În timp ce antreprenorii locali dezvoltă fabrici, giganţi precum Colgate-Palmolive, Mars, L’Oreal sau Nestle doar importă şi distribuie, fără să investească milioane sau zeci de milioane de euro într-o unitate de producţie ce asigură sute de locuri de muncă, scrie Ziarul Financiar.
Zece giganţi străini din FMCG, unii dintre cei mai mari producători ai lumii de cosmetice, dulciuri sau băuturi, fac afaceri de 5,4 mld. lei în România doar din importuri, fără să investească în fabrici.
Aceste companii, printre care Colgate-Palmolive, Ferrero sau Mars, îşi realizează bunurile pe alte pieţe şi doar le importă în România. O parte dintre cei zece jucători identificaţi de ZF au avut fabrici local, dar le-au închis, în timp ce alţii au ales modelul importurilor încă de la început.
„Suntem tot mai puţini producători rămaşi şi ne lovim de anumite probleme ce ţin de importuri. Vin produse din Ucraina foarte ieftine, de calitate mai puţin bună, dar care concurează cu noi“, spunea recent Ioan Stânea, fondator al producătorului de dulciuri Pan Food din Sibiu.
Producţia în multe sectoare, cum este şi cel al dulciurilor, e mai ales apanajul antreprenorilor.
Pe piaţa de dulciuri din România mai mulţi dintre marii jucători internaţionali au închis unităţi de producţie, apelând la fabricile din alte ţări din motive de costuri, productivitate sau altceva.
La începutul lui 2019, gigantul elveţian Nestle a anunţat că închide fabrica pe care o avea la Timişoara, invocând noi tipare de consum şi deficit de muncă, într-un mediu competitiv. Brandurile realizate la Timişoara nu au dispărut de pe piaţă, producţia fiind mutată.
„Napolitanele Joe (marcă românească, preluată de Nestle de la Florentin Banu – n.red.) se realizează acum în Lvov, Ucraina în ceea ce priveşte gama de bază, şi în Polonia – gama Joe Dreams“, a spus Leszek Wacirz, country manager la Nestle România, într-un interviu acordat ZF recent.
În 2008 Nestle a închis local şi o fabrică de îngheţată. Grupul cu sediul în Elveţia, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa bunurilor de larg consum din lume, are 100 de fabrici doar în Europa, fiind activ în producţie în aproape toate ţările, mai puţin în România.
Similar, gigantul american Colgate-Palmolive are peste 50 de fabrici şi centre de cercetare în lume, însă nicio unitate de acest gen în România după ce a închis în 2008 fabrica pe care o deţinea la Braşov, unde compania producea pasta de dinţi Super Cristal şi crema Norvea şi unde lucrau 190 de persoane. Astfel, gigantul american a păstrat pe piaţa locală doar operaţiunile de import şi distribuţie şi face afaceri de 270 mil. lei anual.
Operaţiuni locale de producţie nu înseamnă doar valoare adăugată pentru economie, ci şi locuri de muncă, de regulă câteva sute per fabrică. (sursa: zf.ro)