♦ Încurajarea consumului de apă potabilă de la robinet este şi o măsură în vederea reducerii utilizării plasticului care vine odată cu recipientele de apă cumpărate de la magazin, fiind aşadar nu doar o modalitate de a asigura accesul la un bun absolut necesar, ci şi o formă de reducere a impactului negativ asupra mediului înconjurător.
Alina-Elena Vasiliu: Canicula din ultimele săptămâni a ridicat încă o dată o problemă dezbătută de ani întregi, referitoare la accesul clienţilor din cafenele şi restaurante la apă potabilă gratuită, o facilitate pe care încă nu o oferă toate localurile din România. Totuşi, începând din aprilie 2024, există o lege (96/2024) adoptată de Parlamentul României care precizează că „se aprobă Ordonanţa Guvernului nr. 7 din 18 ianuarie 2023 privind calitatea apei destinate consumului uman (…), cu următoarea modificare: d) furnizarea gratuită a apei potabile prin reţeaua de distribuţie, pentru consumatorii din restaurante, cantine şi servicii de catering“.
În lipsa unor norme de aplicare şi a unor sancţiuni prevăzute, jucătorii din HoReCa au interpretat această lege ca pe o obligativitate a UAT-urilor de a se asigura că apa care ajunge în restaurante este potabilă, nu ca pe o obligativitate a restaurantelor. De aceea, unii dintre ei spun că furnizează apă potabilă gratis la cerere, dar nu au nicăieri afişată această disponibilitate, astfel că mizează pe necunoaşterea acestui lucru de către clienţi. În străinătate, adesea ospătarii aduc din oficiu apă potabilă la masa oaspeţilor în restaurante, iar în multe cafenele există robinete de unde clienţii se pot aproviziona singuri de câte ori doresc.
Încurajarea consumului de apă potabilă de la robinet este şi o măsură în vederea reducerii utilizării plasticului care vine odată cu recipientele de apă cumpărate de la magazin, fiind aşadar nu doar o modalitate de a asigura accesul la un bun absolut necesar, ci şi o formă de reducere a impactului negativ asupra mediului înconjurător.
Unii clienţi au povestit în postări din social media că, deoarece localurile sunt obligate să furnizeze apă de la robinet, dar nu neapărat filtrată, unii proprietari de cafenele şi restaurante aleg să taxeze şi această apă dacă o filtrează în prealabil. Alţii însă, chiar şi dacă o filtrează, aleg s-o ofere gratis.
„La AM. Social Space, oferim de la început apa filtrată gratis clienţilor noştri. Lucrând cu cafea de specialitate, avem un sistem de filtrare de apă profesional în spatele barului, legat la espressor. Când ne-am deschis cafeneaua, în 2020, am decis să adăugăm un filtru de apă extra şi am montat pe bar un robinet, de unde se pot servi clienţii“, spune Hugo Pillegand, unul dintre fondatorii cafenelei de specialitate AM. Social Space din zona Parcului Carol din Bucureşti. El admite că implementarea acestei măsuri a însemnat un cost pentru el şi partenerul său în acest proiect – Arthur Bergeret, însă au pornit de la premisa că este o necesitate. „Deşi considerăm că această iniţiativă este într-adevăr bună, ar fi ajutat operatorii din HoReCa dacă ar fi venit la pachet cu un set de directive şi reglementări. În cel mai bun caz, iniţiativa ar fi putut să vină şi cu un ajutor financiar pentru a putea fi implementată. În acelaşi timp, această lege a apărut într-un context destul de greu pentru operatorii HoReCa, indiferent că vorbim despre creşterea taxelor, a TVA şi a preţurilor“, adaugă Hugo Pillegand.
De altfel, şi alţi jucători din industria ospitalităţii se declară bulversaţi de faptul că legea nu a venit însoţită de normele de aplicare, astfel că încă este la latitudinea fiecărui operator dacă se conformează sau nu. În plus, filtrarea este necesară, spun unii dintre ei, astfel că, pentru a oferi apă potabilă clienţilor, este nevoie de minime investiţii, deoarece apa din reţea nu este suficient de curată.
Totuşi, în 2022 reprezentanţii Apa Nova, concesionarul serviciilor de alimentare cu apă şi de canalizare din Bucureşti, companie deţinută de Veolia, spuneau că apa de la robinet din Bucureşti a fost şi este potabilă, realizându-se zilnic prelevări din anumite puncte, astfel încât să fie acoperite simultan toate sectoarele municipiului Bucureşti. „Reţeaua de apă potabilă are o structură inelară, motiv pentru care calitatea apei potabile este aceeaşi în tot municipiul Bucureşti“, spuneau ei.
