Teodor Birţ, preşedintele Asociaţiei Administratorilor de Pieţe din România: „Producătorul din piaţă susţine economia României. Ce să facă acum micul producător, să meargă în străinătate să culeagă sparanghel şi căpşuni şi să le trimită în supermarketurile din România şi să cumpărăm de acolo?”

Cu palmele bătătorite, Jana Neagu, o femeie de 50 de ani, ce se ocupă cu legumicultura de când se ştie, după cum povesteşte, îşi aduna tristă, pe la ora 13:00, marfa de pe taraba din Piaţa Sudului, după cum li se ceruse tuturor producătorilor, pentru că mâine ar urma să se închidă piaţa. Ea cultivă legume în solarii în comuna Colibaşi, din judeţul Giurgiu, alături de soţul său şi o mai ajută şi fiica lor, care are şi alt job în paralel.

“Noi, ţăranii, suntem foarte supăraţi, pentru că nu avem unde să ne vindem marfa, dacă vor închide piaţa. Am un solar de roşii, care acum încep să se coacă, şi am investit foarte mult în el. De unde îmi scot banii să-mi iau sămânţă pentru anul viitor şi folie pentru solar? (…) Am 4.000 de fire de roşii în solar acum. Toată familia lucrează, noi din asta trăim”, povesteşte Jana Neagu.

Desfacerea în supermarket nu este o soluţie, pentru că, spunea ea, reprezentanţii acestora vor “numai marfă frumoasă”. În plus, preţul produselor nu este decontat imediat, ci peste o lună sau mai multe, iar pentru un mic producător este important cash-ul.

Premierul Ludovic Orban a anunţat joi, 5 noiembrie, la Digi 24, că în Piaţa Obor nu se respectă regulile de protecţie împotriva coronavirusului şi guvernanţii au hotărât să închidă pieţele, o măsură care nu a fost luată nici măcar în starea de urgenţă.

“Lumea este dezamăgită de această măsură şi putem găsi soluţii să rămână deschise. (…) Sunt 35 de unităţi în ţară, iar înainte de sărbători, oamenii au mai multă marfă. La Sibiu, am găsit o soluţie. Reogranizăm piaţa pe un platou, altfel încât să creăm condiţii ca oamenii să poată să vândă. Pieţele sunt verificate constant de toate autorităţile şi producătorii, dar şi comercianţii, au certificate de producător sau afaceri de tip II, IF sau SRL. Producătorul din piaţă susţine economia României. Ce să facă acum micul producător, să meargă în străinătate să culeagă sparanghel şi căpşuni şi să le trimită în supermarketurile din România şi să cumpărăm de acolo?”, a spus pentru ZF Teodor Birţ, preşedintele Asociaţiei Administratorilor de Pieţe din România.

Aproximativ 50-60% din producţia românească de fructe şi legume este vândută în pieţele ţărăneşti organizate în centrele urbane şi la poarta fermei, arată datele de la Ministerul Agriculturii. Potrivit surselor ZF, 20% din producţie ajunge în supermarketuri şi restul este vândută la negru, cel mai des pe marginea drumului. În 2019, România a produs 2,3 milioane de tone de legume în câmp şi în solarii. (sursa)

Articolul precedentDonald Trump: Alegerile sunt departe de a se fi terminat
Articolul următorTerorismul islamic în Europa. Lupii singuratici, foarte greu de oprit