În fotografie, domnul Atanasiu alături de domnul, desigur, Nicu Gheară.
Vicepremierul Dragoș Anastasiu este o alegere personală și politică a prim-ministrului Ilie Bolojan. Nu abuzez aici de nicio metaforă și nu fac nicio interpretare. Este o realitate simplă, susținută de documente și cronologia deciziilor oficiale. Anastasiu nu a fost impus, nu a fost negociat și, mai ales, nu a venit din senin. A fost propus, promovat și susținut – din faza Cotroceni până în Palatul Victoria – de către premierul Bolojan. Iar acum, când faptele ies la suprafață, tot premierul trebuie să explice.
Ce fapte?
Nu vorbim de zvonuri, ci de realități judiciare și administrative. În 2017, instanțele din România au consemnat, în baza propriei mărturisiri, că firmele lui Dragoș Anastasiu au oferit mită timp de opt ani unui inspector ANAF – sute de mii de lei (NOI!), în bani și vacanțe – pentru a fi lăsat în pace. Când riscul penal a devenit prea mare, l-a denunțat. Astfel a evitat pușcăria. A recunoscut totul. Dosarul există, sentințele sunt publice.
Mai departe, în 2019, firmele sale au fost amendate cu peste un milion de euro de către Consiliul Concurenței, pentru participarea la o înțelegere care a aranjat prețurile din turism în defavoarea consumatorilor. Iarăși, nu este o speculație, nu este o campanie de presă. Este o decizie oficială a autorității competente.
Așadar, în acest moment, România are ca vicepremier – cu portofoliu de reformă a statului – o persoană care a mituit ani de zile un funcționar public și a fost sancționată pentru practici anticoncurențiale. Asta este realitatea.
Și atunci întrebarea esențială nu este despre trecutul lui Dragoș Anastasiu. Acela e deja cunoscut și consemnat.
Întrebarea este: cu cine vrem să reformăm statul?
Poate fi credibilă o reformă profundă a administrației, a eticii publice și a transparenței dacă este condusă de un om care, în trecutul său de antreprenor, a încălcat aceste principii elementare?
Ce mesaj transmitem cetățenilor onești, funcționarilor corecți, antreprenorilor care respectă legea, tinerilor care speră într-o societate bazată pe merit, nu pe combinații?
Mai grav, ce semnal dăm instituțiilor internaționale care privesc spre România ca un partener european și transatlantic?
Această numire alimentează suspiciuni legitime legate de existența unor cercuri obscure de influență, netransparente, care gravitează în jurul puterii executive. Nu mai este vorba doar despre o persoană. Este vorba despre standarde, despre selecția oamenilor care decid destinele unei țări, despre diferența dintre moralitate și conveniență politică.
Dacă reforma statului este un obiectiv real – și nu doar o lozincă –, atunci trebuie începută cu un act de igienă morală: retragerea imediată a unui vicepremier compromis moral și politic.
Decizia este – și rămâne – exclusiv a prim-ministrului Ilie Bolojan.