Românii sunt invitaţi să nominalizeze, în comentarii la o postare de pe Instagram pe contul „De la RObinet“, restaurantele unde ar vrea să primească apă din partea casei, fără să fie nevoiţi să ceară.
Potrivit Comisiei Europene, accesul la apă de calitate mai bună la robinet ar putea reduce consumul de apă îmbuteliată cu 17% la nivelul Uniunii Europene. Reducerea consumului de apă îmbuteliată are şi un impact pozitiv asupra mediului, prin reducerea emisiilor de CO2 şi a deşeurilor de plastic.
„Iniţiativa noastră a fost apreciată de clienţii noştri, care ne-au felicitat de mai multe ori. Din punctul nostru de vedere, cafeaua ar trebui să fie servită mereu cu un pahar cu apă, nu doar în perioada de caniculă. Băutorii de cafea de specialitate ştiu că aromele cafelei sunt potenţate când aceasta este băută cu un pahar cu apă“, mai spune cofondatorul AM. Social Space.
Şi unii operatori mai mari de restaurante din România declară că implementează măsura asigurării accesului gratuit la apă potabilă, însă clienţii spun că nu există nicăieri afişat acest lucru.
„În toate restaurantele din cadrul brandurilor Sphera Group – KFC, Pizza Hut şi Taco Bell – apa potabilă a fost oferită dintotdeauna gratis la cererea consumatorilor. Apa provine din reţeaua publică şi este filtrată suplimentar prin sistemele pe care le avem instalate în fiecare restaurant“, spun reprezentanţii Sphera, cu peste 150 de localuri pe plan local.
În acest context, fotograful român Rareş Beşliu a lansat vara aceasta o campanie prin care invită românii să se alăture mişcării „de la RObinet“, ce încurajează sectorul HoReCa să pună la dispoziţia clienţilor apă potabilă de la robinet, nu doar la cerere. Demersul fotografului de natură vizează iniţial să responsabilizeze restaurantele şi alte locuri publice să pună la dispoziţia celor care le trec pragul apă de la robinet, potabilă, filtrată, ca alternativă la apa îmbuteliată. Astfel, acestea nu doar respectă cerinţa legală de a oferi apă la cerere, dar merg dincolo de ea şi găsesc mijloace prin care apa să fie găsită uşor, în locuri cu vizibilitate şi în recipiente atractive. Oamenii trebuie să aibă posibilitatea de a-şi umple singuri paharul, ori de câte ori au nevoie, iar consumul de apă să nu fie limitat în niciun fel. Pentru a contribui la iniţiativă, românii sunt invitaţi să nominalizeze, în comentarii la o postare de pe Instagram pe contul „De la RObinet“, restaurantele unde ar vrea să primească apă din partea casei, fără să fie nevoiţi să ceară.
„Am realizat că, în expediţiile arctice, am observat un obicei comun – restaurantele şi hotelurile unde nu trebuie să ceri apă, pentru că ţi se oferă gratuit, în forme care mai de care mai plăcute şi gustoase: pe masă, într-o carafă cu gheaţă şi mentă sau busuioc, pe bar sau la recepţie, într-un borcan plin cu lămâie şi felii de portocale. Până şi pe spărgătorul de gheaţă de la Polul Nord am băut apă de la robinet, din rezervele lor. Atunci am realizat că în niciun loc din România nu am fost întâmpinat aşa. Asta înseamnă, de fapt, normalitatea şi ospitalitatea. Asta înseamnă să-ţi pese de tot ce se întâmplă cu lumea, şi nu doar de profitul businessului“, spune Rareş Beşliu.
PET-urile reprezintă una dintre cele mai mari categorii de deşeuri şi se estimează că în 2021 au fost produse aproximativ 600 miliarde de sticle la nivel global, transmite Rareş Beşliu. Conform statisticilor, aproximativ 1 milion de sticle de plastic sunt cumpărate în fiecare minut pe glob – echivalentul unui morman cât jumătate din dimensiunea Turnului Eiffel. Iar din totalul deşeurilor din plastic doar 9% sunt reciclate, restul ajungând în depozitele de deşeuri sau în natură. (ZF.ro)