Microsoft semnalează vineri o pană majoră a serviciilor sale, care afectează firme şi utilizatori din întreaga lume. Dispozitivele afișează „ecranul albastru al morţii” și indică un mesaj de eroare.
Companii aeriene, bănci, spitale şi mass-media sunt afectate.
Nici numărul de urgenţă 911 nu e disponibil. Poliția din statul american Alaska a raportat o întrerupere a liniilor telefonice de urgență.
Zboruri afectate pe Otopeni
Patru zboruri care urmau să fie operate pe Aeroportul Henri Coandă din Bucureşti sunt afectate de pana majoră semnalată de Microsoft.
Este vorba despre zborurile:
- Wizz 3125 către Abu Dhabi (întârziere estimată o oră)
- Wizz Air către Bologna (întarziere 48 min)
- Wizz Air 3021 către Tenerife (întârziere o oră şi 10 min estimată)
- Vizz Air 3099 către Memmingen (estimare întârziere 45 min)
Cele mai mari probleme sunt pe aeroporturi şi la companiile aeriene
BBC adaugă că mai multe aeroporturi raportează întârzieri, unele zboruri fiind suspendate. De exemplu, la aeroportul din Edinburgh, o eroare de computer a cauzat funcționarea defectuoasă a ecranelor care afişează plecările. Panourile au înghețat, afișând informații vechi despre numerele porților și orele de decolare, ceea ce înseamnă că unii pasageri și-au pierdut zborurile.
La aeroportul Gatwick, codurile de bare nu funcționează, așa că verificările de securitate ale cărților de îmbarcare sunt efectuate manual. Călătorii trebuie să folosească bani cash pentru a cumpăra orice.
Aeroportul Schiphol din Amsterdam a raportat şi el întârzieri cauzate de întreruperile IT. „Întreruperea are un impact asupra zborurilor de la și către Schiphol”, a spus un purtător de cuvânt, adăugând că încă nu este clar câte zboruri sunt afectate.
Aeroportul din Berlin a declarat că se confruntă cu întârzieri la check-in din cauza unei „defecțiuni tehnice”.
În SUA, companiile aeriene importante, United, Delta şi American, au oprit toate zborurile, transmite CNN.
Renumitul aeroport Changi din Singapore, numit adesea cel mai bun aeroport din lume, se confruntă şi el cu perturbări IT. „Din cauza unei întreruperi globale care afectează sistemele IT ale multor organizații, procesul de check-in pentru unele companii aeriene de pe Aeroportul Changi este gestionat manual”, anunţă aeroportul.
Ryanair avertizează cu privire la „potențialele întreruperi în rețea”. Compania aeriană recomandă tuturor celor care călătoresc astăzi să verifice aplicația Ryanair pentru actualizări ale zborului.
Compania aeriană olandeză KLM spune că gestionarea zborurilor este în prezent „imposibilă”. KLM a fost nevoită „în mare măsură” să suspende operațiunile, dar „lucrează din greu pentru a rezolva problema”.
Compania Lufthansa spune că nu poate accesa rezervările, dar se lucrează la o soluție.
Aeroportul din Praga a fost, de asemenea, afectat de întreruperea sistemului de check-in și spune că unele plecări din capitala cehă sunt întârziate.
Compania aeriană germană Eurowings raportează, de asemenea, că check-in-ul online nu funcționează în prezent.
Cel mai mare aeroport din Zurich, Elveția, anunţă că avioanele nu au voie să aterizeze.
Companiile aeriene asiatice AirAsia, Cebu Pacific Air și Singapore Airlines au fost toate afectate de întreruperile tehnice. La fel, Cathay Pacific Airways și Disneyland Hong Kong spun că operațiunile lor au fost date peste cap.
Aeroportul din New Delhi a declarat vineri că unele dintre serviciile sale au fost afectate temporar „din cauza problemei IT globale”. Șase companii aeriene indiene se confruntă cu probleme cu serviciile online.
În Australia, aeroporturile, magazinele și comunicațiile sunt afectate, coordonatorul național de securitate cibernetică a descris situaţia drept o „întrerupere tehnică la scară largă”.
Trenuri, mass-media şi spitale sunt afectate
Companiile feroviare din Marea Britanie raportează întârzieri.
În Franţa, jurnalişti de la RTL, TF1 sau CNEWS au anunţat probleme tehnice majore care perturbă emisia.
Iar Sky News din Marea Britanie nu a putut transmite ore în şir.
Bursa de la Londra a declarat că serviciul său de știri se confruntă cu „o problemă tehnică globală”, care împiedică publicarea știrilor pe site-ul său.
În Israel, este afectat sistemul de sănătate. O defecțiune „răspândită la nivel mondial” afectează spitalele și alte servicii medicale, a anunţat Ministerul Sănătății, într-un comunicat. „Acesta nu este un atac cibernetic, ci o defecțiune” într-un software, care afectează „serverele și computerele”, adaugă ministerul.
Două spitale din orașele din nordul Germaniei Luebeck și Kiel au anulat operațiile programate vineri, care nu sunt urgenţe.
Asociația Națională a Farmaciilor din Marea Britanie a confirmat că întreruperea IT perturbă farmaciile comunitare.
Comitetul de organizare a Jocurilor Olimpice de la Paris spune că și operațiunile sale IT au fost afectate.
Microsoft lucrează la problemă
Clienții Microsoft văd un „ecran albastru” cu un mesaj de eroare, cunoscut sub numele de BSOD (ecranul albastru al morții), a confirmat vineri Microsoft.
”Anchetăm cu privire la o problemă care afectează capacitatea utilizatorilor de a accede la diverse aplicaţii şi servicii Microsoft 365”, anunţă Microsoft, într-un comunicat publicat vineri dimineaţa.
”Serviciile noastre sunt în curs de îmbunătăţire, în timp ce continuăm să luăm măsuri de atenuare”, spune anunţul postat pe X.
Potrivit Downdetector, un site web care monitorizează întreruperile, încă de joi seară s-au înregistrat vârfuri bruşte privind incidente la diferite site-uri web care includ aplicaţii Microsoft.
BBC scrie că de vină ar fi o companie de securitate cibernetică numită Crowdstrike, care produce software antivirus. Aceasta a emis o actualizare de software care a mers îngrozitor de prost și care blochează dispozitivele Windows – determinând așa-numitul „ecran albastru al morții” pe computere. (sursa)