În ceea ce privește infrastructura rutieră mare, sub presiunea socială și totodată, a PNRR-ului, România a ajuns să aibă deschise mai multe șantiere ca niciodată. În ultimii ani au existat diverse inițiative cetățenești care au cerut guvernanților realizarea unor rețele de drumuri care să fie aliniate cu nevoile societății contemporane. Astfel, în prezent, se lucrează în mai multe regiuni ale țării, pentru a construi drumuri „de mare viteză”, adică autostrăzi și drumuri expres.

283 de kilometri de autostradă și drum expres ar urma să fie gata în 2025, susține CNAIR. În opinia activiștilor de la Asociația Pro Infrastructura, cel mai probabil vor fi dați în trafic în jur de 200 de kilometri de drum de mare viteză.

În prezent, la nivel național, se lucrează pe A0, A1, A3, A7, A8, A13, DEx 4, DEx 6, DEx 12. Cel mai activ constructor, Dorinel Umbrărescu, lucrează pe A0, A1, A3, A7, A8, DEx 6 și DEx 12. Cea mai mare mobilizare o are pe A7 – Autostrada Moldovei, pe care s-ar putea circula până la final de an, „șnur”, de la București până la Bacău.

Printre cele mai avansate proiecte se numără:

– Secțiunea 5 Curtea de Argeș – Pitești (30 km), de pe Autostrada A1, secțiunea Sibiu – Pitești, stadiu de 90%;

– DEx 6 Brăila – Galați (11 km), stadiu de 90%;

– Tronsonul 4 Colonești – Oarja – Pitești (32 km) de pe DEx 12 Craiova – Pitești, stadiu de 84%;

– Secțiunile Nădășelu – Mihăiești (16,80 km) și Mihăiești – Zimbor (13,26 km) de pe Autostrada Transilvania (A3), stadiu de 82%;

– Lotul 3 Bragadiru – Joița (18km), de pe A0, Sectorul Sud, stadiu de 78%.

Informații complete despre toate proiectele de infrastructură rutieră mare, ce se află acum în lucru, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a transmis la solicitarea Ziare.com. Astfel, pentru fiecare tronson în lucru pot fi consultate: stadiul proiectului, nivelul de finanțare, constructorii, termenul de finalizare.

AUTOSTRADA A0

A0 – Sector Sud

Lotul 3 Bragadiru – Joița (17,965 km)

Antreprenor: Asocierea Aktor Technical Societe Anonyme (Aktor SA) – SC Euro Construct Trading 98 SRL;

Durată contract: 42 de luni (12 luni proiectare, 30 de luni execuție);

Valoare contract: 853,42 milioane de lei, fără TVA;

Sursă de finanțare: Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) + Programul Transport (PT);

Stadiu actual: 78,35 %;

Ordin începere execuție: 25.10.2021;

Termen deschidere: 2025.

A0 – Sector Nord

Lotul 1 Joița – Corbeanca (17,5 km)

Antreprenor: Asocierea Impresa Pizzarotti&SPA – Pizzarotti SA – Retter Projectmanagement SRL;

Durată contract: 34 de luni (12 luni proiectare, 22 de luni execuție);

Valoare contract: 815,07 milioane de lei, fără TVA;

Sursă de finanțare: Programul Transport (PT);

În data de 16.10.2023 s-a emis ordinul de începere proiectare;

Stadiu actual: În data de 16.10.2024 s-a emis autorizația de execuție a lucrărilor. Organizare de șantier.

Lotul 3 Afumați – Pantelimon (8,60 km)

Antreprenor: China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC);

Durată contract: 30 de luni (12 luni proiectare, 18 de luni execuție);

Valoare contract: 397,996,117 de lei, fără TVA;

Sursă de finanțare: Programul Transport (PT);

Stadiu actual: 36%;

Obiectiv deschis circulației rutiere în luna decembrie 2024 pe 2 km (pentru descărcare în DN2);

Termen deschidere: 2025.

