: NADASELU – MIHAIESTI SI 3B1: MIHAESTI ZIMBOR
Lungime: 30.06 km
Antreprenor: Asocierea Spedition UMB – Tehnostrade – Electromontaj
Valoare: 1.39 mld lei (fără TVA) / 9.6 mil euro per km
Contract semnat: 22 septembrie 2020
Durată: 12 luni proiectare + 24 luni execuție (termen contractual extins între timp)
Data finalizării: Q3 2025
A3 Zimbor – Poarta Sălajului:
Sector: SUBSECTIUNEA 3B2: ZIMBOR – POARTA SALAJULUI
Lungime: 12,24 km
Antreprenor: Asocierea SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade
Valoare: 680,40 mil lei (fără TVA) / 11,5 mil euro per km
Contract semnat: 1 iulie 2020
Durată: 12 luni proiectare + 24 luni execuție (termen contractual extins între timp)
Data finalizării: Q4 2025 – Q2 2026
sursa – HotNews.ro