Pentru funcțiile de președinte și vicepreședinți ai Agenției pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP) – instituție aflată în subordinea Secretariatului General al Guvernului – au rămas în cursă trei persoane din șapte candidați calificați, după ce luni a avut loc proba interviurilor, au declarat pentru HotNews surse apropiate procedurii de selecție.
Claudia Pîrvoiu: Inițial, au fost 25 de candidați, însă după evaluarea dosarelor de candidatură au mai rămas doar șapte care au ajuns la interviuri, din care trei au obținut punctajul minim necesar. HotNews.ro a obținut CV-urile celor trei candidați ajunși în finală.
- În cazul în care procedura de selecție pentru AMEPIP nu este corectă și dacă nu sunt îndeplinite toate criteriile, România poate pierde 400 de milioane de euro.
- Unul dintre jaloanele pe care România nu le-a îndeplinit pentru a primi cea de-a treia cerere de plată în valoare de două miliarde euro din PNRR este legat de procesul de numire a conducerii AMEPIP, care funcționează în subordinea Guvernului. Pentru a fi îndeplinit acest jalon, în valoare de 400 milioane de euro, trebuie desfășurat un proces corect de recrutare și selecție.
HotNews a scris în exclusivitate cine sunt cei șapte candidați care au fost admiși după evaluarea dosarelor.
Potrivit HG 617/2023 privind funcționarea AMEPIP, sunt declarați admiși candidații care au obținut un punctaj de minimum 70 de puncte dintr-un total de 100 de puncte.
După interviuri, au fost selectate cele trei persoane care ar putea ocupa o funcție de președinte și doi vicepreședinți. Însă, până la numirea efectivă mai trebuie parcurși câțiva pași:
- Soluționarea posibilelor contestații, până vineri
- Comisia de selecție întocmește un raport pe care îl înaintează secretarului general al Guvernului
- Secretarul general al Guvernului înaintează prim-ministrului lista candidaților admiși
- Premierul face numirile.
Cine sunt cei trei candidați calificați
Adrian George Foghiș (44 ani)
Membru PNL Oradea, Adrian George Forhiș este, din martie 2021, secretar de stat la Ministerul Transporturilor, conform CV-ului său.
- În perioada 2021-2025, a fost membru provizoriu în mai multe consilii de administrație: Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile, Compania Națională de Investiții Rutiere și EnergoNuclear
- În perioada 2008-2012 și în perioada 2014-2021, a fost director general la Zona Metropolitană Oradea (ADI ZMO).
- În perioada 2015-2021, a fost director executiv la ADI Transregio Bihor. În Perioada 2014-2019 a fost director executiv la Federația Zonelor Metropolitane și Aglomerărilor Urbane din România.
- În perioada 2009 – 2012, a fost director executiv ADI Aparegio Bihor.
Are studii de management, sociologie și științe politice, la Universitatea din Oradea, mai are un masterat de politici publice la SNSPA, un masterat în administrație la Universitatea din Oradea și încă un masterat în managementul campaniei electorale, la Universitatea din Oradea.
Una dintre scrisorile de recomandare a fost transmisă din partea lui Florin Birta, primarul municipiului Oradea.

Claudiu Marinel Mureșan (54 ani)
Mureșan a fost senator de Sibiu în mandatul 2020-2024, fiind ales din partea USR. În 2023, a trecut la PSD.
- În perioada 2015-2020, a fost director general la firma Classman Bitech SRL, o mică firmă de comerț online.
- În perioada 2013-2015, a fost CEO și membru în Consiliul de Administrație la Condmag Brașov, companie producătoare de conducte.
- În perioada 2011-2013, a fost director și membru în Consiliul de Administrație al Dafora Mediaș.
- În perioada 2008-2011, a fost membru în Consiliul de Administrație al Automecanica Mediaș și director general la Forster Mediaș SRL.
A studiat Finanțe/Bănci la ASE și are un masterat în drept european la Universitatea Lucian Blaga din Sibiu.
Soriana Popescu, fostă Constantinescu (49 ani)
Este, din 2019, administrator și unic asociat la Global Mediator Concept SRL, o mică firmă de consultanță, cu cifră de afaceri zero în 2023.
- În perioada 2020-2024 a fost director administrativ la Ascensos Contact Centres Romania SRL, care se ocupă de activități de intermediere telefonică (call center).
- În perioada aprilie 2021- octombrie 2021 a fost membru în Consiliul de Administrație la Centrul Național de Învățământ Turistic, în numele statului român.
- În perioada ianuarie 2017 – noiembrie 2019 a fost manager de proiect la Ernst & Young Romania.
- În perioada martie 2020- decembrie 2020 a fost responsabil cu protecția datelor la Frontier Consulting Management.
- În perioada decembrie 2014-noiembrie 2015 a fost coordonator al proiectului DELI (Diversitate în economie și integrare locală) derulat de Primăria Municipiului Bucureștii.