Lotul 4 Pantelimon – Glina (4,47 km)

Antreprenor: Asocierea SC SA&PE Construct SRL – SC Spedition UMB SRL – SC Tehnostrade SRL;

Durată contract: 30 de luni (12 luni proiectare, 18 de luni execuție);

Valoare contract: 312,63 milioane de lei, fără TVA;

Sursă de finanțare: Programul Transport (PT);

Stadiu actual: 39% (ANPM a emis în data de 14 martie Acordul de Mediu care cuprinde și restul lucrărilor afectate acum de ariile protejate, precum pasajul peste autostradă DJ301 și podul peste lacul Cernica);

Termen deschidere: 2025.

AUTOSTRADA A1

Autostrada Sibiu – Pitești (122,11 km)

Secțiunea 2 Boița – Cornetu (31,33 km)

Antreprenor: Asocierea Mapa Insaat Ve Ticaret AS – Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret AS;

Durată contract: 68 de luni (18 luni proiectare, 50 de luni execuție);

Valoarea contract: 4,250 miliarde de lei, fără TVA;

Sursă de finanțare: Programul Transport (PT);

Ordin de începere proiectare: 01.07.2022;

Stadiu actual: Sector 1: Viaduct 1: 10.54%;

Construcție: 0,47%;

Sectoarele 2, 3,4 sunt în perioada de proiectare;

În data de 03.04.2024, a fost emisă autorizația de construire nr.16 pentru Sectorul 1, cuprins între km 13+170 – km 14+150. Antreprenorul a început execuția lucrărilor permanente în data de 07.08.2024.

Termen deschidere: 2028.

Secțiunea 3 Cornetu – Tigveni (37,40 km)

Antreprenor: Asocierea Webuild SPA – Trancrad SRL;

Durată contract: 57 de luni (12 luni proiectare, 45 de luni execuție);

Valoare contract: 5,323 miliarde de lei, fără TVA;

Sursă de finanțare: Programul Transport (PT);

Ordin de începere proiectare: 01.02.2023;

Stadiu actual: În data de 21.11.2024 a fost avizată în CTE-CNAIR documentația PAC, urmând a se emite Autorizația de Construire pentru etapa I (lucrări care nu necesită revizuirea Acordului de Mediu și expropieri suplimentare);

PTE se află în analiză la Supervizor, iar în data de 09.12.2024 acesta a emis o serie de observații la documentația PTE;

De asemenea, antreprenorul (WEBUILD SpA) a finalizat cele două organizări de șantier (Cepari și Racovița). În fiecare dintre acestea au fost montate câte două stații de betoane, care sunt acum funcționale.

Termen deschidere: 2028;

Secțiunea 4 Tigveni – Curtea de Argeș (9,86 km)

Antreprenor: PORR Construct SRL;

Durată contract: 60 de luni (16 luni proiectare, 44 de luni execuție);

Valoare contract: 1,678 miliarde de lei, fără TVA;

Sursă de finanțare: Programul Transport (PT);

Stadiu actual: 61%;

Termen deschidere: 2027.

Secțiunea 5 Curtea de Argeș – Pitești (30,35 km)

Antreprenor: Webuild SPA;

Durată contract: 60 de luni (12 luni proiectare, 48 de luni execuție);

Valoare contract: 1,710 miliarde de lei, fără TVA;

Sursă de finanțare: Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) + Programul Transport (PT);

Ordin de începere execuție: 25.09.2021;

Obiectivul a fost deschis circulației rutiere în luna decembrie 2024 pe 15,7 km (sectorul Bascov – Băiculești);

Stadiu actual: 90,13%;

Termen deschidere: 2025.

Autostrada Lugoj – Deva

Secțiunile E și D ale lotului 2 (9,13 km)

Antreprenor: Asocierea SC Spedition UMB SRL – SC Tehnostrade SRL – SC SA&PE Construct SRL – Euro-Asfalt DOO;

Durată contract: 45 de luni (11 luni proiectare, 34 de luni execuție);

Valoare contract: 1,826,845,634 de lei, fără TVA;

Sursă de finanțare: Finalizare secțiune D – Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM), proiectare și execuție E – Programul Național De Redresare Și Reziliență (PNRR);

Ordin de începere proiectare: 05.12.2022;

Stadiu actual: 6,5%;

Termen deschidere: 2026.

