Inspectorii anti-fraudă vor ca influencerii, numiți și ”creatori de conținut”, să nu uite să plătească impozite pentru banii pe care îi câștigă. Așa că le verifică veniturile și îi învață cum să completeze declarațiile fiscale.
Conform agențiilor specializate, influencerii pot câștiga de la câteva sute, până la zeci de mii de euro, pentru o singură postare. Unii dintre ei adună milioane de lei într-un an.
Pentru o singură postare sau apariție, în funcție de cât de mare este comunitatea care îi urmărește, influencerii pot câștiga enorm, spun specialiştii în social media. Cifrele înregistrate de firmele celor mai urmăriți creatori de conținut din țara noastră sunt impresionante.
De exemplu, cele trei firme ale lui Dorian Popa au avut afaceri nete de peste 3,3 milioane de lei în 2022. Cântărețul a declarat că în cea mai slabă lună a câștigat în jur de 40.000 de euro, iar în lunile bune acest venit se dublează.
Firma Adelinei Pestriţu, care are în paralel și un magazin de haine, a avut o cifră de afaceri netă de 1,9 milioane de lei în 2022, în timp ce Andrei Şelaru, cunoscut sub numele de Selly, a înregistrat prin compania să afaceri de 770.000 de lei în 2022.
Alexandru Negrea, specialist social media: „Mircea Bravo la Cluj, care a făcut cam 3 milioane, influencer plus producător de filme. A făcut un film. Silviu Faiăr – 250 de mii de lei anul trecut. Au comunități foarte mari și pare că influncerii care comunică intens pot influenţa decizia de cumpăra a multor persoane, pentru o companie – îşi poate crește considerabil vânzările – sunt bagați în campanie media cu scop de vânzare – poate să îți schimbe percepția asupra brandului.”
Cei mai mulți bani sunt câștigați în urma unor contracte de publicitate pentru diferite produse. Sunt trei tipuri de creatori de conținut, spun specialiştii.
Micro-influencerii au până la 10 mii de urmăritori, iar costul unei postări pleacă de la câteva sute de euro. Urmează cei care au între 10 mii și 250 de mii de persoane care îi urmăresc, iar în cazul lor tarifele pot ajunge la câteva mii de euro.
Iar influencerii care sunt urmăriţi de peste 250 de mii de oameni pot câștiga şi sute de mii de euro.
Câștiguri de până în 5.0000 de euro pe lună au și influencerii care promovează jocuri video pe diferite platforme. Cei mai cunoscuți au peste 1,5 milioane de urmăritori pe Youtube și sunt în top 100 în România.
Toma Nicolau manager agenție de publicitate influenceri: „Se joacă, e conținut de gaming, testează gatgeturi, testează jocuri , interacționează cu comunitatea, discută, iar mai departe fanii se uită, se abonează, lasă comentarii.”
Cei mai mulți și-au deschis firme și lucrează prin diferite agenții care percep la rândul lor tarife suplimentare. Pe urmele lor au ajuns însă și inspectorii ANAF, care au demarat o serie de controale.
Inspectorii ANAF au luat în vizor 31 de firme și au descoperit nereguli în 17 companii. Autoritățile au găsit sume suplimentare de plată de aproximativ 1,2 milioane de lei. Asta înseamnă că fie nu și-au declarat corect veniturile, fie au susținut că au cheltuieli mai mari.
Puțini sunt însă cei care mai lucrează pe cont propriu, spun specialiștii social media. Potrivit datelor ANAF, sunt peste 150 de creatori de conținut, persoane fizice, care au obținut venituri de peste 150 de milioane de lei. Cea mai mare sumă încasată de o persoană a ajuns la 6,1 milioane de lei, obținută pe parcursul a cinci ani. Pentru a nu fi penalizate, toate persoanele care obțin venituri din postări pe Facebook, Instagram, TikTok, Youtube și nu au firmă trebuie să completeze declarația unică. De curând, ANAF a lansat inclusiv webinarii specifice pentru creatorii de conținut.
Sursa: Pro TV