Patrick Andre De Hillerin: Pe 13 iulie, Ilie Bolojan a mai marcat un triumf pe drumul său spre devenirea celui mai mare atrăgător de fonduri europene din lume, din toate timpurile.
Astfel, joi, 13 iulie, Ilie Bolojan s-a deplasat la București, cu o cursă regulată TAROM (Air Bolojan nu este, încă, operațională) și, la Ministerul Transporturilor, a semnat contractul de finanțare a construcției variantei ocolitoare a orașului Aleșd din bani europeni. O mare victorie a administrației liberale.
Până de curând,
presa orădeană, care trăiește mai ales din contractele cu Primăria Oradea și cu CJ Bihor, vorbea compulsiv-obsesiv despre pericolul ca CJ Bihor să piardă banii europeni pentru centura din Aleșd din cauza încăpățânaților care nu vor ca respectiva centură să treacă printre casele lor și nici nu vor să-și cedeze proprietățile. Totuși, despre care bani europeni era vorba atunci, dacă de-abia pe 13 iulie 2023 s-a semnat contractul de finanțare?
Nu putem să înțelegem decât că, până pe 13 iulie, vreme îndelungată, Ilie Bolojan le-a vândut ziariștilor de casă pielea fondurilor europene din pădure. Dacă, însă, UE va deconta, în cele din urmă, costurile lucrărilor la centura Aleșd, rămâne de văzut, mai ales că Ilie Bolojan are un îndelungat istoric al corecțiilor financiare pe finanțările europene, corecții care au ajuns și la 100% pe unele proiecte.
Lucrările la centura Aleșd costă, în total, 120.000.000 de lei și au fost plătite, până acum, din bugetul Ministerului Transporturilor. Din 13 iulie, banii deja dați de către MT și sumele ulterioare ar urma să vină de la UE, prin Programul Operațional Infrastructură Mare.
La sfârșitul lunii iunie, lucrările la centura Aleșdului fuseseră realizate în proporție de 60%. Ceea ce înseamnă că nu mai e chiar atât de mult până când întreaga centură va fi gata și marele om îi va putea tăia panglica, în aplauzele admiratorilor.
Dar oare
va deconta Uniunea Europeană cu adevărat aceste lucrări, în condițiile în care există nenumărate nereguli în actele care însoțesc această centură ocolitoare?
Greu de spus.
Așa cum am mai scris, atunci când se accesează fonduri europene, cel care semnează proiectul trimis spre aprobare și, mai apoi, contractul trebuie să-și asume pe proprie răspundere, printr-un document oficial, că nu există litigii legate de terenurile pe care urmează să se realizeze construcția. Bănuim, așadar, că în data de 13 iulie, când Ilie Bolojan semna contractul de finanțare, fusese depus la dosar și documentul respectiv.
Document care nu ne putem explica cum fusese semnat, atâta vreme cât o parte dintre terenurile pe care ar urma să treacă centura se află, încă, în litigiu.
Unele dintre aceste terenuri au fost expropriate prin Hotărâre de Guvern, dar HG-ul respectiv a fost atacat în instanță, iar aplicarea sa este suspendată până la decizia judecătorilor. Din acest motiv, oamenii nici măcar nu au primit de la CNAIR banii stabiliți ca despăgubiri pentru expropriere, deci procedura nu a avut loc din punct de vedere legal.
Oamenii lui Bolojan au obținut o executare silită a unuia dintre proprietari, dar și aceasta a fost suspendată până la decizia instanței asupra exproprierii în sine.
Mai există, de asemeni, o problemă. Majoră. Nu toate terenurile necesare construcției centurii Aleșd au fost prinse în HG-ul inițial de expropriere. De aceea, presat de timp și de termenele asumate mai nou inclusiv prin semnarea contractului de finanțare prin POIM, Guvernul lucrează la o nouă HG de expropriere. Care va fi, cel mai probabil, atacată la rândul său în instanță de către proprietari. Mai ales că pe unele dintre terenurile care nu au fost încă expropriate s-a construit deja. Da, exact așa cum citiți: unele porțiuni ale centurii Aleșd au fost deja construite pe terenuri care nu aparțin domeniului public sau privat al CJ Bihor. Pentru că se poate, pentru că, dacă ești cu adevărat încăpățânat, legile nu mai contează, iar proprietatea privată cu atât mai puțin.
Presat de timp
și de intenția oamenilor de a-și dobândi dreptatea în Justiție (intenție ce este mai degrabă un vis destul de îndepărtat în acest moment), Ilie Bolojan presează în continuare.
La șase zile după ce a semnat contractul de finanțare, adică pe 19 iulie 2023, Ilie Bolojan el însuși a trimis oamenilor din Aleșd care au terenuri aflate în litigiu notificări prin care îi anunță că, dacă nu permit accesul constructorului centurii pe terenurile lor, aflate încă în litigiu, CJ Bihor îi va pune să plătească costurile de întârziere solicitate de către constructor, în valoare de 18.708,35 lei/zi.
Este adevărat, legea spune că decizia de expropriere are titlu executoriu, iar terenul expropriat devine automat proprietate a celui în interesul căruia s-a făcut exproprierea. Dar, atâta vreme cât însăși decizia de expropriere a fost atacată în instanță, până la clarificarea situației pe terenul respectiv nu se poate construi nimic.
Așadar, Ilie Bolojan încearcă să-i intimideze pe cetățenii din Aleșd care au contestat deciziile de expropriere și mai toate actele care i-ar permite construirea centurii printre case, în plină zonă rezidențială, imputându-le niște costuri enorme de care, însă, nu ei se fac vinovați, ci chiar conducătorul CJ Bihor, care și-a dorit enorm ca respectivul drum, care presupune trafic greu și multă poluare, să treacă prin curțile și printre casele oamenilor, deși exista o variantă care ar fi evitat această situație.
Ilie Bolojan a obținut finanțarea europeană
pentru construcția centurii Aleșd atunci când construcția acestui drum s-a realizat deja în proporție de 60%.
Centura Sânmartin se află într-un stadiu de realizare a lucrărilor de 40%, iar centura Beiușului într-un stadiu de realizare de 20%. Nici pentru aceste lucrări Ilie Bolojan nu are asigurată, până acum, finanțarea europeană, deși așa a anunțat încă de la începutul lucrărilor, că acestea vor fi finanțate din bani europeni. În acest moment nu sunt, neexistând contracte de finanțare semnate. Președintele CJ Bihor speră, însă, ca până în toamnă să fie semnate și aceste contracte de finanțare prin POIM.
Este un joc extrem de riscant pe care îl face fostul primar al Oradei, căci fondurile europene nu sunt garantate, ci trebuie obținute cu proiecte solide și, mai ales, lipsite de litigii și nereguli.
Până acum, toate proiectele domnului Bolojan pentru astfel de drumuri sunt oricum, numai lipsite de litigii și probleme nu.
Rămâne să vedem dacă, până la capăt, banii europeni vor veni cu adevărat sau lucrările vor fi acoperite integral din fondurile naționale. Căci de plătit, până la urmă, cineva tot trebuie să plătească. Sigur nu Ilie Bolojan, căci el este mai presus de astfel de nimicuri. (catavencii.ro)