Conform condițiilor din acordul de mediu a fost prevăzută realizarea a două tuneluri în cadrul Secțiunii E în contextul evitării problemelor de stabilitate și a impactului negativ cu implicații majore asupra mediului;

Lungimea celor două tuneluri va fi de aproximativ 2,13 km Tunelurile vor fi formate din două galerii unidirecționale prevăzute pe fiecare cale de circulație cu platforma de 11,25 m.

A3 – AUTOSTRADA TRANSILVANIA

Secțiunile Nădășelu – Mihăiești (16,80 km) și Mihăiești – Zimbor (13,26 km)

Antreprenor: Asocierea SC Spedition UMB SRL – SC Tehnostrade SRL – SC Electromontaj SA;

Durată contract: 36 de luni (12 luni proiectare, 24 de luni execuție);

Valoare contract: 1,625 miliarde de lei, fără TVA;

Sursă de finanțare: Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR);

Stadiu actual: 82%;

Termen deschidere: 2025.

Lucrări suplimentare:

În data de 03.08.2023, s-a lansat licitația pentru proiectarea și execuția lucrărilor necesare devierii traseului între km 10+009 – km 12+000 și km 21+406 – km 24+890.

Lucrări între km 10+009 și km 12+000 – deviere traseu spre aval, prin construirea unui viaduct cu lungimea de 1,2 km, fundat pe piloți forați de diametru mare;

Lucrări între km 21+406 și km 24+890 – deviere traseu în zona km 21+406 prin construirea unui viaduct cu lungimea de aproximativ 2 km, conducând la depășirea în aval a traseului DN1F, precum și a cursului pârâului Topa Mică, ajungând pe malul stâng al acestuia.

Racordarea la traseul existent se va realiza în zona km 24+890 al traseului inițial.

Durata contractului este de 27 de luni, din care 9 luni perioada de proiectare și 18 luni execuția lucrărilor.

Stadiu actual: În data de 5 iunie s-a semnat contractul cu asocierea Ozaltin Insaat Ticaret VE Sanayi AS – Ilgaz Insaat Ticaret AS – Visio Construction Works SRL, cu suma de 994,7 milioane de lei, fără TVA. Ordin de începere proiectare: 17.07.2024.

Secțiunea Zimbor – Poarta Sălajului (12,24 km)

Antreprenor: Asocierea SC SA&PE Construct SRL – SC Spedition UMB SRL – SC Tehnostrade SRL;

Durată contract: 36 de luni (12 luni proiectare, 24 de luni execuție);

Valoare contract: 836,899 milioane de lei, fără TVA;

Sursă de finanțare: Programul Național De Redresare Și Reziliență (PNRR);

Stadiu actual: 67,88%;

Termen deschidere: 2025.

Secțiunea Suplacu de Barcău – Chiribiș (26,35 km)

Antreprenor: Construcții Erbașu SA;

Durată contract: 24 de luni (6 luni proiectare, 18 luni execuție);

Valoare contract: 884,123 milioane de lei, fără TVA;

Dată de începere proiectare: 15.03.2024;

Sursă de finanțare: Programul Transport (PT);

Stadiu actual: 2,73%.

Termen deschidere: 2026.

