Aplicația Act for Good de la Carrefour arată pe regiuni preferințele de consum ale românilor
Pe lângă friptura de miel, pasca și alte preparate tradiționale românești, anul acesta românii s-ar putea orienta și către alte feluri de mâncare, mai puțin obișnuite pentru masa de sărbători. Astfel, primăvara aceasta bihorenii ar putea sărbători Paștele într-o notă inedită, având pe masă cuscus, fructe proaspete de sezon sau legume mai puțin folosite în bucătăria tradițională.
Datele din aplicația Act for Good de la Carrefour arată că Bihorul este lider detașat la vânzările de căpșune românești, cuscus și gulii. Acestea s-au vândut în cantități record, în special guliile – cu 40% mai mult față următorul județ din clasamentul AFG, ceea ce le poate aduce titlul de produse-vedetă ale anului 2022.
Tendința s-ar putea menține pe linie pozitivă și în lunile ce urmează, astfel că nu e exclus ca bihorenii să aibă și anul acesta coșul plin cu fructe proaspete românești pe masa din bucătărie. Primăvara vine la pachet cu o bogăție de fructe și legume proaspete, pline de vitamine și nutrienți esențiali pentru un sistem imunitar puternic. Cuscus-ul, de origine orientală și, de asemenea, la mare căutare de către românii din zona Bihorului în 2022, este și el o alternativă sănătoasă și prietenoasă cu organismul, având marele avantaj că poate fi servit atât ca garnitură, cât și ca preparat individual. Și pentru că vorbim de sezonul în care toată lumea simte nevoia de un refresh alimentar complet, legumele nu pot lipsi din cămara bihorenilor. Pe lângă cele care se regăsesc în aproape orice gospodărie, anul trecut s-au strecurat și guliile în coșurile de cumpărături, semn că Bihorul are potențialul de a lansa trenduri noi în materie de gastronomie, redescoperind, totodată, o legumă consumată în mod tradițional în bucătăria românească.
Dincolo de preferințele locale sau sezoniere, un lucru este cert: gusturile se schimbă, iar coșul de cumpărături se transformă de la un an la altul într-un mix de clasic și inovativ. Dovadă stau statisticile despre tendințele de consum din platforma Act for Good, care arată că fiecare regiune din țară are înclinații gastronomice diferite: dacă unii români preferă să rămână în zona de confort și optează pentru produse precum carnea de porc, legumele și fructele proaspete românești, alții sunt ceva mai îndrăzneți și nu se feresc să încerce lucruri noi, cum ar fi macarons sau ceaiul negru. Vecinii din regiune, din Alba, de pildă, sunt un bun exemplu pentru conservarea tradiției, întrucât că au ales să pună pe masă pâinea albă cu cartofi, devenind lideri pe țară la consum. Și în Timiș și Sălaj tradiția face casă bună cu preferințele românilor, doar că, în aceste zone, românii au un apetit crescut pentru carnea de miel, respectiv cea de porc. Concluzia este una cât se poate de evidentă, echilibrul dintre tradițional și modern începe să lase o amprentă din ce în ce mai vizibilă în bucătăria românească.
Dacă analizăm comportamentul de consum în ansamblu, vedem că, dincolo de diferențe punctuale, atracția pentru sortimentația bio a crescut în rândul românilor. În 2022, cei 1.5 milioane de utilizatori activi ai aplicației Carrefour au cumpărat prin Act for Good mai bine de 2 milioane de fructe și legume bio, precumși 300.000 de kilograme de roșii românești. Și marca proprie Carrefour, Drag de România, cu produse de origine 100% locală, a fost în topul alegerilor la cumpărături, în special categoria mezelurilor. Tot la capitolul de produse autohtone, Act for Good ne arată că românii au deschis și savurat peste 1,5 milioane de sticle cu vin românesc; 100.000 dintre acestea sunt din programul Carrefour Deschidem Vinul Românesc, care vine cu o ofertă de zeci de sortimente de vin de la crame locale (creștere cu 131% pentru vin alb și 116% pentru vin roșu versus 2021).