- În perioada 2006-2013 a fost președinte al Consiliului de Administrație și director general la Simplu Credit IFN SA.
- În perioada 2007-2019 a fost administrator, director general, asociat la grupul de firme A&D Pharma, Gemisa, Ozone Soriana Constantinescu PFA.
A studiat Dreptul la Universitatea Spiru Haret, are un masterat în studii europene și drept comunitar la Universitatea București, Facultatea de Filosofie.
În afară de cei trei, au mai ajuns la interviuri:
- Constantin Ilie Aprodu, fost ofițer în cadrul Ministerului Apărării, considerat apropiat al fostului ministru de Interne Gabriel Oprea, potrivit Europa Liberă. El este vicepreședinte Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor.
- Adrian Mihalcea, membru PSD Vrancea, numit vicepreședinte interimar la AMEPIP, fost consilier în Ministerul Economiei și fost director la mai multe SRL-uri: Alessio Imp-Exp SRL, Alex Furs SRL, Eco Pallet SRL și MSM Blănărie Argăsitorie Curățătorie SRL.
- Dana Laura Stanciu, PSD Vrancea, expert contabil, care a ocupat diferite posturi de director economic, contabil șef și director.
- Petronel Chiriac, director în cadrul Hidroelectrica.
Criteriu esențial pentru conducerea agenției: Șapte ani în funcție de conducere executivă
O condiție specifică pentru candidați este vechimea de cel puțin 10 ani de experiență profesională în domeniul economic sau financiar, management sau juridic. Însă, la selecție au fost luate în considerare și domenii legate de comerț, educație.
Din cei 10 ani, cel puțin șapte ani trebuie să fie în funcții de conducere executivă, în societăți cu capital privat, în întreprinderi publice sau în funcții de conducere în administrația publică, perioadă în care candidatul a exercitat atribuții de conducere sau supraveghere asupra unor întreprinderi publice.
În conducere executivă sunt considerați directorii cu mandat în companii sau directorii generali și membri ai consiliilor de administrație.
Apartenența politică a candidaților nu este trecută la avantajele sau dezavantajele ce pot fi asociate cu un candidat.
Comisie de selecție incompletă la momentul întocmirii anunțului de recrutare
Președintele și vicepreședinții AMEPIP sunt numiți prin decizie a prim-ministrului, la propunerea secretarului general al Guvernului, în urma derulării unui proces de selecție competitiv și deschis, potrivit HG 617/2023 privind funcționarea AMEPIP.
Însă sunt anumite aspecte care ridică semne de întrebare, motiv pentru care ar putea fi analizată posibilitatea reluării procedurii de selecție de la momentul constituirii comisiei de selecție, au spus pentru HotNews surse apropiate procedurii de selecție.
Potrivit HG 617/2023, comisia de selecție trebuie să fie formată din 5 persoane, constituită prin ordin al secretarului general al Guvernului. Unul dintre cei cinci trebuie să fie un reprezentant al Ministerului Finanțelor. Acesta nu a fost prezent la întocmirea regulamentului și a metodologiei, retrăgându- se din comisie în data de 15 ianuarie 2025. Reprezentantul Ministerului Finanțelor nu a fost înlocuit pe parcursul ședinței de realizare a anunțului de recrutare.
Anunțul a fost valabil până pe 24 februarie, data limită de depunere a dosarelor de candidatură.
O altă prevedere incomplet respectată este cea referitoare la publicarea anunțului de recrutare. Potrivit HG 617/2023, anunțul privind se publică pe site-ul Secretariatului General al Guvernului, pe cel al AMEPIP, în cel puţin două ziare economice şi/sau financiare de largă răspândire, precum şi pe cel puţin o platformă sau un site de recrutare de resurse umane cu vizibilitate la nivel naţional.
Ca platformă de recrutare a fost ales un site cu vizibilitate slabă, cu bază de date nepotrivită pentru recrutarea posturilor de conducere AMEPIP, în primul rând ca pregătire profesională, adresându-se mai mult locuitorilor din zona Bucureștiului.
Cum și-a dat demisia conducerea AMEPIP în urma observațiilor de la Bruxelles
Fosta conducere a demisionat, după ce Comisia Europeană a semnalat nereguli, incompatibilități și conflicte de interese, privind procedura de selecție. Până va fi finalizată o nouă procedură de selecție, AMEPIP va avea o conducere interimară.
Președinte interimar al agenției este fostul europarlamentar şi comisar european Corina Creţu, care a fost numită, în data de 21 octombrie 2024, președinte interimar la AMEPIP, printr-o decizie semnată de premierul Marcel Ciolacu.
În luna iulie a anului trecut, toată conducerea AMEPIP, respectiv președintele Mihai Precup și vicepreședinții Ciprian Hojda și Victor Moraru au demisionat în urma neregulilor semnalate de Comisia Europeană privind procedura de selecție a acestora. (HotNews.ro)