Avem dovezi clare că învățământul românesc nu evoluează. Un raport național privind nivelul de literație din România ne arată că 42% dintre elevi nu pot interpreta o informație, nu pot construi idei proprii și nu pot să stabilească diferențe între personaje.
Rezultatele testelor arată că elevii din România se limitează la identificarea elementelor unui context, dar și la înțelegerea modului de organizare a informației în contextul dat.
42% din elevii au obținut scorul „nefuncțional” la testele de literație
Acest scor plasează, în medie, elevii din România la aproximativ 7 puncte peste nivelul nefuncțional al literației. Mai exact, elevii noștri au un limbaj simplist și pot să identifice personajele doar prin nominalizarea acestora.
În medie, fetele au scoruri de literație cu 10-15% mai mari decât băieții. Acest efect este valabil pentru toate grupele de vârstă și toate zonele geografice.
Rezultatele sunt prezentate sub forma Indicelui de literație, un scor care poate varia între 0 (foarte slab) și 100 (foarte competent). Scorul total reflectă nivelul general al competenței de literație, capacitatea generală a elevului de a procesa textul citit în cursul testării.
Doar 11% au capacitatea de a relaționa cu un text
Doar 11% dintre elevi au competențe funcționale de literație, adică au capacitatea de a relaționa cu un text, se mai arată în raport.
Competențele de literaţie sunt esențiale pentru parcursul educațional al unui elev și sunt extrem de importante pentru dezvoltarea unui adult.
Testele de evaluare au fost făcute printr-o platformă gratuită și au fost aplicate pe copiii cu vârste între 6 și 14 ani. Au fost făcute atât la orașe, cât și la sate, în format digital sau la clasă. Au răspuns la teste un eșantion de 47.000 de copii.
Rezultate slabe la PISA și TIMSS
Ne-au arătat și rezultatele de la testele PISA și TIMSS că avem restanțe în privința alfabetizării funcționale. Suntem pe locul 47 din 79 de țări, cu un grad de analfabetism funcțional de 44%. La testarea PISA, din 2019, România a avut cel mai slab punctaj din ultimii 9 ani.
Evaluările PISA se desfășoară o dată la trei ani și pun accent pe competențele necesare pentru viaţa personală, socială sau pentru integrarea pe piaţa muncii. Cu alte cuvinte accentul nu cade neapărat pe ceea ce știu elevii, ci pe aplicarea cunoștințelor în situații concrete de viață. Testarea se face pentru elevii de 15 ani.
Estonia este țara care s-a clasat cel mai bine la ultimele rezultatele PISA, urmată de Canada, Finlanda, Irlanda, Coreea de Sud, Polonia, Suedia, Noua Zeelandă, Statele Unite și Marea Britanie. (sursa)