Tot mai mulți tineri își doresc să devină creatori de conținut, asta după ce în mediul online se promovează această meserie. De exemplu, în luna iunie 2024, existau aproximativ 48.000 de influenceri români activi, fiecare având cel puțin o campanie plătită pe lună, potrivit unui studiu realizat de MOCAPP. Specialiștii din domeniu au dezvăluit sumele care pot fi încasate de aceștia pe lună, dar și ce calități sunt necesare pentru a activa în online.
Conform studiului MOCAPP despre piața românească de Influencer Marketing (IM), realizat în parteneriat cu HypeAuditor, companie americană de analiză în domeniu, cele mai multe campanii la care participă influencerii sunt pe Instagram, urmat de TikTok. Doar în anul 2023, peste 5.400 de companii au apelat la creatori de conținut, conform studiului menționat. Tinerii își doresc mai mult ca niciodată să aibă o astfel de meserie, chiar dacă lucrurile nu sunt atât de ușoare precum par, spun experții.
”E o chestie foarte aspirațională, absolut orice tânăr trece undeva de pe la vârsta de 10-11 ani, până când se lovește de realitate că e foarte greu, pe la 15-16 ani poate și mai încolo, toți vor să devină influenceri. E de înțeles, pare ușor, sunt o grămadă de bani, o grămadă de produse. Realitatea însă că e foarte, foarte greu să ajungi influencer, din foarte multe puncte de vedere. E foarte important înainte de toate să înțelegem cum e piața. Un studiu realizat anul trecut arată că în România au avut cel puțin o campanie plătită 73.000 de creatori de conținut. Poate unii au avut doar o campanie plătită, nu se știe, pentru că nu e o știință exactă, dar 73.000 e ceva înfiorător de mult. Părerea mea personală e că avem între 3500 și 5000 de influenceri profesioniști în România, adică numai din aia trăiesc”, a declarat Cristian China-Birta, antreprenor, consultant, blogger și consultant social media, pentru Ziare.com.
Cât de greu e să fii influencer
Rezultatele studiului MOCAPP mai arată că mai mult de 93% dintre români petrec cel puțin o oră pe zi pe rețelele sociale, iar 21% dintre aceștia stau pe social media mai mult de 4 ore pe zi. De asemenea, cei care dau trendurile în online sunt cei din generația Z, mai precis 53,1% dintre influencerii din țară, mai arată datele. Desigur, pentru a activa în această industrie și pentru a avea rezultate satisfăcătoare, e nevoie și de câteva aptitudini, care se împart în două categorii, cele umane și cele tehnice, cele din urmă făcând referire la capacitatea de a livra un conținut de calitate, indiferent de nișa aleasă.
”Puștii și tinerii din ziua de azi cred că pot să trăiască din acest tip de activitate, însă trebuie ținut cont de faptul că pentru a face acest job full-time trebuie să ai mai mult skill-uri (n.r aptitudini) necesare. Să fii creativ, să fii curios, să fii în pas cu trendurile, să ai abilități de a crea conținut cât mai captivant și relevant și, nu în ultimul rând, să fii serios și să creezi conținut constant. Pentru că toți ne dorim să ieșim în evidență, să arătăm cât de buni, deștepți și frumoși suntem, această meserie e foarte râvnită de tânăra generație, însă reușește doar cine perseverează”, a spus Claudia Miler, expert în comunicare și Influencer Marketing, pentru Ziare.com.
Nu în ultimul rând, creatorii de conținut trebuie să aibă și spirit antreprenorial, pentru că munca lor este practic un produs pe care ei îl vând oamenilor activi în mediul online, menționează cei din domeniu.
”Eu am scris și o carte ”Ce ne facem, domle, cu influencerii ăștia?”, care e pentru branduri care lucrează cu influencerii. Ei trebuie să-i înțeleagă pe influenceri că sunt niște resurse și cum să gestioneze. Acum, probabil în primăvară o scot pe a 2-a, care se numește ”Influprenorii”, adică influencerii antreprenori, pentru că sunt atât de vechi în piața asta întrucât am văzut că infuenceri care nu gândesc antreprenorial nu rezistă pe termen lung. Deci, dacă ar fi acesta un skill care să le înglobeze pe celelalte, ar fi ca de la un moment dat să înceapă să gândească și antreprenorial, pentru că e business. Acolo sunt impozite în relația cu statul, trebuie să ai un cash flow și mai multe lucruri antreprenoriale”, a explicat Cristian China.
