Românii au CNP-uri noi. Din cele 13 cifre ale codului numeric personal, s-au modificat cele care se referă la locul naşterii. O fetiţă din Buftea, născută săptămâna trecută, este prima care a primit un astfel de cod.
Foarte important însă: codurile existente nu se schimbă. Buletinele electronice, fie ele cu CIP sau nu, sunt următoarele pe listă în procesul de digitalizare a documentelor de stare civilă.
Noile CNP-uri au fost emise săptămâna trecută, o dată ce registrele de stare civilă au intrat în epoca digitalizării. Codul Numeric Personal este alcătuit din 13 cifre, structurate în trei părți: semnificativă, secvențială și o cifră de control. Schimbarea apare la codul de județ, care a fost înlocuit cu numărul unic “70” pentru toate CNP-urile, indiferent de locul nașterii sau de domiciliu
- Cătălin Giulescu, director DEPABD: CNP-urile generate până în prezent, începând cu finalul anilor ’70, permiteau o anumită geolocalizare după locul nașterii. Nu mai avem nevoie de această geolocalizare.
- Ana Grigore, reporter Observator: Prima persoană care a beneficiat de un astfel de CNP a fost o fetiță din Buftea, născută săptămâna trecută. Până acum au fost generate 688 de astfel de coduri numerice personale, în orașe precum Oradea, Deva şi Târgoviste. CNP-urile noi nu au fost artibuite doar nou-născuților, ci și celor care și au dobândit cetățenia română în această perioada.
Românii așteaptă și buletinele electronice
După certificatele de naştere, căsătorie, divorţ sau deces generate digital şi păstrate într-o bază de date, românii aşteaptă şi buletinele electronice.
Cărțile de identitate electronice există din 2021, însă doar in judeţul Cluj unde au fost implementate printr-un proiect-pilot. Pentru restul oraşelor, termenele au tot fost amânate.
- Cătălin Giulescu, director DEPABD:Sunt optimist, eu cred că într-un interval cuprins între patru, cinci luni vom emite, iar extinderea va începe cu municipiului București.
Primul lot de 300.000 de cipuri necesare buletinelor electronice va ajunge la noi săptămâna viitoare.
Andrei Niculae, vicepreședinte ADR: Un buletin electronic va conține, pe lângă datele pe care le avem deja pe buletine, un microcip pe care vor fi stocate, spre exemplu, semnătura electronică a cetăţeanului. Va există și o variantă fără.
Cartea de identitate electronică va ține loc și de card de sănătate și va putea fi folosită pentru a accesa sistemele online ale instituţiilor statului. (sursa)