Programul de guvernare al PNL pentru perioada 2021 – 2024 mentioneaza construirea a peste o mie de kilometri de autostrazi si drumuri expres, adica o medie de 250 de kilometri pe an, de aproape patru ori mai mult decat media din prezent.
PNL prevede, in programul de guvernare, alocarea, in medie, a 2% din PIB pentru infrastructura de transport pentru urmatorii patru ani, perioada in care se vor realiza 1.000 de kilometri pe an, un numar considerat utopic de specialistii in infrastructura.
Craciun: Nu inteleg de ce politicienii tin mortis sa anunte obiective nerealizabile
Specialistii in infrastructura nu cred ca este posibil ca Romania sa ajunga sa construiasca circa 250 de kilometri de autostrada, anual, in urmatoarea perioada, astfel incat in 2024 sa ajunga la 1.000, numarul avansat de politicieni.
“Obiectivul de 970 km de autostrada si drumuri expres noi pana in 2024 este din pacate unul nerealist. In cel mai optimist scenariu vor fi probabil 500 km, ceea ce oricum ar insemna o medie anuala remarcabila, de 125 km. Nu inteleg de ce politicienii tin mortis sa anunte obiective nerealizabile, cand cifrele realiste ar fi oricum foarte bune. In constructia de autostrazi nu ajunge doar alocarea de fonduri. Este nevoie de consecventa, pentru ca intreg sistemul, de la cei care scriu documentatii, pana la cei care construiesc efectiv sa capete experienta si sa devina eficienti in domeniu. De asta este utopic sa isi imagineze cineva ca Romania poate sari de la 65 km de autostrada inaugurata in 2020 la o medie de 250 km pe an intre 2021 – 2024”, a explicat Mihai Alexandru Craciun, fondatorul asociatiei Construim Romania, pentru Ziare.com.
Romania poate ajunge la o medie anuala de 100-125 km
Specialistii in infrastructura subliniaza faptul ca Romania nu este pregatita pentru a construi 250 de kilometri de drumuri de mare viteza pe an, neavand suficente companii serioase interesate de proiecte, ingineri si personal pregatit sau dotari necesare.
“Este nevoie de extrem de multi oamenii care trebuie intai sa existe, apoi sa fie pregatiti si pe urma sa fie dotati cu utilaje si tehnologie ca sa isi poata face treaba din ce in ce mai bine. Apoi e vorba ca ei sa capete experienta necesara in timp, ca sa devina eficienti. E vorba de toate lanturile logistice care trebuie sa se articuleze si sa se puna in functiune, ca autostrazile sa poata fi construite. Faptul ca se aloca bani nu inseamna ca din ianuarie exista basculante suficiente si ingineri constructori suficienti in Romania pentru ca sa se poata lucra simultan la 1000km de autostrada. Utilajele trebuie cumparate, iar oamenii trebuie formati. Ori asta se intampla in timp si numai daca Guvernul e consecvent pe cale de doua decenii. Abia atunci oamenii vor alege sa-si faca o cariera in constructii si firmele vor avea curaj sa investeasca in utilaje moderne. Si abia la finalul a 10-15 ani de consecventa va fi Romania capabila sa construiasca 250 de kilometri de autostrada pe an. In nici un caz cu un heirup in patru ani”, adauga Alexandru Mihai Craciun.
Expertii dau exemplul Poloniei, care a avut nevoie de 10 ani ca sa ajunga la o medie de circa 150 de kilometri construiti pe an, de la 60 de kilometri.
“Polonia, campioana absorbtiei de fonduri europene si a constructiei accelerate de autostrazi, a avut nevoie de 10 ani ca sa ajunga de la o medie de cca. 60 km de autostrada pe an la cca. 150 km pe an. Romaniei ii este imposibil sa ajunga la o medie anuala de 250 km de autostrada noua in perioada 2021 – 2024, dar poate ajunge, cu eforturi sustinute, la o medie anuala de 100-125 km”, conchide Craciun. (ziare.com)