A7 – AUTOSTRADA PLOIEȘTI – PAȘCANI (319 km)

Autostrada Ploiești – Buzău (63,25 km)

Lotul 2 Mizil – Pietroasele (28,35 km)

Antreprenor: Asocierea SC Coni SRL – Trace Group Hold PLC;

Durată contract: 20 de luni (execuție);

Valoare contract: 1,249,992,665 de lei, fără TVA;

Sursă de finanțare: Programul Național De Redresare Și Reziliență (PNRR);

Ordin de începere: 12.08.2022;

Stadiu actual: 98,6%;

Lotul 3 Pietroasele – Municipiul Buzău (13,9 km)

Antreprenor: Asocierea Nurol Inșaat Ve Ticaret Anonim Șirketi – Makyol Inșaat Sanayi Turizm Ve Ticaret Anonim Șirketi;

Durată contract: 20 de luni (execuție);

Valoare contract: 1,093,470,823 de lei, fără TVA;

Sursă de finanțare: Programul Național De Redresare Și Reziliență (PNRR);

Stadiu actual: 35%.

Termen deschidere: 2025.

Joi, 27 februarie, activiștii de la „Moldova vrea autostradă” au publicat o filmare de pe acest lot:

https://youtube.com/watch?v=AONSHWAMsAo%3Fsi%3Dq4JTpR7o_gIerJ2I

Autostrada Buzău – Focșani (82,44 km)

Tronsonul 1 Buzău – Vadu Pașii (4,6 km) 

Antreprenor: Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL;

Durată contract: 20 de luni (execuție);

Valoare contract: 689,285,996 de lei, fără TVA;

Sursă de finanțare: Programul Național De Redresare Și Reziliență (PNRR);

Ordin de începere: 05.12.2022;

Termen deschidere: 2024;

Obiectiv deschis circulației rutiere în luna Noiembrie 2024.

Tronsonul 2 Vadu Pașii – Râmnicu Sărat (30,8 km) 

Antreprenor: Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL – SC Intertranscom Impex SRL;

Durată contract: 26 de luni (execuție);

Valoare contract: 1,317,073,556 de lei, fără TVA;

Sursă de finanțare: Programul Național De Redresare Și Reziliență (PNRR);

Ordin de începere: 06.02.2023;

Termen deschidere: 2025;

Obiectiv deschis circulației rutiere în luna Noiembrie 2024.

Tronsonul 3 Râmnicu Sărat – Mândrești Munteni (36,1 km) 

Antreprenor: Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL – SC Intertranscom Impex SRL;

Durată contract: 26 de luni (execuție);

Valoare contract: 1,469,390,182 de lei; fără TVA;

Sursă de finanțare Programul Național De Redresare Și Reziliență (PNRR);

Ordin de începere: 10.02.2023;

Obiectiv deschis circulației rutiere în luna decembrie 2024.

Tronsonul 4 Mândrești Munteni – Focșani (10,94 km) 

Antreprenor: Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL;

Durată contract: 20 de luni (execuție);

Valoare contract: 763,720,833 de lei, fără TVA;

Sursă de finanțare: Programul Național De Redresare Și Reziliență (PNRR);

Ordin de începere: 05.12.2022;

Termen deschidere: 2024;

Obiectiv deschis circulației rutiere în luna Noiembrie 2024.

Autostrada Bacău – Pașcani (77,38 km)

Lotul 1 Săucești – Trifești (30,3 km)

Antreprenor: Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL;

Durată contract: 30 de luni (execuție);

Valoare contract: 1,638,322,250 de lei, fără TVA;

Sursă de finanțare: Programul Național De Redresare Și Reziliență (PNRR);

Ordin de începere: 02.05.2023;

Stadiu actual: 27%;

Termen deschidere: 2025.

Lotul 2 Trifești – Gherăeşti (18,99 km)

Antreprenor: Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL;

Durată contract: 30 de luni (execuție);

Valoare contract: 1,277,947,884 de lei, fără TVA;

Sursă de finanțare: Programul Național De Redresare Și Reziliență (PNRR);

Ordin de începere: 02.05.2023;

Stadiu actual: 23%;

Termen deschidere: 2025.

Lotul 3 Mircești – Pașcani (28,09 km)

Antreprenor: Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL;

Durată contract: 30 de luni (execuție);

Valoare contract: 1,765,928,288 de lei, fără TVA;

Sursă de finanțare: Programul Național De Redresare Și Reziliență (PNRR);

Ordin de începere: 02.05.2023;

Stadiu fizic: 26,7%;

Termen deschidere: 2025.

