Ministrul Energiei, Virgil Popescu, a anunţat miercuri, după şedinţa de Guvern, că Executivul a introdus obligativitatea recalculării facturilor emise eronat de către furnizorii de energie, prin neaplicarea mecanismelor de plafonare şi compensare.

Potrivit deciziei luate de Guvern, furnizorii vor fi obligaţi să recalculeze aceste facturi în 15 zile, iar în această perioadă se suspendă şi o eventuală plată a acestora.

Ministrul a mai anunţat că, pentru a preîntâmpina eventuale abuzuri faţă de clienţi, s-a prevăzut că pe perioada aceasta sunt interzise debranşările.

”Exact ceea ce am promis am făcut. Începând de la data publicării în Monitorul Oficial a Ordonanţei Ministerului Muncii (…) se modifică şi alte acte normative, respectiv Ordonanţa 118 şi Legea 259”, a spus Virgil Popescu.

Ministrul a precizat, referitor la numărul facturilor emise eronat, că ”toată lumea vorbeşte de un milion, două milioane”, însă el vrea să vadă raportul ANRE şi al ANPC, pentru a spune exact numărul acestor facturi.

”O factură care nu are elemente că este plafonată şi compensată, evident că nu are aplicate mecanismele de compensare”, a spus Virgil Popescu, adăugând că furnizorii au obigaţia să refacă absolut toate facturile unde nu s-au aplicat prevederile legale. De asemenea, nu au voie să perceapă penalităţi şi trebuie să sisteze plăţile pe perioada rectificării acestor facturi.

Ministrul Energiei a afirmat că toţi consumatorii casnici, pe perioada aplicării acestei legi, nu numai cei vulnerabili, vor beneficia de interzicerea debranşării.

”Eu sper ca toată lumea să fie de bună credinţă şi să nu abuzeze de acest lucru”, a mai spus Virgil Popescu, arătând că perioada de aplicare a legii este până în 30 iunie.

Peste un milion de românii au primit facturi greșite la curent și la gaze, a anunțat șeful Autorităţii pentru Protecția Consumatorilor.

Aceștia nu au beneficiat nici de compensarea, nici de plafonarea prevăzute de lege. După controalele făcute de ANPC și ANRE, furnizorii au primit amenzi de aproape un milion de lei.

ANPC: Peste 2,2 milioane de facturi emise de Electrica Furnizare vor fi recalculate

Electrica Furnizare, deținută în proporție de 49,7% de Statul Român, a stornat peste 2,2 milioane de facturi care nu cuprindeau compensarea şi plafonarea de la 1 noiembrie, urmând să emită un număr egal de noi facturi recalculate, se arată într-un comunicat al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), remis, miercuri, Agerpres.

Astfel, până în acest moment, comisarii ANPC au finalizat 94 de acţiuni de control, în întreaga ţară, alte 100 aflându-se în curs de derulare.

Până acum, au fost aplicate sancţiuni contravenţionale în valoare de 645.000 lei, la care s-au adăugat 4 propuneri de încetare a practicilor comerciale incorecte în raport cu consumatorii şi măsura recalculării tuturor facturilor care nu respectă prevederile legii.

“Până la această oră, cu titlu de exemplu, la operatorul economic Electrica Furnizare, prin procesul verbal de constatare a contravenţiei, s-au stornat 2.232.224 de facturi la care nu se cuprinseseră conceptele de compensare/plafonare de la 1.11.2021, urmând a se emite un număr egal, în oglindă, de facturi calculate conform normelor legale în vigoare”, spun reprezentanţii autorităţii.

Inspectorii ANPC au constatat că nu a fost aplicată plafonarea şi compensarea preţurilor conform OUG118/2021 începând cu 01.11.2021; tabelul privind consumul energie electrică, de pe site-ul companiei, nu cuprinde consumul zilnic de referinţă, inclusiv marja de 10%; informările privind compensarea facturilor de energie electrica şi gaze naturale, transmise clienţilor, nu conţin elementele din care este compus preţul la care se aplică compensarea; nerestituirea la termen a avansului achitat la trecerea la alt furnizor.

ANPC a constatat şi nerespectarea termenului de răspuns la solicitările petenţilor de încheiere a contractelor de furnizare pentru energie electrică şi gaze naturale, punând consumatorii în situaţia de a nu cunoaşte statusul contractului o perioadă de până la 60 de zile.

Totodată, contractele emise nu conţin preţul serviciilor din preţul gazului, doar preţul total, astfel încât consumatorul nu poate verifica modalitatea de calcul al compensării acordate.

S-au constatat şi diferenţe de preţ între două notificări privind preţul emis de operatorul economic unui consumator, împiedicarea, sub orice formă a comisarilor ANPC de a exercita atribuţiile de serviciu; nerespectarea termenului de răspuns; procedură nesigură: operatorul economic nu s-a asigurat că notificările privind majorările de preţ au fost primite de consumatori; practică comercială incorectă: majorările succesive ale tarifelor nu au fost determinate de modificări legislative; furnizarea de energie electrică, fără licenţă; nerespectarea termenului de facturare şi facturarea comasată pe două luni.

Comandamentul pentru Energie îşi continuă verificările până pe data de 31 martie 2022.

ACUE: Soluţia propusă de Guvern pentru facturile la energie este adecvată

Soluţia propusă de Guvern este adecvată şi răspunde provocărilor impuse de evoluţia costurilor cu energia, în sezonul rece, se arată într-un comunicat al Federaţiei Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din România (ACUE), remis, miercuri, Agerpres. (stirileprotv.ro)

Articolul precedentGrindeanu: Electrificăm calea ferată de la Oradea la Cluj. Vor fi reabilitate și cele două gări
Articolul următorContinuă cruciada împotriva plagiatorilor