Ce sume se câștigă din online
Cele mai importante industrii care investesc în Influencer Marketing sunt, potrivit studiului MOCAPP: Fashion & Retail / FMCG, Beauty & Make-up și Finanțe & Bănci. Desigur, sumele nu sunt deloc mici, mai ales în cazul celor cu sute de mii de următori pe platforme precum Instagram, Facebook, YouTube și TikTok. De exemplu, cei care au în jur de 10.000 de următori pot lua câteva sute de euro pe lună, în funcție de câte campanii pot gestiona.
”Asta e cea mai mare provocare pentru un influencer, să se mențină în top, care se face luând în calcul atenția și preferințele fanilor. Trebuie să fii atent la trenduri, să faci tot felul de challenge-uri (n.r provocări), să înțelegi cum merge lumea. Avem influenceri care sunt vechi și care trebuie să se transforme de 3-4 ori, inclusiv dacă vorbim de zona de beauty, cu operații estetice, pentru că trebuia să stea în joc. E foarte, foarte greu pentru ei, la fel cum am văzut și influenceri care erau pe cai mari și care au dispărut, pentru că nu mai rezistau la presiunea asta a contextului și a noilor cerințe ale fanilor. Deci, începem de la câteva sute de euro pe lună, pentru cei care se ocupă și ei cu niște chestii la nivel mic, nano influenceri, apoi câteva mii, cei medii, vorbim de influenceri mari care pot face și zeci de mii de euro pe lună și vorbim de celebrities, care fac și sute de mii de euro pe lună”, a adăugat expertul.
Cât de greu e să menții credibilitatea
În acest domeniu, care este într-o continuă schimbare pe zi ce trece, este foarte greu pentru influenceri să rămână credibili în fața urmăritorilor, având în vedere că mereu promovează fel și fel de produse de la branduri diferite. Astfel că mulți cad în această capcană a penibilului și sunt taxați dur. Spre exemplu, anul trecut, un tânăr a inventat un produs numit „brânza regelui”, pe care l-a trimis mai apoi la o serie de influenceri, care nici măcar nu s-au documentat înainte de a posta despre ceea ce aveau să promoveze.
”Credibilitatea conținutului o creezi în timp, prin tot ceea ce faci și modul în care te prezinți atât online, cât și offline. Ești foarte ușor taxat dacă valorile tale nu sunt în acord cu comportamentul pe care îl ai și asta îți dăunează imaginii, iar acest lucru duce la pierderea încrederii următorilor în tine, dar și a brandurilor pe care le promovezi. De aceea, recomandarea mea ar fi ca, atunci când te decizi să colaborezi cu un brand, să fii în acord cu valorile pe care acel brand le promovează, pentru că este foarte greu să menții aparențele când tu, de fapt, ai alte valori și principii decât ceea ce promovezi”, a spus Claudia Miler.
Așadar, această meserie va lua și mai mare avânt în perioada următoare, având în vedere că în prezent mulți își doresc să fie în centrul atenției pe platformele de socializare, preconizează specialiștii.
”Dacă ne uităm în nomenclatorul de meserii, sunt unele cu doar câteva sute de practicanți, dar cu 5000 de oameni deja e o meserie serioasă în România. Este o opțiune și sunt și școli care te ajută să devii influencer. În alte țări e nevoie și de o certificare. Nu inteligența artificială fură locurile de muncă, ci oamenii care o folosesc, în timp ce unii nu au vrut să o folosească din diverse motive. Aș da vina deci pe contextul istoric și pe mulți care se uită în altă parte, care văd că progresul vine și după 3 luni se trezesc că nu mai sunt în realitatea de azi, ci se gândesc la ce fain era când a făcut Cuza Unirea”, a concluzionat specialistul Cristian China. (ziare.com)