Un proiect de lege depus la Senat prevede plafonarea preţurilor RCA, însă asiguratorii se revoltă. Măsura riscă să atragă o nouă procedură de infringement împotriva României pentru nereguli în piață, spun aceştia. Pe de altă parte, în doar o lună de zile, prețurile la unele polițe auto s-au dublat.
Mai mulți parlamentari au inițiat un proiect de lege prin care se propune plafonarea prețurilor la RCA, la nivelul prețurilor de referință propuse de autoritatea de negociere financiară.
Prețurile de referință sunt calculate în mod independent de ASF, în fiecare an, în funcție de fiecare categorie de autovehicule.
Chiar dacă proiectul de lege sună bine, există șansa ca, în urma adoptării acesteia, Comisia Europeană să înceapă procedura de infringement, așa cum ne-a avertizat și în 2016, atunci când Guvernul a luat decizia de a plafona prețurile la RCA.
Am vrut să vedem ce s-a întâmplat pe piața de RCA într-un interval de o lună, iar rezultatul nu este unul bun pentru șoferi.
De exemplu, pentru o mașină standard cu șofer de 38 de ani, prețul unei polițe la 6 luni a sărit de la aprox 600 de lei, la peste 900 de lei.
La fel și pentru o autoutilitară cu un șofer de 45 de ani, prețul poliței a crescut într-o lună de zile de la circa 500 de lei, la peste 1000 de lei.
Cei mai afectați sunt șoferii, care deja și-au pierdut orice speranță că autoritățile vor mai face ceva.
Singura instituție care a demarat controale asupra asigurătorilor este Autoritate de Supraveghere Financiară.
”În momentul de față, ASF derulează acțiuni de control la toate cele 8 companii de control, la toate cele 8 companii de asigurare care oferă produsul RCA în piața. Ce verifică ASF? Corectitudinea informațiilor oferite publicului. În același timp, și modul în care se întocmesc dosarele de daună”, a declarat Daniel Apostol, purtătorul de cuvânt al ASF.
Soluția pe care o au în acest moment șoferii este aceea de a face cerere la Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) pentru o redistribuire a poliței RCA.
BAAR-ul va procesa cererea în maxim 20 de zile și va redistribui polița RCA la prețul de referință oferit de ASF ori 1,36% marja de profit.
În contextul scumpirilor, asigurătorii vin și cu noi soluții pentru asigurarea mașinii personale în funcție de bugetul fiecăruia.
”Interesul vine ca urmare a numărului mare de accidente de pe șosele, având în vedere și gravitatea și costurile reparațiilor. Spre deosebire de produsele casco standard, care erau pentru mașini vechi între 4-8 ani, acest nou casco merge și pentru mașinile de până la 13 ani”, a spus Călin Grigorovici, director vânzări al unei firme de asigurări.
Autoritatea principală care ar trebui să se ocupe de creșterea prețurilor, Consiliul Concurenței, este silențioasă în perioada asta. (sursa)