COMUNICAT DE PRESĂ

PRIMĂRIA ORADEA FORȚEAZĂ MAJORAREA TAXELOR LOCALELA LIMITA LEGII ȘI A BUNULUI SIMȚ!

Publicarea Proiectului de Hotărâre privind stabilirea impozitelor, taxelor și tarifelor locale pentru anul 2021, precum și rectificărea negativă a bugetului local pe anul 2020, aprobată în ședința de Consiliu Local din 29 octombrie 2020 ne arată că Primăria Oradea este în mare foame de bani. Și recurge la metoda cu care ne-a obișnuit: bagă mâna în buzunarele orădenilor, majorându-le taxele, dincolo de limita legii.Imaginați-vă un palat, în care castelanul mai face un turn la castel cu banii obținuți din tăierea veniturilor angajaților, care nici măcar nu sunt întrebați dacă își doresc un turn nou sau vor să-și păstreze veniturile.

PSD nu poate fi de acord cu această gândire a administrației PNL, și, încă din faza de consultare publică a transmis Primăriei observații la propunerile de majorare a taxelor. Dacă aceste propuneri nu vor fi luate în considerare, PSD, prin consilierii săi, se va opune și în plenul Consiliului Local Oradea prin vot. Dacă mașinăria de vot a PNL se va dovedi insensibilă la aceste ilegalități, vom susține atacarea lor în justiție.

Punctul nostru de vedere este următorul:

1. Referitor la cotele adiționale. Prevederile art. 489 din Legea 227/215 privind Codul Fiscal (la care ne vom referi în continuare sub forma Cod Fiscal), sunt folosite abuziv, respectiv se stabilesc cote adiționale pentru majorarea impozitelor fără a se indica, așa cum cere legea, criterii economice, sociale sau geografice în baza cărora să se definească precis categoria de cetățeni care, în baza respectivelor criterii, să fie taxați în plus față de masa celorlalți cetățeni.Conținutul art. 4 din proiectul de hotărâre nu respectă cerința de claritate invocată mai sus, fiind generalități fără legătură cu obiectul materiei în cauza, respectiv definirea masei impozabile afectate de aceste criterii.

În acest sens, am cerut:

– redefinirea clară a criteriilor menționate la art. 489 din Codul Fiscal, în concordanță cu cazurile descrise în proiect la care se aplică cote adiționale (majorare cu 50%) ale impozitului (exemplu art. 1, A – pct. g, h, j, k, art. 1 B – pct. 3, 4, 5, care se regăsesc și în Anexa 1);

– modificarea cotei din 0,3% în 0,2% de la art. 1 A, pct. c), întrucât aplicarea cotei adiționale pentru toate clădirile rezidențiale deținute de persoanele juridice este forțată, iar definirea altor cote adiționale pentru această categorie de contribuabili este ilegală;

– modificarea cotei din 7,5% în 5% de la art. 1 B, pct. e) întrucât aplicarea cotei adiționale pentru toate clădirile rezidențiale deținute de persoanele juridice este forțată; în plus, sancțiunea nu trebuie să aibă drept scop îmbogățirea autorității publice ci constrângerea persoanei impozabile să se conformeze rigorilor legii (în cazul nostru actualizarea valorii impozabile); ori, în acest caz, majorarea de 25 de ori a sancțiunii este suficientă (Primăria vrea o majorare de 37,5 ori).

2. Am cerut completarea cazurilor în care nu se aplică sancțiunea majorării impozitului pe clădiri și respectiv teren în situația descrisă la art. 1, A, pct. g și, respectiv, art. 1, B, pct. 3. Este vorba despre spații comerciale din zona Centrului Istoric, unde nu se desfășoară activități economice mai mult de 30 de zile calendaristice într-un an. Astfel, am propus modificarea pct. 7 din Anexa 1, cap. II, secțiunea Impozitul și taxa pe clădiri în cazul clădirilor nerezidențiale, și respectiv Anexa 1, cap. II, pct. 9, prin includerea între cauzele care conduc la exceptarea de la majorare a situației în care spațiile sunt închise datorită limitării/restrângerii activității în perioade în care este declarată stare de urgență/stare de alertă.

Motivația solicitării este evidentă, criza Covid a afectat calitatea multor afaceri, foarte mulți proprietari făcând eforturi extrem de mari pentru a ține respectivele spații funcționale.

3. Am cerut eliminarea majorării impozitului pe clădiri în situația descrisă la art. 1 A, pct. j. Este vorba despre clădirile care sunt racordabile, dar nu dețin contracte de furnizare a energiei termice în sistem centralizat sau de furnizare a gazelor naturale. Aplicarea acesteia presupune definirea unui criteriu geografic precis, care este enunțat, dar lipsește efectiv (acele zone din oraș care nu necesită extinderea rețelei: trebuie precizate străzile). În afară de asta, impozitarea suplimentară pe alte criterii decât cele permise de Codul Fiscal (în cazul de față existența sobelor) este ilegală. Argumentele folosite sunt puerile (poluează – fără a fi prezentate limite de poluare permise), iar aplicarea de sancțiuni fiscale pentru abateri de mediu nu este legală. 

În plus, utilizarea constrângerii fiscale pentru a obliga cetățenii să cumpere servicii publice de la un monopol privat, reprezintă un abuz de poziție concurențială și ar trebui solicitat un punct de vedere din partea Consiliului Concurenței.

4. Am cerut suspendarea aplicării până la 31.12.2021 a sancțiunea majorării impozitului pe teren în situația descrisă la art. 1, B, pct. 5. Este vorba despre terenuri construibile, situate la artere principale, fără construcții edificate.

Contextul economic dificil îndreptățește investitorii să amâne investiții noi pe principalele artere, iar suprataxarea acestora nu ar face decât jocul unor speculatori imobiliari.

5. În ceea ce privește art. 1, B, pct. 7 și 8. Propunerea este abuzivă, contrară prevederilor legale și am cerut eliminarea ei. Consiliul Local Oradea nu poate să decidă, pur și simplu, categoria de folosință reală a unui teren printr-o decizie birocratică. Foarte multe din imobile nu au documentație cadastrală, în special imobile mai vechi din zonele centrale, în cazul cărora impozitele pe teren vor crește de 40 de ori. Oamenii vor fi puși pe drumuri și să suporte costuri ridicate ca să demonstreze ceea ce legea le dă dreptul să susțină prin declarații pe proprie răspundere, respectiv faptul că folosesc terenul pe care îl au ca și grădină, livadă sau fâneață. 

6. Referitor la art. 14, prin care se majorează tarifele practicate/aplicate de Administrația Domeniului Public SA, detaliate prin Anexa 34, am propus modificarea, în parte, a acestora, cum ar fi, de exemplu:

a) Eliminarea taxei suplimentare de 2,000 de lei pentru înmormântările care au loc sânbăta și duminica;

b) Eliminarea garanției de 2.500 lei;

c) Păstrarea costului biletelor de acces în ștrandul Ioșia și la Grădina Zoologică;

7. Am cerut eliminarea art. 17, prin care APTOR este scutită de plata unor taxe locale, întrucât asociația (un veritabil vehicul de imagine al primarului, și nu al orașului) nu este instituție publică.


Grupul de consilieri locali ai PSD Oradea

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.