AUTOSTRADA A8 (AUTOSTRADA UNIRII)

Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț (211,1 km)

Secțiunea Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km)

Antreprenor: Nurol Insaat VE Ticaret A.S. (Turcia);

Durată contract: 30 de luni (6 luni proiectare, 24 de luni execuție);

Valoare contract: 2,46 miliarde de lei, fără TVA;

Sursă de finanțare Programul Național De Redresare Și Reziliență (PNRR);

Ordin de începere proiectare: 31.05.2024.

Stadiu actual: În curs de obținere autorizație construcție.

Termen deschidere: 2026

Secțiunea Leghin – Târgu Neamț (29,9 km)

Antreprenor: Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL;

Durată contract: 30 de luni (6 luni proiectare, 24 de luni execuție);

Valoare contract: 1,56 miliarde de lei, fără TVA;

Sursă de finanțare: Programul Național De Redresare Și Reziliență (PNRR);

Ordin de începere proiectare: 01.02.2024;

S-a emis autorizația de construcție în data de 16.01.2025;

Stadiu actual: Organizare de șantier.

Termen deschidere: 2026

A13 – AUTOSTRADA SIBIU – FĂGĂRAȘ

Tronsonul 3 Arpașu de Jos (DN1) – Sâmbăta de Sus (DJ 105B) (17,61 km)

Antreprenor: Makyol Insaat Sanayi Turizm VE Ticaret AS (Turcia);

Durată contract: 48 de luni (12 luni proiectare, 36 de luni execuție);

Valoare contract: 1,77 miliarde de lei, fără TVA;

Sursă de finanțare: Programul Transport (PT);

Ordin de începere proiectare: 16.10.2023;

Ordin de începere execuție: 02.12.2024;

Stadiu actual: Organizare de șantier.

Termen deschidere: 2027

DEx 6 BRĂILA – GALAȚI (10,767 km)

Antreprenor: Asocierea SC SA&PE Construct SRL – SC Spedition UMB SRL – SC Tehnostrade SRL;

Durată contract: 34 de luni (10 luni proiectare, 24 de luni execuție);

Valoare contract: 449,425,040 de lei, fără TVA;

Sursă de finanțare: Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) + Programul Transport (PT);

Ordin de începere execuție: 10.01.2022;

Stadiul actual: 90%;

Termen deschidere: 2025.

DEx12 CRAIOVA – PITEȘTI

Tronsonul 4 Colonești – Oarja – Pitești (31,82 km)

Antreprenor: Asocierea SA&PE Construct SRL – SC Spedition UMB SRL – SC Tehnostrade SRL – SC Consitrans SRL;

Durată contract: 36 de luni (12 luni proiectare, 24 de luni execuție);

Valoare contract: 754,92 milioane de lei, fără TVA;

Sursă de finanțare: Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) + Programul Transport (PT);

Stadiu actual: 84%;

Obiectivul a fost deschis circulației rutiere în luna noiembrie 2024 pe 20 km (până la Albota).

Termen deschidere: 2025.

DEx4 A3 – DN1 (5 km)

Antreprenor: Asocierea Dimex 2000 Company SRL (Lider) – Autotehnorom SRL – OPR Asfalt SRL – Obras PublicaS Y Regadios SA – CON-A Operations SRL;

Lungime bretele la nodul cu A3: 5,02 km;

Lungime bretele la nodul cu DN1: 2,74 km;

Durată contract: 18 luni;

Valoare contract: 562,6 milioane de lei, fără TVA;

Sursă de finanțare: Programul Transport (PT);

Ordin de începere lucrări: 21.08.2023;

Stadiu actual: 62%;

Termen deschidere: 2025. (sursa)

Articolul precedentAurel Mohan: România, înainte!
Articolul următorCum va fi vremea în prima lună de primăvară. Estimările meteorologilor până pe 31 martie