♦ După creşterea traficului cu 22,5% până la 92,5 mil. tone în 2023, Portul Constanţa are în derulare investiţii de 1 mld. euro ♦ Proiectul de 1 mld. euro pentru o nouă autostradă care va conecta Constanţa de Olimp a intrat în linie dreaptă ♦ La Mihail Kogălniceanu sunt în dezvoltare investiţii de 2,5 mld. euro într-un minioraş NATO, care va găzdui 10.000 de soldaţi şi familiile acestora ♦ IULIUS adaugă Constanţa pe harta dezvoltărilor sale, pregătind un ansamblu major de regenerare urbană, o investiţie de 800 mil. euro ♦ Neptun Deep, joint-venture-ul de 4 mld. euro dintre OMV Petrom şi Romgaz care va transforma România în cel mai mare producător de gaze din Europa, a primit recent avizul de mediu.
Bogdan Alecu: Investiţii publice şi private de peste 9 miliarde de Euro transformă Constanţa într-un pol de dezvoltare regională pe termen mediu şi lung, cu multiple oportunităţi pentru domeniul imobiliar, arată o analiză a România Property Club, pe baza concluziilor din cadrul Constanţa Real Estate Roundtable.
Energia, agricultura, transportul maritim, securitatea şi turismul sunt principalele puncte forte ale Constanţei. Portul Constanţa are în derulare investiţii de 1 miliard de euro: lucrări de infrastructură, căi de acces şi utilităţi, în vederea dezvoltării de terminale specializate în portul Constanţa Sud – Molurile III S (45 ha platformă de operare, 11 ha zonă logistică, 7 dane) şi IV S (110 ha platformă operare, 25 ha zonă logistică, 10 dane). CNAIR a lansat licitaţie pentru proiectare şi execuţie Alternativa Techirghiol – 30,59 km, autostrada care va conecta Constanţa de Olimp. Noua autostradă va începe de la Nodul Cumpăna (A2 – A4), va continua cu un nou pod peste Canalul Dunăre – Marea Neagră (zona Agigea), va avea alte 3 noduri (Agigea – Eforie Nord, Techirghiol şi 23 August) şi va ajunge în apropierea sensului giratoriu existent Olimp. Durata contractului include 12 luni perioada de proiectare şi 36 de luni perioada de execuţie, cu data estimată de start în 2025. Proiectul de infrastructură aduce noi oportunităţi pentru sectorul hotelier şi rezidenţial în zona de sud a litoralului românesc.
Peste 1.000 de camere de hotel afiliate internaţional sunt în dezvoltare, cu date de deschidere între 2024 şi 2028, conform companiei de consultanţă în turism Est Hospitality. Intrarea unor branduri precum Crowne Plaza sau Radisson BLU pe piaţa locală din Constanţa reprezintă un vot de încredere acordat litoralului românesc.
După Iaşi, Timisoara şi Cluj-Napoca, investitorul Iulius lucrează la o dezvoltare complexă în Constanţa. Proiectul se bazează pe un parteneriat între investitor şi Oil Terminal pe un teren de 38 de hectare situat central, aproape de port şi gară. Demersul de investiţie începe prin ecologizarea zonei; terenul a găzduit în trecut spaţii de depozitare a produselor petroliere şi a rămas neutilizat în ultimii 10 ani. Proiectul va integra grădini urbane, birouri, zonă de shopping şi divertisment, facilităţi educaţionale şi culturale, dar şi o infrastructură integrată pentru susţinerea mobilităţii şi conectivităţii.
Întărirea Constanţei ca furnizor de securitate pentru întreaga regiune a Mării Negre continuă prin noi investiţii într-un mini-oraş din apropierea bazei militare Mihail Kogălniceanu. Odată complet operaţional, noul proiect va putea găzdui până la 10.000 de soldaţi, plus membrii familiei acestora, aproximativ 5.000 până la 7.000 de persoane.
Joint-venture-ul de 4 miliarde de Euro dintre Romgaz şi OMV care va transforma România în cel mai mare producător de gaze din Europa a primit recent avizul de mediu din partea Agenţiei pentru Protecţia Mediului Constanţa. OMV Petrom se aşteaptă să înceapă forajul în 2025 iar estimarea pentru primele livrări de gaze este pentru 2027. Cantitatea care se estimează că va fi extrasă se ridică la 100 de miliarde de metri cubi de gaze (consumul României pe circa nouă ani). Constanţa este unul dintre cele mai impresionante huburi de energie din Europa. România este prima ţară de la Marea Neagră cu un cadru de reglementare al energiei eoliene offshore şi poate produce până la 76GW per an în acest regim.
După o perioadă dificilă pentru segmentul rezidenţial din Constanţa – războiul din Ucraina, inflaţie, explozia costurilor de construcţie şi a ratelor bancare – cererea este în revenire. Conform datelor imobiliare.ro. cererea pentru apartamente noi din Constanţa în perioada ianuarie – mai 2024 a înregistrat o creştere de 16% faţă de perioada similară a anului trecut. Oferta are un plus de 17%, în timp ce preţul mediu pentru noile unităţi locative a ajuns la 1.718 Euro/mp util plus TVA.
Constanţa se bucură de una dintre cele mai mari densităţi de spaţii comerciale din România (800 mp/mia de locuitori), datorită atractivităţii şi traficului crescut în lunile de vară. Chiriile prime solicitate sunt de 60 EUR/mp pentru centrele comerciale, 8-14 EUR/mp pentru parcuri de retail şi 35 EUR/mp pentru spaţii stradale. Având în vedere dezvoltarea rezidenţială accelerată din ultimii ani, ne aşteptăm să vedem noi dezvoltări de proximitate în viitorul apropiat, pentru a răspunde nevoilor comunităţilor nou formate.
Piaţa de logistică din Constanţa este încă în aşteptarea unei cereri solide pentru a creşte cu perspectivele economice pe care judeţul le promite. Aderarea la Spaţiul Schengen, scăderea costurilor de asigurare pentru navele navale care tranzitează Marea Neagră, diversificarea rutelor comerciale globale precum şi finalizarea unor proiecte majore de infrastructură ar trebui să stimuleze dezvoltarea sectorului logistic în Constanţa. Dezvoltatorii prezenţi pe piaţa locală sunt Globalworth, WDP şi Olypian Parks. Chiria de referinţă este de 4,3 Euro/mp. (ZF.ro)