O informație suspectă legată de restricții privind repararea mașinilor mai vechi de 15 ani în Uniunea Europeană a fost distribuită în ultimele zile inclusiv în România.

Cel puțin două instituții media specializate în verificarea validității informațiilor au certificat, începând din decembrie 2023, că presupusa interzicere a reparării mașinilor mai vechi de 15 ani în UE este o știre falsă.

Cu toate acestea, mai multe site-uri din România, printre care Antena3.ro, Newsweek.ro sau Știripesurse.ro, au difuzat în ultimele zile informația că autoturismele mai vechi de 15 ani nu vor mai putea fi reparate în UE.

AFP Fact-Check arată că presupusa informație circulă pe internet încă din noiembrie, 2023, și a fost amplificată de The Gateway Pundit, un site conservator din SUA care a publicat de mai multe ori falsuri sau narațiuni dezinformative. Verificarea făcută de AFP Fact-Check datează din decembrie 2023, arată Misreport, instituție românească de fact-checking.

Știrea pornește de la un aspect real. Comisia Europeană își revizuiește de mai mulți ani legislația privind protecția mediului înconjurător. Una dintre direcțiile urmărite de Bruxelles vizează înregistrarea, repararea și reciclarea automobilelor.

Informații false publicate în mediul online susțin că modificările vor acorda guvernelor din Uniunea Europeană puterea de „a sechestra” și de „a casa” mașini mai vechi de 15 ani.

Propunerea înaintată de Bruxelles se concentrează, în realitate, în principal pe producătorii auto și pe industria de reciclare a automobilelor, obligând proprietarii de mașini să folosească exclusiv instalațiile autorizate atunci când automobilul lor ajunge la sfârșitul duratei de viață – “End of Life Vehicle” (ELV).

Conceptul amintit anterior, care a generat valul de informații false, a fost lansat în dezbatere publică în 23 iunie 2023 și este explicat în detaliu pe site-ul Comisiei Europene.

Comisia Europeană a explicat că dorește să actualizeze reguli aflate în vigoare din 2000 și, respectiv, 2005, pentru a asigura administrarea corespunzătoare a aproximativ 6 milioane de vehicule scoase din funcțiune în Europa în fiecare an.

Modificările propuse nu dau guvernelor țărilor membre ale Uniunii Europene puterea de a lua cu forța vehicule de la cetățeni.

„Fiecare proprietar rămâne decidentul cu privire la ceea ce face cu vehiculul său”, a declarat Adalbert Jahnz, purtător de cuvânt al Comisiei, pentru AFP, pe 29 noiembrie.

În punctele principale, propunerea legislativă înaintată de CE prevede:

  • Vehiculele trebuie să fie construite în viitor astfel încât să fie „reutilizabile sau reciclabile până la minimum 85% din masă” (Articolul 4).
  • Instalații de casare autorizate „să documenteze (n.r. – să înregistreze spre a putea dovedi) depoluarea vehiculelor scoase din uz”, inclusiv îndepărtarea fluidelor, lichidelor, bateriilor și a altor materiale (articolul 29).
  • Statele membre să „adopte stimulente pentru a promova refolosirea, remanufacturarea și recondiționarea pieselor și componentelor” (articolul 33).

Singurele obligații impuse proprietarului vehiculului sunt enumerate la articolul 26.

Un șofer ar trebui să își ducă vehiculul la „o unitate de tratare autorizată atunci când acesta ajunge la stadiul de sfârșit al duratei de viață și să prezinte certificatul de distrugere ulterior pentru radierea vehiculului”.

UE nu casează forțat mașini

„UE vrea să-ți confisce mașina veche pentru a îndeplini obiectivele climatice”, susține comentatorul suedez Peter Imanuelsen, cunoscut și sub numele de Peter Sweden, într-o postare făcută pe Substack în 27 noiembrie 2023.

Imanuelsen, unul dintre lansatorii știrii false ajunse în România sub forma “Uniunea Europeană va interzice reparațiile la mașinile mai vechi de 15 ani”, mai susține în postarea din noiembrie 2023: „Dacă mașina ta a ratat (sic) controlul obișnuit al UE (n.r. – inspecția tehnică periodică) timp de doi ani, atunci este considerată a fi “deșeu” și o vor casa”.

Adalbert Jahnz, purtător de cuvânt al Comisiei Euroepe, clarifică, citat de AFP Fact Check: „Aceste declarații sunt complet false și nu se bazează pe niciun element al regulamentului propus”.

Ceea ce face directiva este să definească criteriile pentru declararea unui vehicul ca fiind ajuns la sfârșitul duratei de viață. Aceste criterii se referă la evenimente precum cele în care o mașină a fost „complet arsă” sau „scufundată în apă până la un nivel deasupra planșei de bord”.

Pașapoarte pentru mașini?

Imanuelsen susține, de asemenea, că UE încearcă să introducă „un pașaport pentru mașina ta”.

Acest lucru este la fel de înșelător, deoarece reglementările CE nu prevăd crearea un document care să restricționeze locurile în care poate fi condusă o mașină.

„Scopul este de a se asigura că materiile prime ale vehiculului circulă – că sunt refolosite sau reciclate mai bine”, a spus Jahnz.

Detaliat la articolul 13 din propunerea UE, pașaportul ar fi „un instrument digital utilizat pentru a îmbunătăți furnizarea de informații privind îndepărtarea și înlocuirea în siguranță a pieselor vehiculului”.

Încă în dezbatere

În 7 decembrie 2023, noile reglementări privind vehiculele scoase din uz erau încă la stadiul de propunere la nivelul Uniunii Europene. Parlamentul și Consiliul vor dezbate fiecare modificările și eventualele amendamente înainte de adoptarea textului.

Procesul de negociere poate dura câteva luni sau chiar ani până la adoptarea regulamentului. (sursa)

Articolul precedentDupă Ungaria, BMW se extinde și în România, dar sare peste Oradea și merge la Cluj – Acord pentru un centru IT cu mii de experți bine plătiți / Noi rămânem la cauciucuri…
Articolul următorVeniturile care se majorează din luna martie. Ministerul Muncii anunță că mai multe categorii de români vor primi bani în plus