♦ Niciunul dintre aceste grupuri mari nu are local producţie, făcând bani doar din import şi distribuţie ♦ Fiecare dintre cei cinci e lider sau între cei mai mari jucători din industria sa.
Cristina Roșca: Unii dintre cei mai mari actori din industria mondială a bunurilor de larg consum, respectiv Nestlé, L’Oreal, Mars, Ferrero şi Colgate-Palmolive, adună anual afaceri de aproape 1 mld. euro în România, bani obţinuţi doar din import şi distribuţie.
Aşadar, aceste multinaţionale văd piaţa locală drept una de consum, unde banii se obţin facil, mai degrabă decât una propice pentru investiţii în producţie.
Aşa se face că cele cinci grupuri gigantice produc României un deficit comercial ce merge spre 1 miliard de euro pe an. Valoarea se referă la suma cifrelor de afaceri ale acestor companii în 2023, cele mai recente date disponibile, dat fiind că nu există informaţii publice privind valoarea la care sunt importate produsele.
Este posibil ca valoarea la care aceste bunuri sunt importate să fie considerabil mai mică decât cea la care ele sunt vândute către distribuitori şi retaileri, dar astfel de date nu sunt disponibile, singurele cifre publice fiind cele aferente vânzărilor.
Totuşi, fiecare dintre cei cinci e lider sau între cei mai mari jucători din industria sa, şi cum niciunul nu are local nici măcar o fabrică, este evidentă „paguba“ produsă în ceea ce priveşte deficitul comercial al României, care este pe un trend ascendent.
citiți mai mult pe ZF.ro