O trecere în revistă făcută de redacție la finalul primei zile de vaccinare arată că s-au administrat doar 20% dintre dozele sosite, că avem un site oficial în limbaj greoi, cu unele informații neactualizate, că această campanie nu are parteneri și că folosim un canal de YouTube unde primul mesaj al colonelului Gheorghiță a strâns 61 de vizualizări! Mesajul se numește: „Declarațiile lui Valeriu Gheorghiță la TeleJurnalul TVR”.
Pe RO Vaccinare, contul oficial de Facebook al campaniei de vaccinare, un om care a pus o întrebare legitimă – „Care sunt grupele de risc și cui îi este interzisă vaccinarea, în afara copiilor și gravidelor?” – a primit următorul răspuns de la cei din campanie: „Vă informăm că procesul de vaccinare se desfășoară în conformitate cu Strategia de vaccinare COVID-19 în România, aprobată prin HG nr. 1031/2020”.
Între timp, aflăm că Bulgaria l-a vaccinat la televizor, primul, pe episcopul Tikhon, împreună cu ministrul sănătății, Kostadin Angelov. Că Cehia își premiază, alături de premier, o veterană de război de peste 100 de ani. Și alte țări, printre care Spania, Austria sau Suedia, au început cu oameni în vârstă, într-un evident efort de convingere a cetățenilor.
La noi, la finalul primei zile, deși au primit 10.000 de doze (cu care puteau începe imunizarea a 5.000 de oameni), autoritățile au informat că au reușit să vaccineze doar 1.000 de oameni, toți din personalul medical.
„Comunicarea a fost în cel mai bun caz una seacă, aproape militară”
Răzvan Cherecheș, profesor de sănătate publică la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, spune într-un interviu pentru Libertatea că, până acum, campania de informare pe tema vaccinului împotriva COVID-19 a fost „foarte slabă” în România.
Profesorul din Cluj a fost unul dintre cei mai activi actori privați în comunicarea pe teme legate de COVID-19, iar acum, de vaccinare. Postările lui de pe Facebook au sute, chiar mii de like-uri și de distribuiri. Scrie într-un limbaj accesibil și răspunde la întrebări extrem de importante.
„O campanie de informare pe un astfel de subiect trebuie să aibă în centru emoțiile. Trebuie oferite informații, dar trebuie abordate și aspecte emoționale. Deciziile sunt, de cele mai multe ori, bazate pe emoții. Ori aici, din nefericire, avem de-a face cu oameni care nu înțeleg cum funcționează comunicarea. Comunicarea a fost în cel mai bun caz una seacă, aproape militară”, explică Cherecheș.
„Tot spectacolul cu poze în fața camionului care aduce vaccinul avea un iz dinainte de 1990. (…) Credeți că cineva a scăpat o lacrimă că a văzut camionul respectiv? Asta a fost imaginea cu care au decis ei să deschidă campania de vaccinare”, precizează profesorul.
„Felul în care se comunică e lipsit de empatie, lipsit de emoție, lipsit de limbaj ușor de înțeles”, adaugă acesta.
„Nu s-a făcut niciun efort să se meargă în afară. Trebuia făcut parteneriat cu Biserica Ortodoxă, cu Biserica Reformată, Catolică, Cultele Neoprotestante, influencerii de pe social media. Jumătate din populația noastră, care e distribuită pe toate segmentele de vârstă, educație, statut socio-economic, e sceptică legat de vaccinare. Ca să avem succes trebuie să ajungem la toți. Trebuie să customizăm mesajul”, adaugă Cherecheș.
Citeşte întreaga ştire: Răzvan Cherecheș, despre vaccinare: „Campania de informare e foarte slabă. Trebuia făcut parteneriat cu Biserica Ortodoxă”