Două reglementări recent aprobate prevăd că înmatriculările și radierile de mașini se vor putea face online, iar la tranzacționarea unui autoturism rulat vânzătorul va fi obligat să prezinte un certificat de „autenticitate” al acestuia.
Cetățenii care vor să-și cumpere sau să-și vândă o mașină sunt direct interesați de două noi reglementări recent aprobate care vizează modul în care se va face înmatricularea sau radierea unui vehicul, dar le facilitează și obținerea de informațiii suplimentare celor care cumpără un autoturism rulat.
În primul rând, cetățenii care doresc să înmatriculeze un vehicul, să transcrie dreptul de proprietate, sau să radieze un vehicul, o vor putea face asta online, fără a mai fi nevoie să se deplaseze la un sediu al serviciilor de înamtriculare, după ce Guvernul României a aprobat în ședința de astăzi ordonanța de urgență care reglementează acest lucru. „Cetățenii vor putea apela la o aplicație informatică gestionată de Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări din Ministerul Afacerilor Interne care la va permite să introducă un set minim de date necesare identificării vehiculului și, după caz, eventuale înscrisuri în formă electronică necesare operațiunilor de înmatriculare, transcriere a transmiterii dreptului de proprietate asupra unui vehicul, emitere a unui nou certificat de înmatriculare, radiere din circulație, precum și declarare fiscală sau radiere din evidențele fiscale (documente de transfer al dreptului de proprietate încheiate în afara platformei, dovada declarării furtului vehiculului, certificat de distrugere, etc.)”, a transmis Ministerul Afacerilor Interne.
În anul 2022 au fost eliberate 1.455.388 certificate de înmatriculare (exceptând documentele emise ca duplicat al unor certificate deteriorate, pierdute sau furate) și au fost efectuate 167.847 operațiuni de radiere. Aplicația, asemănătoare celor care funcționează de cinci sau chiar opt ani în țări ca Estonia sau Polonia, de exemplu, este programată să devină operațională în cursul acestui an și va scuti de drumuri 1,5 milioane de români anual.
RAR Auto-Pass
Apoi, a fost promulgată legea conform căreia vânzătorii de autoturisme rulate vor avea obligația de a cere și oferi cumpărătorilor certificate emise de Registrul Auto Român (RAR) care să conțină numărul total de kilometri parcurși, dar și eventualele implicări ale respectivelor mașini în accidente.
De precizat, în cazul accidentelor, în certificatul RAR vor figura numai cele cu avarii grave la sistemul de direcție, sistemul de frânare, structura de rezistență a caroseriei ori a șasiului sau la alte sisteme de siguranță activă ori pasivă.
Toate aceste date despre autoturisme se vor regăsi într-un registru digital ce trebuie gestionat de RAR. Datele vor fi preluate de RAR de la stațiile autorizate pentru efectuarea inspecției tehnice periodice și de la service-uri, atunci când mașinile ajung acolo pentru verificări sau lucrări de reparații.
Certificatul, denumit RAR Auto-Pass, va fi eliberat de instituție contra cost și va avea o valabilitate de 60 de zile. Ca alternativă la certificatul RAR Auto-Pass, atunci când în registru nu sunt disponibile informații referitoare la o mașină, vânzătorul va putea transmite cumpărătorului un document prin care se va menționa această situație. Spre deosebire de certificatul RAR, acest document se va obține gratuit.
Inițial, proiectul de lege introducea modificarea kilometrajului unei mașini rulate și punerea în circulație a autovehiculelor cu odometrul defect în categoria infracțiunilor, cu pedepse cu închisoare de la o lună la un an sau cu amendă, dar prevederile nu au fost acceptate la vot. (sursa)