Cei mai mulți dintre români cred că prețurile vor mai urca, în medie, cu 25% în perioada următoare. Pentru a încerca să țină pasul cu scumpirile, și-au schimbat și comportamentul de consum – cumpără mai puțin sau vânează reducerile și promoțiile în cumpărăturile zilnice, arată un studiu recent.
Scumpirile pe linie din ultimul an, fie că vorbim de produse alimentare sau nealimentare, i-a făcut pe cei mai mulți dintre români să fie mai atenți la ce și cât cumpără. Asta în timp ce alții au fost nevoiți să pună în așteptare unele proiecte și planuri de viitor.
Aproape 4 din 10 români au amânat cumpărarea de bunuri de folosință îndelungată, cum ar fi o mașină, alți aproape 20% au amânat deschiderea propriului business, în timp ce 16% dintre cei chestionați au ales să rămână pentru moment la actualul loc de muncă, deși aveau în plan schimbarea lui.
Nici decizia de a deveni părinți nu se mai ia așa ușor în această perioadă de incertitudine economică.
În același timp, 38% dintre participanții la studiu au amânat renovarea casei, iar 23% încă se mai gândesc dacă să-și cumpere sau nu o locuință.
Totodată, impredictibilitatea financiară din ultimul timp i-a determinat pe români să fie mai precauți când vine vorba de consum. Mai mult de 30% se orientează către mărci mai ieftine și mai bine de 20% consumă mai puțin decât o făceau înainte.
Cei mai mulți dintre ei, adică peste jumătate, au tăiat din bugetul alocat achizițiilor vestimentare. Nici frecvența activităților de relaxare nu a rămas la fel, 50% dintre ei au limitat ieșitul în oraș, în timp ce 44% dau mai puțini bani pe îngrijirea personală. Alți 43% au fost nevoiți să facă mai puțin sport sau să micșoreze bugetul pentru hobby-uri. (sursa)